کد خبر : 272145
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - 13:47
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

کیهان: در زمان پیامبر امکان برخورد با بی‌حجابی نبود، ولی ما در جمهوری اسلامی این امکان را داریم

روزنامه حسین شریعتمداری نوشت: بسیاری از امامان معصوم(ع) حکومت و قدرت سیاسی نداشته‌اند تا اقدام به الزام حکومتی کنند. بنابر‌این نمی‌توان عدم اقدام حکومتی ایشان را دلیل بر ممنوعیت اقدام توسط نظام جمهوری اسلامی ایران دانست. چرا که اساسا ایشان توان اقدام حکومتی و الزام نداشته‌اند؛ پس عدم اقدام ایشان نمی‌تواند دلیل بر ممنوع بودن الزام حکومتی نسبت به حجاب باشد. حتی اگر در زمان حاکمیت حضرت رسول(ص) برخورد قهرآمیزی با بی‌حجاب‌ها رخ نداده باشد، باز نمی‌توان حاکم شرع را از مقابله با بی‌حجابی منع کرد؛ زیرا جرم‌انگاری و تعیین میزان و کیفیت کیفر در مجازات تعزیری، با توجه به زمان و مکان جامعه در آن، متغیر است.

کیهان: در زمان پیامبر امکان برخورد با بی‌حجابی نبود، ولی ما در جمهوری اسلامی این امکان را داریم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ کیهان نوشت: درخصوص ادعای عدم تحقق الزام حکومتی در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) نسبت به حجاب باید گفت:

اوّل، صرف اینکه روایتی در این زمینه نرسیده باشد، دلیل عدم وجود چنین الزامی نیست.

دوم، بسیاری از امامان معصوم(ع) حکومت و قدرت سیاسی نداشته‌اند تا اقدام به الزام حکومتی کنند. بنابر‌این نمی‌توان عدم اقدام حکومتی ایشان را دلیل بر ممنوعیت اقدام توسط نظام جمهوری اسلامی ایران دانست. چرا که اساسا ایشان توان اقدام حکومتی و الزام نداشته‌اند؛ پس عدم اقدام ایشان نمی‌تواند دلیل بر ممنوع بودن الزام حکومتی نسبت به حجاب باشد. حتی اگر در زمان حاکمیت حضرت رسول(ص) برخورد قهرآمیزی با بی‌حجاب‌ها رخ نداده باشد، باز نمی‌توان حاکم شرع را از مقابله با بی‌حجابی منع کرد؛ زیرا جرم‌انگاری و تعیین میزان و کیفیت کیفر در مجازات تعزیری، با توجه به زمان و مکان جامعه در آن، متغیر است.

علت اینکه بعضی از جرایم در آن زمان مطرح نبوده و برخی دیگر در آن زمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر نام برده شده، رواج آن‌گونه جرایم در آن زمان بوده؛ نه اینکه جرم‌، محدود به همین موارد و مجازات منحصر به همین مصادیق در آن دوران بوده ‌باشد.

سوم، در مورد حکومت اسلامی در دوران حاکمیت پیامبر(ص) و امام علی(ع) باید توجه داشت در این دوران معمولا افراد به صورت طبیعی احکام اسلامی را انجام می‌دادند و نیاز به مداخله حکومت نبود. علاوه‌بر اینکه ادعای عدم الزام حکومتی در زمان ایشان نیز قابل قبول نیست؛ چرا که به لحاظ نظام قبیلگی در میان اقوام مختلف و پذیرش آن توسط حکومت اسلامی آن زمان، به طور طبیعی بسیاری از الزامات شرعی توسط خود قبائل پیگیری می‌شد.

همچنین به جهت اختلاط مسلمانان و غیرمسلمانان و با توجه به اینکه حکم حجاب بر غیرمسلمانان و کنیزان واجب نبوده، در آن دوران امکان سختگیری در اجرای احکام الزامی اسلامی نظیر حجاب برای حکومت وجود نداشته است.

چهارم، در زمان حکومت رسول اکرم(ص) بی‌حجابی یا بدحجابی توسط تازه مسلمانانی که متأثر از فرهنگ‌­های نادرست وامانده از زمان جاهلیت بودند ارتکاب می‌یافته؛ به همین دلیل زدودن آثار آن به گذشت زمان نیاز داشته؛ بنابر‌این بر فرض که در این دوران برخورد قهرآمیزی صورت نگرفته باشد، توجیهاتی داشته که در دوران حاضر محقق نیست.

همچنین در مورد دوران کوتاه مدت حکمرانی امیرالمؤمنین(ع) شیوۀ برخورد با بدحجابی به درستی روشن نیست؛ اما نمی‌توان قاطعانه گفت در حکومت ایشان اصلاً برخوردی با بدحجابی صورت نگرفته ‌است.

پنجم، مجازات بی‌حجابی و چگونگی برخورد با آن در زمره مقررات تعزیری است و حکم تعزیری بر اساس مصالح امت اسلامی اعمال می‌شود؛ به تعبیر دیگر بر اساس ادله شرعی نظیر قاعده «التعزیر فی کل امر محرم» و «التعزیر بما یراه الحاکم» حکومت اسلامی می‌تواند بنا به مقتضیات زمان و مکان و مراحل رشد فرهنگ جامعه، این الزام حکومتی و تعزیر را ایجاد کند. بنابر‌این نمی‌توان مجازات تعزیری بی‌حجابی و برخورد قانونی با بی‌حجابان را مخالف سیره پیامبر و ائمه طاهرین(ع) دانست.

اخبار مرتبط:
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم

نامزد دور دوم انتخابات مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی تنها دستگاهی است که رئیس آن نمی‌تواند کسی را عزل کند، این امکان دارد که معاون نظارت، قوانین و کارشناسان خودشان را جابه‌جا کنند، اما یک نماینده مجلس محکم می‌تواند در برابر رئیس مجلس هر چیزی را در چارچوب شرع، قانون و ادب بگوید، رئیس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم. بنابراین ظرفیتی که برای اداره مجلس گذاشته شده است، یک ظرفیت مشارکت عمومی و اداره جمعی هست نه اداره فردی!

معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لایحه حجاب کماکان محل بحث جامعه و دولت و مجلس است. روزنامه کیهان نیز می گوید که نیازی به قانون در حوزه‌ی حجاب نداریم و باید رفتار دیگری صورت بگیرد. از سوی دیگر حساسیت جامعه نیز نسبت به مسائل این چنینی باعث بروز برخی نارضایتی‌ها شده است.

رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است
رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است

یک نماینده مجلس گفت: حدس و پیش‌بینی‌ام این است که مجلس بعدی بیشتر از این درگیر حواشی خواهد بود و تسویه حساب‌های درون حزبی و گروهی انجام خواهد شد. تسویه حساب‌هایی که از الان شروع شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است