کد خبر : 263255
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - 11:48
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

جمیله کدیور: تصویب مخفیانه قانون حجاب، اهانت به شعور مردم بود

نویسنده روزنامه اطلاعات نوشت: قرار دادن این لایحه تحت اصل ۸۵قانون اساسی و ارجاع آن به کمیسیونی با ۱۰نماینده و تصویب این لایحه با ۸رای در این کمیسیون به استناد اظهارات نمایندگان در صحن علنی، آیا بی اعتنایی و حتی اهانت به شعور و خواست مردم نیست؟

جمیله کدیور: تصویب مخفیانه قانون حجاب، اهانت به شعور مردم بود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جمیله کدیور در باره لایحه عفاف و حجاب در روزنامه اطلاعات نوشت: لایحه عفاف و حجاب پس از لایحه حمایت از خانواده و طرح صیانت از فضای مجازی، سومین موضوعی است که بر اساس اصل ۸۵در کمیسیون‌های مجلس یازدهم مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ سه موضوع حساسی که ظاهرا حساسیت جامعه نسبت به آنها و انتقادات گسترده موجب عدم بررسی در صحن و اصل هشتاد و پنجی شدن آنها در مجلس یازدهم شد.

قرار دادن این لایحه تحت اصل ۸۵قانون اساسی و ارجاع آن به کمیسیونی با ۱۰نماینده و تصویب این لایحه با ۸رای در این کمیسیون به استناد اظهارات نمایندگان در صحن علنی، آیا بی اعتنایی و حتی اهانت به شعور و خواست مردم نیست؟ استدلال نمایندگان موافق اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه برای ضرورت رسیدگی لایحه در کمیسیون به جای صحن علنی صرفا حول تسریع در حصول نتیجه، عدم امکان رسیدگی در مجلس فعلی، امکان استفاده از نظرات صاحبنظران، عدم امکان بررسی۱۶۰۰نظر پیشنهادی نمایندگان و زمانبر بودن رسیدگی به لایحه در صحن علنی دور می زد و دلیل دیگری در باب ضرورت تمسک به اصل ۸۵ارائه نشد؛ استدلالهایی که در مورد هر طرح و لایحه ای قابل ارائه است.

به این ترتیب، با توجه به نظرات استدلالی گذشته شورای نگهبان مبنی بر اینکه «واگذاری تصویب بسیاری از قوانین مهم از سوی مجلس شورای اسلامی به کمیسیونهای خود با تمسک به ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی، مغایر قانون اساسی است، زیرا آن دقت و توجهی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به طرحها و لوایح می شود، در کمیسیونها انجام نمی شود و لذا هدف قانونگذار اساسی که قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی برآمده از آراء و نظرات نمایندگان ملت باشد حاصل نمی شود»

باید دید در مورد لایحه حجاب و عفاف، شورای نگهبان چه به لحاظ بررسی ضرورت و چه به لحاظ محتوایی و بررسی عدم مغایرت با اصول مختلف شرعی و قانونی و مواردی چون شخصی بودن جرائم و مجازات، تناسب جرم و مجازات، جرم انگاری های متعدد، بار مالی گسترده، ایجاد هزینه برای شهروندان و کسب و کار مردم، عدم امکان رسیدگی دستگاه قضائی به موارد متعدد ارجاعی، افزایش دو قطبی شدن جامعه و تشدید تنش های شهروندان با یکدیگر چه تصمیمی اتخاذ می کند. تردیدی نیست که بررسی تک تک مواد این لایحه مستلزم مجالی بیشتر از زمانی است که کمیسیون برای بررسی ۱۶۰۰پیشنهاد نمایندگان و تصویب این لایحه گذاشته است.

اخبار مرتبط:
پزشکیان: دولت متولی اصلی جبران خسارات است / ضرورت تهیه آمار جزئی، دقیق و تفکیکی از خسارات ناشی از جنگ ۱۲ روزه
پزشکیان: دولت متولی اصلی جبران خسارات است / ضرورت تهیه آمار جزئی، دقیق و تفکیکی از خسارات ناشی از جنگ ۱۲ روزه

مسعود پزشکیان در جلسه ارزیابی و جبران خسارات جنگ بر ضرورت تهیه آمار جزئی، دقیق و تفکیکی از خسارات ناشی از جنگ ۱۲ روزه تاکید کرد.

ابتکار: برای غنی‌سازی همبستگی ملی باید زندانیان سیاسی آزاد شوند
ابتکار: برای غنی‌سازی همبستگی ملی باید زندانیان سیاسی آزاد شوند

معصومه ابتکار نوشت: «باید» اول، در مورد رسانه ملی است که سال‌ها با سیاست‌های یکطرفه، صداهای متنوع را نادیده گرفته و اکنون در اداره طیف خاصی هست. اگرچه این روزها تغییراتی در آن مشاهده می‌شود، ولی این اتفاق در دوران‌های دیگری هم به صورت مقطعی و کوتاه رخ داد، اما به سرعت فراموش شد و حتی با برنامه‌هایی که چنین رویکردی داشتند، برخورد شد. در حالی که توجه به تنوع دیدگاه‌های مردم و گوناگونی سلایق از اهمیت بسیاری برخوردار است و صدا و سیما باید به نحوی عمل کند که مرجعیت ملی خود را بازیابی و اعتماد‌سازی کند.

تخت‌روانچی: هیچ تاریخی برای بازگشت احتمالی به مذاکرات توافق نشده است
تخت‌روانچی: هیچ تاریخی برای بازگشت احتمالی به مذاکرات توافق نشده است

معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با تاکید بر حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم به منظور اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود، بیان کرد که دولت آمریکا در صورت تمایل به ازسرگیری مذاکرات با ایران باید موضع شفافی درباره نفی حملات متجاوزانه بیشتر به ایران اتخاذ کند تا اعتمادسازی لازم برای تداوم روند دیپلماتیک انجام شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است