کد خبر : 262463
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - 11:22
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

رئیسی برای پادشاه عربستان سعودی نامه نِوشت

یک رسانه سعودی پنج‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که پادشاه و ولیعهد عربستان دو نامه از رئیس جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اند.

رئیسی برای پادشاه عربستان سعودی نامه نِوشت

به گزارش سایت خبری مدارا؛ دنیای اقتصاد در گزارشی به جزئیات نامه ابراهیم رئیسی به پادشاه و ولیعهد عربستان پرداخته است.

در بخش هایی از این مطلب آمده است: یک رسانه سعودی پنج‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که پادشاه و ولیعهد عربستان دو نامه از رئیس جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اند. مفاد این دو نامه افشا نشده اما «دنیای‌اقتصاد» به نقل از برخی منابع آگاه از جزئیات این دو نامه مطلع شده که محتوا، ناظر بر دعوت رسمی متقابل رئیس‌جمهور ایران از پادشاه و ولیعهد سعودی برای سفرهای جداگانه به ایران و همچنین توسعه و ارتقای روابط است.

این دو نامه ناظر بر دعوت رسمی متقابل رئیس‌جمهور ایران از پادشاه و ولیعهد سعودی برای سفرهای جداگانه به ایران و همچنین توسعه و ارتقای روابط است.به نظر می‌رسد پس از بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و برقراری رسمی روابط، تهران و ریاض به دنبال این هستند تا گوی سبقت را از حریف برای میزبانی بربایند.

رمزگشایی از محتوای دعوت نامه ها

یک منبع در وزارت امور خارجه که نخواست نامش فاش شود، جزئیاتی از محتوای این نامه را با «دنیای‌اقتصاد» در میان گذاشت. این منبع گفت: چند ماه قبل طرف سعودی از جمله شخص ملک سلمان دعوت نامه کتبی داد و از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان دعوت به عمل آورد و ابراز امیدواری کردند که هر چه زودتر این برنامه تنظیم شود. متقابلا ما هم از پادشاه سعودی برای سفر به ایران دعوت کردیم. ابتدا این دعوت به‌صورت شفاهی ابراز شد. اما پس از مدتی متن این دعوت نامه در تهران تنظیم و مکتوب شد و در زمانی که علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض مستقر شد، دعوت نامه‌های کتبی را به‌طور رسمی به طرف سعودی تقدیم کردند.

این منبع افزود: در دیدار عنایتی با خریجی معاون وزیرخارجه عربستان دو دعوت نامه به‌صورت جداگانه یکی از ملک سلمان و یکی هم از محمد بن‌سلمان ولیعهد برای سفر به ایران صورت گرفت. موضوعی که البته خیلی پیش‌تر به‌صورت شفاهی صورت گرفته و در اخبار و در جریان ملاقات‌ها منتشر شده بود. بنابراین محتوای این دو نامه جداگانه دعوت رسمی از پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران است. این منبع با اشاره به اینکه این دعوت نامه از مدت‌ها قبل آماده بود، ابراز کرد: اگر طرف سعودی تبادل سفیر را خیلی زودتر انجام می‌داد، مسلما سفیر ایران نیز از مدت‌ها قبل می‌توانست در ریاض مستقر شود و این دعوت‌نامه‌ها را تقدیم مقامات عربستان کند. این منبع در بخش دیگری از اظهارات خود اشاره کرد: در دعوت نامه‌ها معمولا از یک قالب کلی و فرمت مشخص برای تحکیم و توسعه مناسبات استفاده می‌شود که عرف رایجی در این نوع نامه نگاری‌هاست.

این منبع ادامه داد: طبیعی است که در این برنامه‌ها و به خصوص پس از احیای روابط، هر کسی مترصد این است که زودتر از طرف مقابل میزبانی کند. برای ما مناسب این است که طرف سعودی بیاید و متقابلا برای سعودی‌ها نیز مناسب این است که طرف ایرانی را به عربستان بکشانند. حتی وقتی دو طرف به توافق نمی‌رسند، این فرآیند طول خواهد کشید و سراغ کشور ثالث خواهند رفت، همان وضعیتی که اکنون ما با تروئیکای اروپایی داریم.

این منبع در بخش دیگری از جزئیات این نامه و ناظر بر توسعه مناسبات گفت: جمهوری اسلامی در توسعه روابط با عربستان جدی است که بروز و ظهور آن را می‌توان در این دو دعوت نامه مکتوب جداگانه سراغ گرفت. توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی صددرصد در دستور کار دو طرف در حوزه‌های مختلف تجاری، فناوری، انرژی، گردشگری و… قرار دارد، با این حال الزامات خاص خود را دارد که نیازمند زمان و ابعاد فکر شده برای روابط است. پادشاه سعودی چند روز پس از توافق ایران و عربستان در پکن از رئیس‌جمهور ایران برای سفر رسمی به ریاض دعوت کرد و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شد. این خبر را محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ۲۸ اسفند ماه و چند روز پس از توافق ازسرگیری رابطه تهران و ریاض اعلام کرد.

اخبار مرتبط:
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم

نامزد دور دوم انتخابات مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی تنها دستگاهی است که رئیس آن نمی‌تواند کسی را عزل کند، این امکان دارد که معاون نظارت، قوانین و کارشناسان خودشان را جابه‌جا کنند، اما یک نماینده مجلس محکم می‌تواند در برابر رئیس مجلس هر چیزی را در چارچوب شرع، قانون و ادب بگوید، رئیس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم. بنابراین ظرفیتی که برای اداره مجلس گذاشته شده است، یک ظرفیت مشارکت عمومی و اداره جمعی هست نه اداره فردی!

معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لایحه حجاب کماکان محل بحث جامعه و دولت و مجلس است. روزنامه کیهان نیز می گوید که نیازی به قانون در حوزه‌ی حجاب نداریم و باید رفتار دیگری صورت بگیرد. از سوی دیگر حساسیت جامعه نیز نسبت به مسائل این چنینی باعث بروز برخی نارضایتی‌ها شده است.

رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است
رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است

یک نماینده مجلس گفت: حدس و پیش‌بینی‌ام این است که مجلس بعدی بیشتر از این درگیر حواشی خواهد بود و تسویه حساب‌های درون حزبی و گروهی انجام خواهد شد. تسویه حساب‌هایی که از الان شروع شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است