کد خبر : 268549
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ - 10:15
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

یک اقتصاددان: با این شرایط باید منتظر دلار ۷۵ هزار تومانی باشیم

یک کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر تورم بر نرخ ارز بر این باور است که دیر یا زود فنر ارز رها می‌شود و با شوک ارزی مواجه خواهیم شد و باید در انتظار دلار 75 هزار تومانی باشیم و همه کالاها باز هم گران‌تر خواهند شد.

یک اقتصاددان: با این شرایط باید منتظر دلار ۷۵ هزار تومانی باشیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛  اعتماد نوشت: بررسی روند کلی قیمت‌ها در ایران، حاکی از رشد مداوم سطح عمومی قیمت‌هاست که این شرایط تورمی بسیاری از متغیرهای اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ازجمله عواملی که نرخ تورم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نرخ ارز و شکاف تولید است در همین راستا عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی اخیرا در چند خطی که در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشته نسبت به شوک ارزی هشدار داده و اعلام کرده که تورم، بدترین و مخرب‌ترین نوع مالیات است که پس‌انداز را متوقف و سرمایه‌گذاری را دچار نخوت می‌کند؛ هر چند یکی از دلایل و نه تنها دلیل تورم، شوک‌های منفی ارزی است.

ولی تلاش برای ثبیت دستوری نرخ ارز، بدون خاموش کردن موتور تورم، موجب رانت، خروج بیشتر سرمایه و شوک مجدد ارزی می‌شود. همتی روز دوشنبه گذشته نیز در واکنش به افزایش چاپ پول در کشور در کنگره حزب کارگزاران سازندگی گفته است: نقدینگی مهم‌ترین عامل رشد قیمت کالاها و خدمات (تورم) است به گونه‌ای که ماهانه ۲۳ هزار میلیارد تومان پول در کشور چاپ می‌شود و با وجود این حجم از پول مهار تورم دور از دسترس است.

متوسط نرخ ارز چقدر خواهد شد؟

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در واکنش به سخنان رییس پیشین بانک مرکزی به «اعتماد» گفت: در مهر ماه میزان تورم به ۴۵.۵ درصد رسید و اگر متوسط ۳۶۵ روزه نرخ دلار را ۵۲ هزار تومان در نظر بگیریم سال آینده متوسط ۳۶۵ روزه نرخ دلار به ۷۴ هزار تومان خواهد رسید. مولوی در ادامه با بیان اینکه سخنان رییس پیشین بانک مرکزی کاملا صحیح است، افزود: در صورتی که نرخ تورم کنترل نشود به ازای هر واحد تورم منهای میزان تورم در امریکا که در محدوده ۴ درصد است کاهش ارزش ریال نه تنها محتمل است بلکه در حدود ۴۰ درصد هم افت خواهد کرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در صورتی که وضعیت تحریم‌ها سخت‌تر شود یا جنگی اتفاق بیفتد یا در بهمن ماه یکی از جمهوری‌خواهان یا دونالد ترامپ بر سرکار بیاید با شوک بدتری در حوزه نرخ ارز مواجه خواهیم شد.

او تصریح کرد: تا پایان سال هم در صورتی که اتفاق عجیبی رخ ندهد و قیمت نفت هم در همین محدوده باقی بماند متوسط نرخ دلار بین ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان خواهد شد که ماکسیموم این نرخ بین ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان خواهد بود. اینکه امروز با تثبیت نرخ ارز روبرو هستیم به دلیل ارزپاشی در بازار است و دولت حاضر نیست ارز را به واردات خودرو تخصیص دهد اما خواستار تثبیت نرخ ارز است.

او افزود: اصلا نمی‌توان این مساله را درک کرد هر چند این موضوع هم شبیه تصمیم ارزی سال ۱۳۹۷ است که آقای جهانگیری دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و پس از آن فنرش در رفت و هر روز قیمت دلار بیشتر شد متاسفانه ما در ایران با تصمیمات کوتاه‌مدت با اثرات موقتی روبه‌رو هستیم.

اخبار مرتبط:
فرشاد مومنی: ماجرای چای دبش مانند آب خوردن از صحنه گیتی کنار گذاشته شد، اساسا حذف شد!
فرشاد مومنی: ماجرای چای دبش مانند آب خوردن از صحنه گیتی کنار گذاشته شد، اساسا حذف شد!

استاد اقتصاد و رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفت: ماجرای چای دبش که مانند آب خوردن از صحنه گیتی کنار گذاشته شد و در نهایت معلوم نشد چه کسی بسترسازی کرد و چه کسانی بردند و خوردند، چه شد.

آقامیرسلیم: وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک‌ مرکزی امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند؛ چون با کاغذپاره فرقی ندارد
آقامیرسلیم: وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک‌ مرکزی امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند؛ چون با کاغذپاره فرقی ندارد

نماینده تهران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، اگر نمی توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

پیشنهاد کیهان به رئیسی؛ گوشت پاکستانی بهتر از گوشت برزیلی است؛ قرارداد می‌بستید
پیشنهاد کیهان به رئیسی؛ گوشت پاکستانی بهتر از گوشت برزیلی است؛ قرارداد می‌بستید

روزنامه حسین شریعتمداری به دولت پیشنهاد داد به جای خرید گوشت از برزیل از پاکستان گوشت گرم بخرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است