کد خبر : 267767
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ - 10:02
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

آغاز استعلام همزمان ۵ نهاد از داوطلبان انتخابات در دو هفته

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هیات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها دو هفته زمان دارند و همزمان هم از نهادهای مختلف ( ۵ نهاد اعم از وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه و ثبت احوال) استعلام می‌شود.

آغاز استعلام همزمان ۵ نهاد از داوطلبان انتخابات در دو هفته

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایسنا نوشت: هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در برنامه «صف اول» با بیان اینکه مردم فلسطین در عین مظلومیت در حال مقاومت هستند، گفت: شورای نگهبان در مراحل پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات، نظارت داشت و هر دو مرحله مورد پذیرش شوراست. این روزها در مرحله فرایند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی هستیم.

بخش هایی از گفت و گوی طحان نظیف را در ادامه می خوانید:

  • هیات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها دو هفته زمان دارند و همزمان هم از نهادهای مختلف ( ۵ نهاد اعم از وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه و ثبت احوال) استعلام می‌شود.
  • ۱۰ روز زمان استعلام است و ۱۴ روز زمان بررسی‌هاست و با هم، همپوشانی دارند. این زمانی است که بررسی اولیه توسط هیات‌های اجرایی صورت می‌گیرد. ترکیب هیات‌های اجرایی شامل معتمدان مردمی و شخصیت‌های فرهنگی‌، سیاسی و اجتماعی است و با فرایندی که در قانون پیش بینی شده انتخاب می‌شوند؛ البته اشخاص حقوقی هم در آن حضور دارند.
  • درباره اینکه استعلام از قوه قضاییه مربوط به این مرحله است؟ بله، در مرحله پیش ثبت نام این موضوع وجود داشت و در مرحله ثبت نام هم وجود دارد و اگر چیز جدیدی باشد و سوابق بیشتری پیدا شود، در این مرحله مقداری دقیق‌تر رسیدگی می‌شود.‌ در مرحله پیش ثبت نام بیشتر موارد عینی و شکلی بود و بحث‌های مربوط به صلاحیت‌ها از این بعد خود را نشان می‌دهد.
  • بعد از اینکه هیات‌های اجرایی نتیجه بررسی خود را اعلام‌ کردند، کار هیات‌های نظارت استانی شروع می‌شود و ترکیب آنجا هم با تایید شورای نگهبان است ولی ترکیب مستقلی است؛ لذا مرحله بعد مرحله شورای نگهبان است که نتیجه نهایی را اعلام می‌کند که در آنجا زمان طولانی تر است.
  • هیات‌های نظارت ۵۰ روز فرصت دارند و یک ماه فرصت شورای نگهبان است و ممکن است برای مردم سوال پیش بیاید چرا اینقدر مراحل متعدد است و در هر کدام از این مراحل ممکن است نتیجه تغییر کند؟
  • باید بگویم این مراحل بخاطر اتقان کار است. بخاطر اینکه برای قانونگذار موضوع حقوق مردم و داوطلبان اهمیت داشته وگرنه یک مرحله را پیش بینی می‌کرد و کار تمام می‌شد. برای اینکه کار دقیق انجام شود و حق داوطلب حفظ شود و حق مردمی که به فرایند طی شده اعتماد می‌کنند ضایع نشود، است.
  • بر اساس قانون جدید انتخابات، سامانه‌های جدیدی را طراحی کردیم که از این طریق پاسخگوی داوطلبان خواهیم بود،مصمم به اجرای قانون شفافیت منابع مالی کاندیداها در انتخابات پیش رو هستیم که امکانات و منابع کاندیداها در آن با جزئیات مشخص شده است‌. همچنین رفتارهای تبلیغات انتخاباتی نامزدها با این قانون بررسی خواهد شد.
  • رسانه ملی در قانون جدید انتخابات در راستای ایجاد فضای عادلانه، تکالیفی دارد که از اجرای آن استقبال می‌کنیم. در پژوهشکده شورای نگهبان موضوع برنامه هفتم بررسی شده و در جلسه گذشته شورا به صورت غیر رسمی بررسی این مصوبه را آغاز کردیم. همچنین همه رویکردهایی که به لایحه عفاف و حجاب وجود داشت را شنیدیم و در ۱۰ جلسه آن را بررسی و ابهامات آن را اعلام کردیم.
اخبار مرتبط:
نوری‌قزلجه: قالیباف برای ریاست مجلس از بیرون از خانه ملت حمایت می‌شود / طرح‌های صیانت، حجاب و اصلاح قانون انتخابات، سفارشی از بیرون بودند
نوری‌قزلجه: قالیباف برای ریاست مجلس از بیرون از خانه ملت حمایت می‌شود / طرح‌های صیانت، حجاب و اصلاح قانون انتخابات، سفارشی از بیرون بودند

نماینده مردم بستان‌آباد در خانه ملت گفت: این احتمال وجود دارد که ریاست قالیباف از بیرون مجلس شارژ شود و من این را رد نمی‌کنم اما در مورد اینکه بگوییم شانس کدام کاندیدا برای کسب کرسی ریاست مجلس بیشتر است، نکته این است که هنوز در جمع منتخبین این موضوع را باز نکردیم و صحبت نکردیم.

سایت نزدیک به قالیباف: تندروها می‌خواهند عرصه مجلس را به کارزار کشمکش سیاسی تبدیل کنند
سایت نزدیک به قالیباف: تندروها می‌خواهند عرصه مجلس را به کارزار کشمکش سیاسی تبدیل کنند

رسانه فردانیوز نزدیک به طیف قالیباف نوشت: طیف تندرو می‌خواهد عرصه مجلس را به کارزار کشمکش سیاسی تبدیل کند؛ همان مخاطره‌ای که رهبر انقلاب هم بعد از برگزاری دور اول انتخابات به آن اشاره کردند. حالا بی‌تردید با حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات عرصه از تندروها گرفته می‌شود و کرسی‌های مجلس در اختیار عقلانیت انقلابی قرار می‌گیرد.

عباس سلیمی‌نمین: مردم به نامزدهای افراطی رای نَدهند / باید افرادی انتخاب شوند که سرنوشت بهتری را برای مردم رقم بزنند
عباس سلیمی‌نمین: مردم به نامزدهای افراطی رای نَدهند / باید افرادی انتخاب شوند که سرنوشت بهتری را برای مردم رقم بزنند

تحلیلگر اصولگرا گفت: این تصور که همه نامزدها مثل همدیگرند، درست نیست. بعضی ها افراطی هستند و با وجود آنکه مورد توبیخ رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند و وضعیت بسیار دشوار و پیچیده بین المللی را می‌بینند، همچنان بر طبل افراط و برخوردهای سطحی می کوبند. در بین نامزدها، اگر کسانی که عقلانیت قوی تری دارند انتخاب شوند، دست کم می توانند در قانون گذاری و رقم زدن سرنوشت جامعه بهتر عمل کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است