کد خبر : 258369
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - 21:18
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

نماینده مجلس: ۵ % دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی مَردود شدند/ نظام آموزشی کشور در حق دانش آموزان کوتاهی می‌کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با انتقاد از آمار ۵ درصد مردودی دانش آموزان در دوران ابتدایی، گفت: باید مسئولان آموزش و پرورش با جدیت تمام ضعف‌های آموزشی که منجر به مردودی دانش آموزان شده را پیگیری کنند و این رقم را به حداقل میزان خود برسانند این در شان نظام آموزشی کشور نیست.

نماینده مجلس: ۵ % دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی مَردود شدند/ نظام آموزشی کشور در حق دانش آموزان کوتاهی می‌کند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ خانه ملت نوشت: مهدی اسماعیلی در مورد ۵ درصد مردودی پایه اول ابتدایی، گفت: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است که شرایط تحصیل رایگان را برای عموم ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند تا کسی بازمانده از تحصیل نباشد، علیرغم تلاش‌های گسترده برای اجرای کامل این اصل قانونی باز شاهد جا ماندن گروهی از دانش آموزان از تحصیل و ترک تحصیل آنان هستیم.

درصدی از دانش آموزان باید در مدارس استثنایی درس بخوانند

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید به میزان مردودی دانش آموزان در پایه اول ابتدایی، افزود: تمام خلاء‌ها در این زمینه را نمی‌توان به پای کوتاهی آموزش و پرورش نوشت، مسئله غربالگری دانش آموزان در هنگام ثبت نام مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، در نظر داشته باشیم که درصدی از دانش آموزان باید در مدارس استثنایی درس بخوانند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق محروم مدارس استثنایی نداریم، اظهار داشت: غربالگری ثبت نام دانش آموزان در مناطق محرومی همچون روستاها گاهی ممکن نیست و اگر این مهم ایجاد شود مدارس استثنایی برای آموزش آنها وجود  ندارد و حتی با ورود این گروه از دانش آموزان به مدارس عادی توانایی گذر به مراتب بالاتر را نداشته و منجر به مردودی آنها می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بخشی از مردودی‌های دانش آموزان به دوران کرونا و کلاس‌های مجازی مدارس مربوط است، این گروه یا به مدرسه نرفته و یا در میانه سال تحصیلی، ترک تحصیل کرده‌اند سیستم آموزشی کشور این گروه از دانش آموزان را به عنوان باز مانده از تحصیل یا مردودی ثبت کرده است.

نظام آموزشی کشور کوتاهی‌‌هایی در حق دانش آموزان داشته است

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: در برخی از نقاط کشور بعضا شاهد هستیم که نظام آموزشی کوتاهی‌‌هایی در حق دانش آموزان داشته است که این کوتاهی به عدم دسترسی به معلم بر می‌گردد و متاسفانه دانش آموز تعلیمات لازم را نگرفته و زمینه مردودی آنان  را فراهم کرده است.

اسماعیلی با انتقاد از آمار ۵ درصد مردودی دانش آموزان در دوران ابتدایی، یادآور شد: باید مسئولان آموزش و پرورش با جدیت تمام ضعف‌های آموزشی که منجر به مردودی دانش آموزان شده را پیگیری کنند و این رقم را به حداقل میزان خود برسانند این در شان نظام آموزشی کشور نیست؛ چرا باید در دوران ابتدایی با چنین چالشی روبرو باشیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به راهکار تاسیس مدارس دو زبانه برای کاهش میزان مردودی پایه اول ابتدایی؛ اظهار داشت: وجود رسانه ملی فرصتی مناسب برای حل دو زبانگی دانش آموزان است بر همین اساس وجود مدارس دو زبانه نمی‌تواند راه حل قطعی برای جبران ضعف یادگیری و کاهش میزان مردودی‌ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات متعدد انجام پذیرفته در مورد میزان تاثیر یادگیری دانش آموزان در مناطق دو زبانه، گفت: طی پژوهش‌های انجام گرفته مشخص شد دو زبانگی که در برخی از استان‌ها شاهد آن هستیم با وجود رادیو و تلویزیون چندان بر روی یادگیری دانش آموزان تاثیر ندارد؛ با تمام این تفاسیر دلایل مختلفی همچون اُفت تحصیلی و مردودی دانش آموزان موثر است که همگی مولفه‌های چالش برانگیز نظام آموزشی کشور ما هستند و باید مورد توجه بگیرد.

اخبار مرتبط:
چمران: قراردادهای زاکانی محرمانه است، انتشار آن مشکل امنیتی دارد
چمران: قراردادهای زاکانی محرمانه است، انتشار آن مشکل امنیتی دارد

رئیس شورای شهر تهران گفت: قراردادهای شهردار تهران در چین محرمانه بوده و انتشار آن مشکل امنیتی دارد. این قراردادها زیر نظر متخصصین وزارت امور خارجه و بانک مرکزی منعقد شده است.

ئیس پلیس فتا: لایو‌های مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ در اینستاگرام را شناسایی می‌کنیم
ئیس پلیس فتا: لایو‌های مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ در اینستاگرام را شناسایی می‌کنیم

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتای فراجا از اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی شامل لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ در فضای مجازی خبر داد.

جمیله علم‌الهدی به دلیل مشغله علمی، پیشنهاد عضویت در هیئت جذب دانشکده را نپذیرفت
جمیله علم‌الهدی به دلیل مشغله علمی، پیشنهاد عضویت در هیئت جذب دانشکده را نپذیرفت

فاطمه یزدیان، رئیس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران گفت: درخواست از خانم دکتر علم‌الهدی مطرح و از ایشان خواسته شد که در شورای راهبردی و هیئت جذب دانشکده علوم خانواده حضور داشته باشند که ایشان اعلام نمودند به علت مشغله علمی، امکان وقت گذاشتن برای این کار را نداشته و لذا این پیشنهاد را نپذیرفتند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است