کد خبر : 243139
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - 15:30
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

معادن نیازمند نوسازی تجهیزات هستند

عضو هیات رئیسه کمیسیون معادن خانه صنعت و معدن  ایران معتقد است، معادن کشور به نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات نیاز دارند، درصورت بی‌توجهی به این موضوع تولید داخل نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

معادن نیازمند نوسازی تجهیزات هستند

به گزارش گروه اقتصادی سایت خبری مدارا؛ محمد قهرمانی کوشانسال گذشته کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد که معادن کشور برای توسعه نیازمند ۲۵هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی هستند و برای رشد و توسعه در زمینه‌های اکتشاف، بهره‌برداری، استخراج و حتی فراوری نیازمند دستگاه‌های به روز و پیشرفته هستیم.

«شهرام شریعتی» عضو هیات رئیسه کمیسیون معادن خانه صنعت و معدن  ایران در رابطه با مشکلاتی که معادن کشور در زمینه نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات دارند، گفت: قبل از هرچیز باید به این موضوع اشاره کنیم که در سال‌های اخیر هرکسی که خواسته خودش را مطرح کند وارد حوزه معادن شده است، از باشگاه‌های فوتبال گرفته تا شرکت‌های غیر تخصصی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذری کنند. در این مورد این سوال پیش می‌آید که چرا وقتی خود معدن داران و سرمایه‌گذارن این حوزه از شرایط راضی نیستند، چرا تاکید بر روی سرمایه‌گذاری معدن می‌شود. بعد از اینکه این طرح اجرایی شد برخی مدعی تولید ماشین‌آلات معدنی در داخل خواهند شد ولی باید بگوییم که این طرح از پیش شکست خورده محسوب می‌شود؛ چون ما پتانسیل این کار را نداریم.

وی با اشاره به اینکه اگر ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی به روز نشوند و معادن کشور بهره‌ای از ماشین‌های روز دنیا نداشته باشند، سهم اکتشاف و استخراج معادن بسیار پایین می‌آید، عنوان کرد:غول‌های صنعت ماشین‌سازی جهان که همواره در این مورد پیش‌تاز هستند برای اینکه بتوانند محصول جدیدی را به بازار تحویل دهند سال‌ها برنامه‌ریزی‌،طراحی و شکست را تجربه می‌کنند و در این راه سرمایه‌گذاری بسیاری هم می‌کنند، این در حالی است که ما در ایران حتی توانایی تولید خودروهای سواری ایمن هم نداریم. در خصوص ماشین‌ آلات حوزه معدن باید بگویم که بحث ایمنی در این مورد بسیار پراهمیت است؛ زیرا قرار است تُن‌های زیادی را جابه‌جا کند. ما حتی در زمینه مونتاژ هم بسیار دست و پا شکسته عمل می‌کنیم. نمونه این بحث کارخانه ماشین سازی هپکو است که به‌دلیل عدم حمایت و نبود سرمایه نمی‌تواند آنچنان که باید تولیدی داشته باشد حالا ما از شرکت‌ها و تولید کنندگان دیگر چه انتظاری باید داشته باشیم‌.»

شریعتی با اشاره به قدیمی بودن ماشین‌ها در حوزه معدن و عدم توانایی داخلی برای تعمیر و به‌روزرسانی آنها گفت:ما در این حوزه مشاهده می‌کنیم که حتی از ماشین‌آلات معدنی بالای ۵۰ سال هم استفاده می‌کنند این نشان دهنده آن است که اگر توانایی در این مورد وجود داشت تاکنون باید تحرکاتی در این زمینه می‌دیدیم. ما حتی توانایی ساخت لوازم یدکی این ماشین‌ها را هم نداریم و مجبوریم که همه قطعات را از خارج کشور وارد کنیم که اگر این امکان هم از وجود نداشته باشد باید آنها را خاموش کنیم. ماشین آلات صنعتی پیچیدگی‌ها خاصی دارد و تولید آن هم دانش به‌خصوصی می‌خواهد.

 

اخبار مرتبط:
بسته شدن بودجه ۱۴۰۳ قبل از تصویب برنامه توسعه / اتفاقی نادر در بودجه‌نویسی
بسته شدن بودجه ۱۴۰۳ قبل از تصویب برنامه توسعه / اتفاقی نادر در بودجه‌نویسی

تا امروز، برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان تایید نشده است؛ این درحالی است که طبق قانون بودجه‌های سالانه باید براساس احکام برنامه‌های توسعه باشد و مشخص نیست بودجه 1403 براساس کدام برنامه توسعه نگاشته شده است.

مهرداد لاهوتی: وزیری که میزان مصرف واقعی چای را نداند جای تاسف دارد / دست از سر کشاورزی بردارید
مهرداد لاهوتی: وزیری که میزان مصرف واقعی چای را نداند جای تاسف دارد / دست از سر کشاورزی بردارید

منتخب مجلس دوازدهم گفت: آقای وزیر جهاد در سفر به کشور سریلانکا چون هوس واردات در سر داشت از همانجا مصاحبه کرد که ۷۰ هزارتن واردات داریم آقای وزیر واقعا متاسفیم و لطفا به کشاورزان این آسیب را وارد نکنید و دست از سر کشاورزی بردارید.

کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از حد استاندارد بوده است
کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از حد استاندارد بوده است

بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر میانگین کالری مصرفی سرانه ایرانیان کاهش یافته و در سال ۱۴۰۱ به میزانی پایین‌تر از حداقل کالری مورد نیاز برای یک نفر رسیده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است