کد خبر : 243141
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - 11:25
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

سیستم عرضه و تقاضا در بازار مسکن مختل است

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن، معتقد است یکی از دلایلی که منجر به افزایش قیمت اجاره‌بها شده اختلال در سیستم عرضه و تقاضا است. چون در سال‌های اخیر میزان عرضه مسکن کاهش یافته و تقاضا هم روز به رو در حال افزایش است.

سیستم عرضه و تقاضا در بازار مسکن مختل است

به گزارش گروه اقتصادی سایت خبری مدارا؛ محمد قهرمانی کوشاننزدیک به دو سال است که افزایش اجاره بها و سنگین بار اجاره خانه بر دوش مردم به یک مسله جدی تبدیل شده است. درحالیکه آمارها نشان می‌دهد در سالهای گذشته اجاره مسکن نزدیک به یک پنجم سبد خانوار را تشکیل می‌داد، این روزها صحبت از این می‌شود که اجاره مسکن حدود ۵۰درصد از هزینه سبد خانوار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار رسمی مرکز آمار،در سال ۹۵ از ۲۳ میلیون و ۵۸۰ هزار خانوار کشور، ۳۰.۷ درصد اجاره نشین بودند، اما تعدادشان در پایان سال ۹۹ افزایش یافت و به ۳۸ درصد رسید. رشد جمعیت اجاره نشینی در سال‌های اخیر میزان تقاضا در حوزه اجاره مسکن را هم افزایش داده است. در نتیجه هرچه سطح تقاضا بیشتر می‌شود، باید چاره‌ای برای تامین این تقاضا اندیشیده شود، در غیر این صورت بازار با یک التهاب رو به رو خواهد شد. در چند وقت اخیر همزمان با رشد تورم عمومی در کشور و افزایش اجاره بها، صحبت از تعداد بسیار بالای خانه‌های خالی می‌شد. از سوی دیگر عرضه نشدن این خانه‌ها برای جمعیت مستاجر به یک سوال جدی تبدیل شده بود.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن،در این رابطه به خبرنگار ما گفت: موضوع اجاره مسکن دقیقا به عرضه و تقاضا بستگی دارد، اگر میزان عرضه مسکن در سال‌های اخیر متناسب با تقاضا بود، بازار مسکن التهاب کنونی را تجربه نمی‌کرد.

به گفته وی« بازار اجاره مسکن تابعی از عرضه و تقاضاست. در سالهای اخیر تمام وعده‌های دولت‌ها برای حمایت از ساخت مسکن به نتیجه نرسیده است. از سوی دیگر در دوره‌های مختلف بازار مسکن به خواب عمیقی فرو رفته است. در نتیجه سطح سرمایه‌گذاری در این حوزه پایین آمده است. هرچه سرمایه‌گذاری کمتر باشد، میزان تولید کمتر می‌شود. اگر تولید به روز نباشد، تقاضا برای املاک ویژه و خاص بالا می‌رود، در نتیجه اجاره‌بها هم روز به روز بیشتر می‌شود.»

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه بازار مسکن وضعیتی دارد که متناسب با رشد جمعیتی نیست، در نتیجه تقاضا برای مسکن‌های ویژه بالا می‌رود، اظهار داشت: تورم عمومی روز به روز رشد می‌کند، مالکان هم به دنبال حفظ سرمایه‌های خود هستند. بسیاری از مالکان از بازار اجاره‌بها درآمدزایی می‌کنند. در نتیجه برای عقب نماندن از تورم ترجیح می‌دهد در بازارهای زودبازده سرمایه‌گذاری کنند. درحال حاضر تمامی هزینه‌های ساخت و نگهداری املاک به صورت دلار رشد می‌کند. تمامی هزینه‌ها منطبق با نرخ رشد دلار سنجیده می‌شود، در نتیجه خواب بلند مدت سرمایه برای سرمایه‌گذار توجیه ندارد.

وی تاکید کرذ:مسکن در گذشته فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری بود؛ اما در شرایط کنونی بازگشت سرمایه حوزه مسکن بسیار زیاد شده است. تا زمانی که سرمایه مورد نظر سرمایه‌گذار بازنگردد، دیگر نمی‌تواند در بخش تولید سرمایه‌گذاری کند در نتیجه آنها هم ترجیح می‌دهند در بازارهای زود بازده سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بازار مسکن عرضه و تقاضا باهم هماهنگی ندارد در نتیجه نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها در زمینه خرید و فروش و اجاره‌بها را داشت. از سوی دیگر تورم روز به روز در حال افزایش است و تا زمانی که مهار نشود، امیدی به بهبود شرایط نیست. مهمترین رکن مهار تورم، مدیریت قیمت‌ها است و بر این اساس کنترل و مدیریت قیمت ها نیز امری اساسی خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط:
ابوذر ندیمی: مَردم سوال می‌کنند چرا رئیسی به وعده‌هایش عمل نمی‌کند؟
ابوذر ندیمی: مَردم سوال می‌کنند چرا رئیسی به وعده‌هایش عمل نمی‌کند؟

تحلیگر مسائل اقتصادی کشور گفت: برای مردم هم چنین انتظاری ایجاد شد که در یکدستی قوا بسیاری از مشکلات حل می‌شود. وقتی سطح انتظار عمومی بالا رفت و البته همه نهادها هم از دولت پشتیبانی کردند، مردم خواهان محقق‌شدن شعارها و وعده‌های دولت بودند اما حالا می‌بینند که عملکرد دولت در حد انتظاراتشان نبود؛ انتظاراتی که خود دولت به وجودشان آورده بود

قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار، طلا و سکه در بازار امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در جداول زیر ببینید.

قیمت روز انواع گوشی موبایل ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت روز انواع گوشی موبایل ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت روز گوشی موبایل در بازار ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در جداول زیر ببینید.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است