کد خبر : 272103
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - 10:52
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

غربالگری دیابت و فشار خون برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار اصفهانی انجام می‌شود

مسوول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و فشار خون) در استان خبر داد و گفت: جامعه مورد هدف برای اجرای این پویش، ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال است.

غربالگری دیابت و فشار خون برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار اصفهانی انجام می‌شود

«پویش ملی سلامت»(غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور آغاز شد و تا پانزدهم دی امسال ادامه دارد؛ در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

رامش حسینخانی افزود: پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و سه شهرستان خوانسار، گلپایگان و شهرضا با پوشش کامل افراد بالای ۱۸ سال و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت با پوشش حداقل ۷۰ درصدی جمعیت بالای ۱۸ سال اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت بالای ۱۸ سال در استان حدود چهار میلیون نفر است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در این پویش ملی، غربالگری دیابت و فشار خون برای حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال استان انجام شود.

حسینخانی ادامه داد: در این پویش از افراد بالای ۱۸ سال دعوت می‌کنیم تا به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت و مراکز سلامت در محله‌های خود مراجعه کنند تا بطور رایگان مورد غربالگری دیابت و فشار خون قرار بگیرند.

وی، هدف اصلی از اجرای این پویش را افزایش دانش مردم نسبت به اهمیت بیماری‌های دیابت و پُرفشاری خون عنوان و خاطرنشان کرد: دیابت و پُر فشاری خون جزو «بیماری‌های خاموش» به‌شمار می‌آیند و راه شناسایی آنها اندازه‌گیری میزان فشار و قند خون است.

حسینخانی با بیان اینکه شیوع و عوارض این بیماری‌ها بالاست، تصریح کرد: برخی از مردم از ابتلای خود به این بیماری‌ها اطلاع ندارند و تعدادی از افرادی که اطلاع دارند روند درمان خود را بخوبی پیگیری نمی‌کنند بنابراین با اجرای این پویش تلاش می‌شود تا بیماران شناسایی شوند و تحت مراقبت‌های لازم قرار بگیرند.

مسوول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در استان حدود ۶۰ هزار نفر از ابتلای خود به بیماری دیابت و حدود ۴۰۰ هزار از ابتلای خود به پُرفشاری خون اطلاع ندارند.

وی افزود: همچنین حدود ۹۰ هزار نفر مُبتلا به دیابت و ۳۵۰ هزار نفر مُبتلا به فشار خون در استان داریم که از بیماری خود اطلاع دارند اما روند درمان و مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند.

حسینخانی تصریح کرد: امید است با اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون حدود ۶۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال مُبتلا به دیابت و حدود ۲۵۰ هزار فرد دچار پُر فشاری خون در استان اصفهان شناسایی شوند.

وی از مردم خواست تا بصورت ناشتا به مراکز بهداشت و سلامت برای غربالگری دیابت و فشار خون مراجعه کنند، هنگام مراجعه سعه صدر داشته باشند و اگر آزمایش خونِ حداکثر ۶ ماه گذشته را دارند، آن را نیز همراه خود بیاورند.

به گفته وی، پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در مراکز تجمعی و اداره‌ها و کارخانه‌های بزرگ نیز با استفاده از نیروهای داوطلب انجام خواهد شد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

اخبار مرتبط:
ساخت بیش از ۲۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید اصفهان آغاز شد
ساخت بیش از ۲۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید اصفهان آغاز شد

عملیات احداث بیش از ۲۸ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید استان اصفهان آغاز شد.

مرکز جامع بازتوانی معتادان در محمودآباد اصفهان بازگشایی شد
مرکز جامع بازتوانی معتادان در محمودآباد اصفهان بازگشایی شد

نخستین مرکز الگوی جامع «بازتوانی معتادان» کشور در محمودآباد اصفهان پس از یک و نیم سال تعطیلی بازگشایی شد.

۱۲ کیلومتر حفاظ بتنی در محورهای شریانی اصفهان نصب شد
۱۲ کیلومتر حفاظ بتنی در محورهای شریانی اصفهان نصب شد

رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: ۱۲ کیلومتر حفاظ میانی بتنی(نیوجرسی) و تجهیزات روشنایی در راستای ارتقای ایمنی محورهای دوطرفه استان از سال گذشته تا کنون نصب شده است یا در مرحله اجرا قرار دارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است