کد خبر : 276563
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ - 14:49
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

پورمحمدی: مردم اگر اعتماد کنند که رأی‌شان خوانده می‌شود در انتخابات شرکت می‌کنند

وزیر اسبق کشور گفت: مردم اگر اعتماد کنند که رأی‌شان خوانده می‌شود و تأثیرگذار است، حتما به مشارکت کمک می‌کند و مهم‌ترین محوری که رهبر انقلاب امسال روی آن تأکید دارند، همین رقابت جدی و حضور همه مردم و جناح‌ها در انتخابات است.

پورمحمدی: مردم اگر اعتماد کنند که رأی‌شان خوانده می‌شود در انتخابات شرکت می‌کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نامه نیوز نوشت: حجت‌الاسلام پورمحمدی، وزیر سابق کشور با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات، گفت: رابطه اسلام با مردم و انتخابات چیست، در مباحث جدی معارفی و حقوقی بحث‌ها درباره این موضوع وجود داشته است.

وی افزود: بحث جمهوریت در انتخابات همان بحث تحقق اسلام است، ما قرار نیست برای اسلام تعیین تکلیف کنیم، مفسرین دین و مبلغین دین این وظیفه را داشتند.

وزیر سابق کشور گفت: انتخابات موجب تحقق دین در جامعه خواهد شد، تحقق اهداف درست و متعالی است، آیا می‌شود اهداف متعالی را با روش‌های غلط پیاده کرد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: یکی از این روش‌های غلط، تحمیل کردن است، جامعه زمانی می‌تواند راه خوب را انتخابات کند که آزادانه تصمیم بگیرد و فهم کند، جامعه دینی زمانی صاحب کرامت است که خودش صاحب انتخاب باشد، لذا اگر ما جمهوریت را می‌خواهیم باید با اسلامیت همراه باشد.

کسی که در انتخاب شرکت نمی‌کند، منافع خود را به خطر می‌اندازد

وی در ادامه گفت: رهبری می‌‌فرمایند، اگر جمهوریت را می‌خواهید باید از طریق انتخابات باشد، خب ما نظام اسلامی هستیم، این محتوای جمهوری راهی است که سعادت مردم در آن قرار داده شده و آن هم اسلام است؛ اگر ما اسلامیت هم می‌خواهیم باید با دخالت مردم و از طریق انتخابات باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر اسلام می‌خواهد در جامعه حاکم باشد، باید مردم بخواهند و مردم پای کار باشند و اگر جمهوریت هم می‌خواهیم، باید مردم بخواهند و مردم رأی بدهند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی خاطرنشان کرد: اسلام در هر انتخابی آگاهی می‌خواهد و حتی برای بهشت رفتن هم می‌خواهد مسلمانان آگاهانه آن را انتخاب کنند.

وی افزود: کسی که در این انتخاب شرکت نمی‌کند، منافع خود را به خطر انداخته و به سرنوشت خود توجهی نکرده است و اگر کسی هم معترض است، مسیر احقاق حقوقش هم همین انتخابات است.

وزیر سابق کشور یادآور شد: نظام‌مند شدن تحول در هر کشوری چگونه است، خب مسیرش انتخابات و خواست مردم و عموم جامعه و مشارکت جمعی است.

 مشکلات با مشارکت مردم در انتخابات حل‌می‌شود

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: رهبری معظم انقلاب در ابتدای سال، زودتر از سال‌های پیش به مسأله انتخابات پرداختند، به نظر من ما فرمایشات رهبر انقلاب را مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار دادیم، اول از خودِ صداوسیما در این باره انتقاد می‌کنم.

وی افزود: رقابتی که من و شمای هم‌فکر باشد که رقابت نیست، رقابت یعنی حضور جدی افکار و سلیقه‌های مختلف با رویکردهای جدی و در این مباحثه و جدال‌ها مردم می‌توانند یک انتخاب درست بکنند.

وزیر سابق کشور خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات کشور حل شود، با مشارکت مردم در انتخابات و رقابت است و باید بازیگران جدی وارد میدان شوند تا مردم تصمیم بگیرند.

باید اجازه دهیم صحبت و نقد در بگیرد

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: اگر نظام ما ارتقاء پیدا کند و اقتدار ملی در بالاترین حد باشد، همه افراد جامعه سود می‌برند و باید اجازه دهیم دیگران صحبت و نقد کنند.

وی افزود: الآن هشت ماه است رهبری انقلاب این بیانات درباره انتخابات فرموده‌اند و ما در فهم این موضوع تأخیر داریم و امثال ما فکر می‌کنیم که خودمان را برتر می‌دانیم و فکر می‌کنیم حق و درست فقط ما هستیم.

وزیر سابق کشور یادآور شد: دستگاه‌های مجری گفتند قانون ابلاغ و ثبت‌نام شروع شد و بنده همان زمان گفتم از همه گروه‌های سیاسی خواهش می‌کنیم بیایند ثبت‌نام کنند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: بعضی‌ها گفتند فرصت نداشتیم ثبت‌نام کنیم، چرا که نمی‌دانستیم تأیید یا رد می‌شویم، خب این حرف غلطی است، باید ثبت‌نام می‌کردند و بعد اگر رد می‌شدند، شکایت می‌کردند.

وی گفت: اگر انتقادی به مجلس خبرگان داریم در انتخابات معلوم می شود، اگر تحول در کشور می‌خواهد صورت گیرد، مشارکت عمومی خیلی ارزش دارد.

