کد خبر : 261956
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - 12:47
دسته‌بندی : فرهنگی
چاپ

علی ربیعی: سینما بخشی از حیات سیاسی ماست

علی ربیعی نوشت: بدون تردید، سینما نیاز یک جامعه پویا است و چه بخواهیم و چه نخواهیم سینما بخشی از حیات سیاسی و اجتماعی ما است.

علی ربیعی: سینما بخشی از حیات سیاسی ماست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم نوشت: امروز، روز ملی سینما است. این روز هم مثل خود سینما، تاریخچه پر از فراز و نشیبی داشته است. سال ۷۹، همزمان با بزرگداشت صدمین سال سینما، روز ملی‌ سینما وارد تقویم شد ولی در  سال ۹۱ آنانی که روی خوشی به سینما نداشتند، این روز را از تقویم خارج کردند تا سال ۹۳ که باز این مناسبت به تقویم‌ها برگشت.

به رغم دیدگاه‌های مختلف در مورد نقش سینما در مسایل اجتماعی و فرهنگی، معتقدم سینما همواره در متن زندگی روزمره مردم قرار داشته و به نوعی به نیاز‌های اجتماعی آنها پاسخ داده است و با پویایی، همراه با تحولات اجتماعی و حتی سیاسی حرکت کرده است‌.

از سینمای موسوم به فیلم‌فارسی که به نیاز مهاجرین روستایی به شهرها و همچنین طبقات پایین اقتصادی که در نتیجه تحولات ناشی از مدرنیزاسیون اول و دوم (دهه بیست و چهل) شکل گرفته بودند، پاسخ داده،  تا فیلم‌های موج نو که در کنار روشنفکران و جامعه تغییرخواه دهه پنجاه قرار گرفته و با فیلم‌های درخشان، روایت‌گر تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ایران بوده و زمینه‌ خوانش فکری مخاطبان خود را به خوبی فراهم می‌کرده است.

پس از انقلاب نیز به رغم سلایق مختلف، سینمای جنگ بخشی از اعتبار سینمای ما را رقم زده است. هم‌چنین در دوران‌های مختلف سیاسی و اقتصادی نیز، سینما همراهی کرده و به مثابه یک جامعه‌شناسی پویا و ژرفانگر بازتابنده دیدگاههای جامعه بوده است.

من معتقدم همانگونه که فیلم‌های موج نو دهه پنجاه، نشان‌دهنده تحولات سیاسی اجتماعی بود، بسیاری از فیلم‌های متاخر امروز ما هم جوشش‌ها و تغییرات اجتماعی را پیش چشمان ما قرار داده‌اند.

بدون تردید، سینما نیاز یک جامعه پویا است و چه بخواهیم و چه نخواهیم سینما بخشی از حیات سیاسی و اجتماعی ما است.

این روز را گرامی داشته و برای همه اعضای خانواده سینما، بهترین‌ها آرزوها را دارم.

اخبار مرتبط:
زری خوشکام، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی، درگذشت
زری خوشکام، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی، درگذشت

زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت. این هنرمند متولد سال ۱۳۲۶، بیشتر فعالیت‌هایش در دهه ۵۰ خورشیدی بود و در سال‌های اخیر در فیلم‌هایی همچون «شعله ور»، «طلاخون»، «در دنیای تو ساعت چند است» و «سیمای زنی در دوردست» بازی کرده بود. او در سریال‌های «هزاردستان» و «سلطان صاحبقران» به کارگردانی همسرش علی حاتمی نیز بازی داشت.

همایون شجریان: رفاقت من با سَحر جان تا همیشه پابرجاست
همایون شجریان: رفاقت من با سَحر جان تا همیشه پابرجاست

همایون شجریان دقایقی پیش در پستی در حساب اینستاگرامش نوشت: «عزیزان دل به این مزخرفات توجه نکنید. نه خیانتی در کار من و سحر جان بوده، نه بچه‌ای که بخواد انداخته بشه. تا همیشه حمایت و رفاقت پابرجاست. خسته شد صبر ما»

وزیر ارشاد: با فیلم جدید رسول‌اف برخورد می‌کنیم تا دیگر این اتفاق رخ ندهد
وزیر ارشاد: با فیلم جدید رسول‌اف برخورد می‌کنیم تا دیگر این اتفاق رخ ندهد

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال برخورد با محمد رسول اف برای تولید فیلم بدون مجوزی به نام «دانه انجیر مقدس» که در جشنواره کن پذیرفته شده، نیز گفت: به هر حال این تخلف محرزی است و حتما در سازمان سینمایی طبق قانون برخورد خواهیم کرد، تا شاهد چنین اتفاقاتی دیگر نباشیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است