کد خبر : 235309
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - 21:56
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

سالانه ۴۵ هزار هکتار به کانون‌های گردوغبار اصفهان افزوده می‌شود

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: سالانه حدود ۴۵ هزار هکتار به مساحت کانون‌های بحران فرسایش بادی اصفهان افزوده شده و فرسایش خاک این خطه بالاتر از نُرم جهانی است.

سالانه ۴۵ هزار هکتار به کانون‌های گردوغبار اصفهان افزوده می‌شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حسینعلی نریمانی اظهار داشت: بر پایه سه مطالعه‌ای که درباره کانون‌های فرسایش بادی استان در سال‌های ۱۳۸۱، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۸ انجام شده مساحت کانون‌های بحرانی گردوغبار اصفهان و مناطق تحت تأثیر آن افزایش یافته اما مساحت بیابان‌ها در این مدت ثابت است.‌

به نوشته مهر؛ وی با بیان اینکه دو عامل طبیعی و انسانی بر بیابان زایی و شدت فرسایش مؤثر است، ادامه داد: افزایش مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان به طور عمده ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: طی ۲۰ سال اخیر، سالانه حدود ۴۵ هزار هکتار به مساحت کانون‌های بحران فرسایش بادی اصفهان افزوده شده که ناشی از تغییر اقلیم و کاهش بارندگی است.

نریمانی افزود: سال ۱۳۸۱ وسعت کانون‌های بحران فرسایش بادی استان اصفهان ۷۳۶ هزار هکتار بود اما اکنون به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار رسیده است و مناطق تحت تأثیر این کانون‌های بحرانی گردوغبار نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد.

تعداد کانون‌های گردوغبار اصفهان کاهش اما مساحت افزایش یافته است

وی با اشاره به اینکه تعداد کانون‌های گردوغبار استان اصفهان از ۱۶ به ۱۴ محدوده کاهش یافته اما مساحت کانون‌ها افزایش داشته است، گفت: طبق مطالعات سال ۱۳۹۸، شهرستان‌های گلپایگان و شهرضا نیز دارای مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی و کانون بحران شدند که برای گلپایگان مطالعه بیابان زدایی انجام شده و از سال آینده اجرا خواهد شد.‌

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده که سرانه فضای سبز شهرها افزایش یابد و با بیابان زایی مقابله شود، خاطرنشان کرد: شهرداری‌های دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت موظف هستند که در حریم شهرها فضای سبز را افزایش دهند.

نریمانی ادامه داد: طبق ماده ۲۴ این قانون، سازمان منابع طبیعی باید سالانه ۳۰۰ هزار هکتار بیابان زدایی کند و ماده ۲۷ قانون هوای پاک ملزم کرده که ادارات راه و شهرسازی، شرکت‌های آب منطقه‌ای و منابع طبیعی در حاشیه مسیرها و جاده‌های مواصلاتی و ترانزیت فضای سبز ایجاد کنند.‌

سال جاری در اصفهان ۱۵۰ هکتار نهال‌کاری شد

وی با بیان اینکه طرح‌های مقابله با بیابان زایی هر سال انجام می‌شود، گفت: امسال در اصفهان ۱۵۰ هکتار نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیر زنده در حاشیه جاده‌های اطراف روستاها و تپه‌های ماسه‌ای یا اراضی کشاورزی، ۵۶۷ هکتار عملیات مدیریت روان آب و ۹۵۰ هزار مراقبت آبیاری انجام شده اما از اجرای ماده ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک که باید توسط شهرداری و راه و شهرسازی انجام شود، آماری نداریم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ابراز داشت: در طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال، ۳۰ درصد تولید و اجرا با سازمان منابع طبیعی و ۷۰ درصد اجرا با دستگاه‌هایی است که در تولید ریزگرد و آلودگی هوا نقش دارند و منابع طبیعی ناظر بر تولید و اجرای طرح است.

فرسایش خاک سالانه در دشت سجزی ۲ برابر نُرم جهانی است

نریمانی با بیان اینکه فرسایش خاک اصفهان بالاتر از نُرم جهانی است، تصریح کرد: متوسط نُرم جهانی فرسایش خاک ۱۶ تُن در هکتار در سال است در حالی که برای نمونه دشت سجزی در شرق اصفهان سالانه بیش از ۳۰ تن در هکتار و شهرستان نطنز حدود ۱۰ تن در هکتار فرسایش خاک دارند.

اخبار مرتبط:
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است