وزیر سابق کشور افزود: آنچه که می‌تواند کشور را رو به جلو ببرد و اثر واقعی در کشور داشته باشد، انتخابات است و انتخابات اثر مستقیم روی بهبود وضع فعلی جامعه دارد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: انتخابات را باید یک جریان مثبت ارزیابی کنیم و همه گروه‌ها و فعالین سیاسی با همین نگاه باید به انتخابات نگاه کنند؛ همان مقداری که می‌شود تغییری انجام داد و ورود کرد و خواسته‌های خود را محقق کرد.

موفقیت کشور بستگی به دولت الکترونیک دارد

وی با اشاره به دوره وزارت کشور خودش نیز، افزود: بنده در آن دوره روی روش‌ها و دستورالعمل‌های انتخابات مطالعات و کارهای زیادی انجام داده‌ام؛ ما به دنبال این رفتیم که هر دو سال یک بار انتخابات برگزار شود و از هر یک سال انتخابات خارج شویم و بعد ثبت شماره ملی را با جدیت دنبال کردم که تعرفه‌ها طولانی نشود، بنده این کارها را دنبال کردم.

وزیر سابق کشور گفت: قانون نظام جامع انتخابات را تدوین کردیم که هنوز آن قانون نهایی نشده است و بنده نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشتم که ما باید نظام انتخاباتی را بی عیب و از نگاه‌های سلیقه‌ای دور کنیم که پیروی این درخواست بنده، رهبر انقلاب موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند و آنجا هم بعد از هشت سال تصویب شد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه گفت: پایه‌های انتخابات الکترونیک را همان زمانی که مسئولیت داشتم، پیگیری کردم و معتقدم موفقیت کشور بستگی به دولت الکترونیک دارد.

شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش مشارکت دارند

وی اضافه کرد: مردم اگر اعتماد کنند که رأی‌شان خوانده می‌شود و تأثیرگذار است، حتما به مشارکت کمک می‌کند و مهم‌ترین محوری که رهبر انقلاب امسال روی آن تأکید دارند، همین رقابت جدی و حضور همه مردم و جناح‌ها در انتخابات است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش مشارکت دارند، مثلا بحث عدم احراز کاندیداها ماهیت حقوقی درستی ندارد و ضد مشارکت است.

پورمحمدی تصریح کرد: مردم باهوش و فهیم هستند و تصمیم دقیق در موضوعات می‌گیرند، به جای مردم تصمیم گرفتن برای کشور خطرناک است؛ رهبری معظم هم هوشیاری و عقل مردم را مورد خطاب قرار می‌دهند و به همین دلیل به مشارکت و رقابت جدی تأکید می‌کنند.

وی در ادامه، اظهار کرد: رهبر انقلاب از ابتدا به مردم‌سالاری دینی و حق‌الناس بودن رأی مردم در در همه انتخابات سال‌های اخیر تأکید داشته‌اند؛ ما تأخیر جدی در فهم این سخنان داشته‌ایم.

باید تلاش کنیم حداقل به اندازه خودمان تأثیرگذار باشیم

وزیر سابق کشور افزود: تا این لحظه متأسفانه فضای خوبی در بحث مشارکت نداریم، متأسفانه برخی از فعالین سیاسی هم در این مسیر ناامیدی حرکت می‌کنند، هر که نقد دارد و تحول می‌خواهد، مسیرش انتخابات است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: این هشدار به خصوص به فعالین سیاسی است که مشکلات کشور را برجسته نکنیم، باید تلاش کنیم حداقل به اندازه خودمان تأثیرگذار باشیم.

وی در ادامه، گفت: نقش ناظرین در افزایش مشارکت در انتخابات بسیار مهم است و تنها راه اصلاح امور کشور، همین انتخابات است، همچنان فرصت جبران برای کم‌کاری‌های گذشته وجود دارد.

وزیر سابق کشور در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان خودشان را با نگاه رهبری هماهنگ‌تر کنند و صداوسیما رسالت خودش را بهتر انجام دهد و به مردم توجه ویژه داشته باشد، حتما مردم ما هوشمندانه به موضوعات نگاه می‌کنند و به همین جهت امیدواریم شاهد یک انتخابات پرشور باشیم.

اخبار مرتبط:
آیت‌الله مرتضوی: حفظ نظام به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
آیت‌الله مرتضوی: حفظ نظام به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی

استاد حوزه علمیه قم، گفت: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظام‌های اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا می‌گویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم می‌ریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظام‌های اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی.

سیدمحمد خاتمی: امیدوارم بزرگان کشور برای گرانی و تورم فکری بکنند
سیدمحمد خاتمی: امیدوارم بزرگان کشور برای گرانی و تورم فکری بکنند

رئیس دولت اصلاحات گفت: اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که به کجا رسیدیم و مسأله تورم و افزایش نقدینگی و مسائل دیگری که روز به روز افزایش پیدا کرد و امروز به سطح فوق‌العاده نگران کننده‌ای رسیده است و امیدوارم بزرگان کشور این نگرانی را داشته باشند که حلش کنند.

پزشکیان، نامزد نایب رئیسی مجلس می‌شود
پزشکیان، نامزد نایب رئیسی مجلس می‌شود

سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص نایب رییسی مسعود پزشکیان در مجلس دوازدهم به خبرنگار جماران، گفت: بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با پزشکیان هستند تا به عنوان یکی از نواب رئیس در مجلس دوازدهم حضور داشته باشند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است