کد خبر : 247649
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - 12:30
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

اتباع ۲۴ کشور در اصفهان اقامت دارند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: اتباع ۲۴ کشور خارجی در اصفهان اقامت دارند که بیشتر آنها افغانستانی‌های مقیم اُستان هستند.

اتباع ۲۴ کشور در اصفهان اقامت دارند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مهدی نادری افزود: این اداره کل در ۴۲ محور، خدماتی را به اتباع خارجی بویژه افغانستانی های مقیم اُستان ارائه می‌دهد.

به نوشته ایرنا؛ وی خاطرنشان کرد: از نگاه کسانی که از بیرون نظاره‌گر امور اتباع خارجی ساکن در اصفهان هستند، شاید مهاجرین ساکن استان، تنها افغانستانی‌های مهاجر باشند اما در واقع اتباع ۲۴ کشور خارجی مختلف در اصفهان حضور دارند.

وی ادامه داد: بعد از افغانستانی‌ها، بیشترین تعداد اتباع خارجی مقیم استان به ترتیب شامل اتباع عراق، هند، پاکستان، سوریه، لبنان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورها قرار دارند.

نادری اظهار داشت: علاوه بر اتباع مقیم اُستان، تعدادی دانشجوی خارجی نیز در دانشگاه‌های استان مشغول تحصیل‌اند که البته بیشتر آنها بصورت مجازی از خدمات دانشگاهی استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان یادآور شد: بیشترین خدماتی که اتباع خارجی ساکن کشورمان دریافت می‌کنند مربوط به افغانستانی‌هاست و البته در قبال آن نیز برای ما کار و فعالیت می‌کنند.

نادری خاطرنشان کرد: ۱۲ شهرستان نطنز، فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، دهاقان، نائین، گلپایگان، خور و بیابانک و اردستان و بخش‌هایی از شهرستان‌های آران و بیدگل دارای ممنوعیت تردد، اقامت و اشتغال برای اتباع افغانستانی هستند ولی اتباع قانونی و مجاز می‌توانند در ۱۶ شهرستان دیگر اُستان حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: خدمات ارائه شده به اتباع خارجی شامل حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و پزشکی و درمانی می‌شود.

وی تصریح کرد: از نظر اقامت و اشتغال، اتباع افغانستانی و بعد از آن اتباع کشورهای عربی، بیشترین حضور را در اُستان دارند و سرمایه‌گذاران زیادی نیز در بین آنان وجود دارند که دید کشورمان به آنها مثبت است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی اُستان با اشاره به ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی متعدد به مهاجران خارجی یادآور شد: سال گذشته برای نخستین بار یادواره شهدای فاطمیون در اصفهان برگزار شد و این رویداد، نخستین واقعه اُستانی در این زمینه بود که مورد توجه جامعه خانواده شهدا و جامعه هدف قرار گرفت.

نادری یادآور شد: شهدای اتباع خارجی از مُدافعان حرم و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند و خانواده درجه یک این شهدا شامل پدر،مادر، همسر و فرزند طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، تابعیت ایرانی دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از فروکش کردن کرونا، سال گذشته نزدیک به ۱۲ هزار مهاجر و پناهنده برای مراسم اربعین و زیارت کربلا با هماهنگی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان به کشور عراق اعزام شدند.

نادری اظهار داشت: اتفاق خوب دیگری که در اداره کل امور اتباع خارجی اصفهان در این دوره انجام شد، مراوده با گروه‌های مختلف اتباع خارجی در قالب برگزاری جلسات مشترک به مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی است.

حوزه آموزش اتباع مقیم اُستان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان گفت: بعد از اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ در افغانستان بوقوع پیوست، شاهد حضور تعداد زیادی از اتباع این کشور در ایران و بدنبال آن در استان بودیم که با توجه به سیاست نظام، دانش‌آموزان افغانستانی در فضاهای آموزشی کشورمان در کنار دانش‌آموزان ایرانی مشغول تحصیل شدند.

نادری یادآور شد: ارائه خدمات آموزشی به اتباع خارجی در سال‌های اخیر گسترش داشته است و درحالی که پس از گذشت ۲ دهه و بعد از تاسیس اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان، تنها پنج مدرسه مرتبط با اتباع در اُستان احداث شده بود با آغاز بکار دولت سیزدهم، در هفت ماه گذشته ۲ باب مدرسه جدید کلنگ زنی و روند احداث آنها تکمیل شد.

وی اضافه کرد: مهر و آبان سال گذشته ۲ مدرسه در شهرستان‌های فلاورجان و بُرخوار کلنگ‌زنی و در مدت هفت ماه احداث شد و هم اینک آماده تحویل به آموزش و پرورش است و تنها شرکت‌های آب، برق و گاز باید انشعابات آنها را نصب کنند.

