کد خبر : 267851
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ - 16:27
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

مجید انصاری: کاسبان تحریم نمی‌خواهند منافع خود را از دست بدهند / نپذیرفتن FATF هزینه‌های سنگینی را بر مردم ما تحمیل کرده

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از دید من فعلا منفعت نپیوستن به FATF بیش از آن که برای کشور باشد، برای کاسبان تحریم است.

مجید انصاری: کاسبان تحریم نمی‌خواهند منافع خود را از دست بدهند / نپذیرفتن FATF هزینه‌های سنگینی را بر مردم ما تحمیل کرده

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جماران نوشت: حسین جلالی نماینده رفسنجان در نشست خبری روز دوشنبه گفت: قانون FATF در مجلس قبل تصویب شد اما شورای نگهبان آن را مردود شمرد و به مجلس بازگرداند. به خاطر اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در مجمع مخالفان جدی دارد و از دستور کار خارج است. دیگر مسأله FATF در ایران طرح نخواهد شد. برخی می‌خواهند از جنازه مرده برجام استفاده کنند اما این مرده با تنفس مصنوعی هم قابل احیا نیست و FATF دیگر احیاشدنی نیست.

حجت‌الاسلام مجید انصاری در واکنش به این مطلب گفت: به هر حال FATF مثل سایر موضوعات مخالف و موافق دارد و همیشه هم موضع گرفته‌اند؛ اتفاق تازه‌ای نیفتاده و لذا اینکه از دستور کار خارج شده، چنین چیزی نبوده است. شخصا معتقد هستم که هرچه زودتر باید با دستور بیاید و تصویب شود. طرح نشدن آن هم تصمیمی است که باید در مجمع گرفته شود؛ بحث تازه‌ای راجع به FATF نشده که منجر به چنین تصمیمی شده باشد.

نپیوستن ایران به FATF فقط از زاویه اقتصادی، مالی و بانکی نیست

وی افزود: FATF مجموعه مواد چهار پروتکل CFT، مبارزه با تأمین مالی تروریسم، پولشویی و جرائم سازمان یافته است که در دنیا مطرح شده و کشورهای زیادی به آن پیوسته‌اند. بحث تأمین مالی تروریسم و پولشویی قبلا در ایران تصویب شده و سال‌ها در ایران قانون هست و دارد اجرا می‌شود. دو لایحه دیگر هم مطرح شده و در مجمع هست و امیدوار هستیم که اگر مانعی در کار هست، برطرف و هرچه زودتر تصویب شود. چون نپیوستن ایران به FATF فقط از زاویه اقتصادی، مالی و بانکی نیست.

نپیوستن به FATF هزینه‌های سنگینی بر مردم و کشور ما تحمیل کرده است

انصاری تأکید کرد: الآن به دلیل اینکه عضو FATF نیستیم، بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات مالی دنیا و حتی دولت‌هایی که مایل هستند با ایران همکاری رسمی و آشکار داشته باشند، با مشکل مواجه می‌شوند. در نتیجه باید روش‌های دور زدن تحریم‌ها و یا مخفی کاری ناشی از FATF را در پیش بگیرند که این امر هزینه‌های سنگینی بر مردم و کشور ما تحمیل کرده است. همه مردم می‌دانند که برای مسافرت به خارج، خرید اقلام مورد نیاز و یا عقد قرارداد با شرکت‌های دیگر کشورها مرحله به مرحله با مشکل FATF مواجه هستند.

مخالفین مطرح می‌کنند که الآن ما به اف ای تی اف نپیوسته‌ایم و داریم کشور را اداره می‌کنیم؛ اداره تا اداره داریم

وی یادآور شد: بعضی مخالفین مطرح می‌کنند که الآن ما نپیوسته‌ایم و داریم کشور را اداره می‌کنیم؛ اداره تا اداره داریم. اداره عادی کشور و اقتصاد ارزان‌تر و برای فعالان اقتصادی و کل نظام اقتصادی کشور راحت‌تر است. سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اهداف بزرگی از جمله اینکه ایران در موضوعات مختلف رتبه اول منطقه شود و به رشد هشت درصدی برسد. برای رشد هشت درصدی حداقل باید سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی و داخلی داشته باشیم و طبعا این حجم از سرمایه‌گذاری اگر انجام شود، ارتباط گسترده‌ای را با کشورهای مختلف می‌طلبد که بدون پیوستن به FATF غیر ممکن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: من قبلا هم گفته‌ام حتی کشورهای همراهی که الآن با ایران کار می‌کنند، مثل چین و روسیه، همواره تأکیدشان بر همین بوده و هست که ایران هرچه زودتر به FATF بپیوندد و شرکت‌های چینی و روسی و دیگر شرکت‌ها بتوانند با ایران کار کنند. از دید من فعلا منفعت نپیوستن به FATF بیش از آن که برای کشور باشد، برای کاسبان تحریم است. به نظر می‌رسد کاسبان تحریم هم در داخل ایران و هم در خارج از کشور نمی‌خواهند این فرصت منافع سنگین را از دست بدهند.

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود

آیتی گفت: رویکرد مجلس آینده تقریبا شبیه به همین مجلس کنونی خواهد بود و به نظرم بر سر ریاست مجلس تندروها با قالیباف به جای رقابت معامله می‌کنند.

انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید
انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید

تسنیم نوشت: درحالی هنوز خروجی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر خبر داد.

ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

رئیس دولت سیزدهم مدعی شد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است