کد خبر : 267185
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - 12:45
دسته‌بندی : اقتصادی، برگزیده ها
چاپ

حق‌شناس، اقتصاددان: جنگ غزه می‌تواند بر وضعیت اقتصادی ما تأثیر‌‌ بگذارد

استاد اقتصاد دانشگاه گفت: در روزهایی که هم ایران می‌گفت ما در حمله حناس علیه رژیم صهیونیستی دخالت نداشتیم و هم آمریکایی‌ها همین گزاره را تأیید می‌کردند، ثبات را در اقتصاد شاهد بودیم اما حالا که غربی‌ها مدام به ایران می‌گویند خود را در جنگ دخالت ندهید شاهد افزایش نرخ ارز و طلا هستیم‌؛ بنابراین شرایط منطقه می‌تواند بر وضعیت اقتصادی ما تأثیر‌‌ بگذارد.

حق‌شناس، اقتصاددان: جنگ غزه می‌تواند بر وضعیت اقتصادی ما تأثیر‌‌ بگذارد

 به گزارش سایت خبری مدارا؛ فردانیوز نوشت: بازار طلا و ارز بعد از مدتی ثبات باز هم سیر صعودی به خود گرفت. حالا پرسش آن است که علت چیست؛ آیا به شرایط ملتهب منطقه باز می‌گردد یا مدیریت اقتصادی داخلی یا شاید هردو؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع گفت: «در ابتدا باید پاسخ دهیم آیا اتفاق مثبتی در شاخص‌های پولی رخ داده که انتظار کاهش نرخ ارز و قیمت طلا سکه باشیم؟ واقعیت این است که تورم‌ نقطه به نقطه، میانگین و ماهانه پاسخ مثبتی به این پرسش نمی‌دهند. تورم میانگین در شش ماهه اول سال حتما بیش از چهل درصد است و این تورم‌ بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد».

او ادامه داد: «شاید در بخش‌هایی مانند مسکن شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم اما این موضوع دلیلش رکود تورمی است؛ به این معنی که میانگین قیمت هر متر مربع خانه در تهران حدود هشتاد میلیون تومان است. طبیعی است این رقم تا آخر سال بالا نرود زیرا مردم توان‌ خرید همین را هم ندارد؛ پس در اینجاست که با رکود تورمی مواجهیم. در طلا و ارز ماجرا قدری متفاوت است زیرا قدرت خرید در این بخش‌ها بیش از مسکن است؛ پس هنوز معامله انجام می‌شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «بخشی از جهش قیمت‌ها به شاخص‌های پولی و بخشی هم به عوامل بیرونی‌ برمی‌گردد. در روزهایی که هم ایران می‌گفت ما در حمله حناس علیه رژیم صهیونیستی دخالت نداشتیم و هم آمریکایی‌ها همین گزاره را تأیید می‌کردند، ثبات را در اقتصاد شاهد بودیم اما حالا که غربی‌ها مدام به ایران می‌گویند خود را در جنگ دخالت ندهید شاهد افزایش نرخ ارز و طلا هستیم‌؛ بنابراین شرایط منطقه می‌تواند بر وضعیت اقتصادی ما تأثیر‌‌ بگذارد. در مجموع جهش قیمت ارز و سکه هم‌ ریشه‌های داخلی دارد هم بیرونی».

حق‌شناس در پایان گفت: «از طرفی تدابیر پولی و بانکی هم بسیار مؤثر است. در نیمه اول امسال هم فروش نفت بهتر شد و هم بانک مرکزی سیاست‌هایی را در پیش گفت تا قدری در اقتصاد ثبات ایجاد شود اما فراموش نکنیم که نرخ ارز و طلا در سال گذشته به قدری افزایش داشت که دیگر کشش جهش قیمت وجود نداشت. با همه اینها حجم نقدینگی ما نسبت به زمان مشابه پارسال دوبرابر شده است و این خوب نیست».

اخبار مرتبط:
مرتضی افقه: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ دلار بازار آزاد را قبول نداریم، یعنی چه؟
مرتضی افقه: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ دلار بازار آزاد را قبول نداریم، یعنی چه؟

یک استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد.

ادعای روزنامه شهرداری تهران: دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند و نه تهدید، اما با آنها برخورد خشن می‌شود
ادعای روزنامه شهرداری تهران: دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند و نه تهدید، اما با آنها برخورد خشن می‌شود

روزنامه همشهری نوشته است: تمام کنش اعتراضی دانشجویان آمریکایی صرفا برپایی چادر در محوطه فضای سبز دانشگاه بوده است؛ همین! نه تخریبی، نه تلاشی برای تسخیر ساختمانی، نه تهدیدی، نه آزار و مزاحمتی برای کسی و نه هیچ کنش رادیکال و خشونت آمیز دیگری.

ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند
ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد، آنها چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است