وی تاکید کرد: زمین این ۲ مدرسه توسط آموزش و پرورش اُستان تامین و هزینه احداث هر کدام از آنها افزون بر ۱۴ میلیارد تومان بود که از طریق تفاهمنامه سه جانبه بین اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، وزات آموزش و پرورش و کمیساریای عالی پناهندگان پرداخت شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: احداث این مدارس ارتباطی به اعتبارات دولتی ندارد و با مذاکراتی که با سازمان های بین المللی انجام شده قرار است در دو تا سه سال آینده نیز سه تا پنج مدرسه جدید دیگر نیز در مناطقی از اُستان که جمعیت زیادی از اتباع در آنها وجود دارد، احداث شود.

نادری یادآور شد: علاوه بر این ۲ مدرسه، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان با همکاری یک نهاد بین‌المللی هشت کلاس درس در مدارس شهید قانعیان، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید آیت الله بهشتی و شاهرودیان اُستان احداث کرده و عملیات بهسازی مدرسه وحدت نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: اواخر سال گذشته از طریق اداره کل اُمور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه تبلت در اَستان توزیع شد که ۷۰ درصد آنها، به دانش آموزان اتباع خارجی تخصیص داده شد و ۳۰ درصد دیگر آنها نیز به دانش آموزان بی بضاعت ایرانی اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: این اقدام بی‌سابقه جایی بازگو نشده و در زمینه اطلاع رسانی خدمات کشورمان به اتباع خارجی ، خبرگزاری ها و فضای مجازی باید یاریگر این اداره کل باشند.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی خدمات کشورمان به اتباع خارجی می‌تواند نقش مهم کشورمان در ارائه خدمات به اتباع در حوزه ارتباط گیری با کمیساریای عالی پناهندگان را که مغفول مانده است، آشکار سازد.

حوزه بهداشت و درمان اتباع

مدیرکل اُمور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان گفت: اتباع ساکن استان از خدمات درمانی و پزشکی کشورمان استفاده می‌کنند که بیشتر آنها اتباع افغانستانی و عراقی داخل استان هستند.

نادری افزود: شهریور سال گذشته یک پایگاه بهداشت و درمان در نجف آباد برای خدمت به اتباع خارجی و هموطنان آن منطقه احداث شد و کُلنگ زنی این مرکز که در سال ۱۴۰۰ انجام شده بود در دولت سیزدهم به اتمام رسید و این مجموعه تحویل شبکه بهداشت استان شد.

وی افزود: این مرکز با زیربنای ۷۶۰ مترمربع در سه طبقه در دولت سیزدهم احداث شده و با آنکه هنوز افتتاح رسمی نشده، پنج ماهی است که در حال خدمت رسانی بویژه به اتباع اقغانستانی است.

وی یادآور شد:حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر اتباع خارجی اُستان که برگه اقامت دارند، خود را بیمه کرده و از خدمات بیمه درمان استفاده می‌کنند.

مدیرکل اُمور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: خدمات حوزه معیشت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان خاص اتباع ساکن استان است.

وی افزود: اتفاقات مهمی در دولت سیزدهم رقم خورده و کشوری که ۴۴ سال تحت تحریم‌های ظالمانه قرار داشته، توانسته است شاهد اقدامات موثری در بیشتر زمینه‌ها در این دوره باشد.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان در خیابان‌ طیب که سال‌ها رها شده بود، در این دوره با صرف ۱۵ میلیارد تومان اعتبار تکمیل شد.

وی بار دیگر تاکید کرد: اطلاع رسانی در باره خدمات اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اصفهان در حوزه های مختلف می تواند زمینه‌ساز آگاهی نهادهای بین المللی از هزینه‌ها و خدماتی باشد که کشورمان در این زمینه انجام می‌دهد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و اتباع ۲۴ کشور در این استان اقامت دارند.

اخبار مرتبط:
خودداری از هدایت آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهری اصفهان
خودداری از هدایت آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهری اصفهان

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان گفت: هدایت آب باران به شبکه فاضلاب موجب پس زدگی فاضلاب به منازل مسکونی همشهریان می شود.

مراقب کلاهبرداران اسکیمری در روزهای پایانی سال باشید
مراقب کلاهبرداران اسکیمری در روزهای پایانی سال باشید

رئيس پليس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص افزايش کلاهبرداري به روش اسکيمر در روزهاي پاياني سال به شهروندان هشدار داد.

تأیید صحت انتخابات در ۱۵ حوزه انتخابیه استان اصفهان
تأیید صحت انتخابات در ۱۵ حوزه انتخابیه استان اصفهان

سخنگوی شورای نگهبان آخرین وضعیت بررسی صحت انتخابات درحوزه‌های انتخابیه استان اصفهان را اعلام کرد‌.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است