کد خبر : 233415
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - 00:25
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

انجام مسئولیت‌های اجتماعی، پایداری کسب و کارها را درپی دارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: نهادینه کردن مسئولیت‌های اجتماعی مقوله با اهمیتی در پایداری کسب و کار محسوب می‌شود؛ در صورتی که تاکنون به این موضوع کمتر توجه شده است.

انجام مسئولیت‌های اجتماعی، پایداری کسب و کارها را درپی دارد

دکتر مهرداد نیکو یکشنبه در سومین همایش ملی و دومین همایش بین المللی پایداری کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز بیان‌کرد: تعادل نداشتن بین پیدایش و پایداری کسب و کار ازچالش‌های حکمرانی کشور است؛ بنابراین به مدل کسب و کاری که به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی به صورت همزمان توجه کند نیاز داریم.

به گفته وی توجه این موضوع از سوی کسب و کارها، اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت با ساز و کار مسئولیت اجتماعی می‌تواند به این ابعاد به صوت همزمان توجه کند افزود: دغدغه اصلی شرکت‌ها سود است اما لحاظ کردن سایر موضوعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در مدل کسب و کار، جلوه مسئولیت اجتماعی است و به صورت دو طرفه با اجتماع تعامل پیدا می‌کند.

نیکو ادامه‌داد: برای نهادینه کردن مسئولیت‌های اجتماعی به ۲ بعد قوانین و ضوابط بسترساز مسئولیت اجتماعی و سازماندهی سازمان‌ها و شوراهایی که این مسئولیت اجتماعی را پیاده‌سازی کنند نیاز دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: باید توجه داشت که همواره شرط لازم برای پایداری یک کسب و کار، نگاه سیستمی است در غیر این صورت نمی‌توانیم انتظار پایداری در یک حوزه را داشته باشیم.

حرکت به سمت مدل‌های کسب و کار پایدار پیامدهای منفی را حداقل می کند

دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: در گذشته کسب و کارهای مطلوب از نظر شرایط مالی و اقتصادی پایدار محسوب می‌شدند اما با گذشت زمان و با رشد و توسعه کسب و کارها و پیامدها این نگاه تغییر کرد؛ کسب و کارها از یک سو منابع کره زمین را برای تولید ثروت مصرف می‌کنند و از سوی دیگر به واسطه فعالیت‌ها در راستای تولید ثروت، پیامدها و شرایط نامطلوبی از جمله ترافیک، آلودگی هوا و بحران آب را برای محیط اجتماعی و محیط زیست فراهم می‌کنند.

فرج الله رحیمی اضافه‌کرد: کسب و کارها باید به سمت مدل‌های کسب و کار پایدار حرکت کنند تا پیامدهای و آثار منفی فعالیت‌های خود را حداقل کرده و به مزیت رقابتی مورد نظر دست یابند.

وی ادامه‌داد: پایداری، برقراری تعادل بین سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فعالیت‌های کسب و کارهاست که متاسفانه تا کنون کسب و کارها بیشتر به جنبه اقتصادی توجه می‌کردند و جنبه‌های اجتماعی و زیست محیطی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رحیمی تصریح‌کرد: کشور ما درحوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی با چالش‌هایی روبروست که بخشی از این مشکلات به دلیل فعالیت‌ گروهی از کسب و کارها رقم خورده و البته ضرورت مفهوم پایداری کسب و کار برای مدیران و سیاستگزارن کسب و کارهای ما به خوبی تبیین نشده است.

وی گفت: گروه مدیریت دانشگاه چمران اهواز در دی ماه سال ۹۵ برای اولین بار اولین کنفرانس ملی کسب و کار را برگزار کرد که مورد استقبال متخصصان قرار گرفت و بیش از ۶۰ نفر از پژوهگران کشور مشارکت کردند.

دبیر اجرایی همایش بیان‌کرد: در تیرماه ۱۴۰۰ دومین همایش به صورت بین المللی برگزار شد که در دوره دوم به دلیل شرایط کرونا برخط برگزار و بیش از ۵۰ مقاله شفاهی و برخط ارائه شد.

پذیرش نهایی ۹۱ مقاله در همایش

وی توضیح‌داد: امسال با توجه به بین رشته‌ای بودن پایداری کسب و کار شش گروه مدیریت، علوم اجتماعی، اقتصاد، حسابداری، علوم سیاسی و حقوق با محورهای ویژه شرکت کردند، بیش از ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان به حوزه پایداری کسب و کار در این همایش ثبت نام کرده و از بیش از ۱۲۲ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش ۹۱ مقاله، مورد پذیرش نهایی قرار گرفت.

رحیمی گفت: سازمان‌ها و نهادهایی از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در برگزاری این همایش مشارکت کردند.

عجین شدن پایداری کسب و کار با علم اقتصاد و توسعه پایدار

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در پیامی که توسط علیرضا کیاست معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در این همایش قرائت شد اعلام‌کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت روی آوردن به مسئله تولید اهمیت یافته و با توجه به فشارهای اقتصادی، نگاه نو به کسب و کارها برای کاستن فشارها مورد توجه است.

دکتر علی محمد آخوند علی در ادامه پیام خود می‌افزاید: پایداری کسب و کار با مبانی علم اقتصاد و با پیدایش مفهوم توسعه پایدارعجین شده و نقش بی‌بدیل حفظ محیط زیست به‌عنوان بستر فعالیت‌های اقتصادی بسیار قابل توجه است.

وی در ادامه این پیام آورده‌ است: جهت دهی و درهم تنیدگی پایداری کسب و کار و توسعه اقتصاد و اشتغال بر اساس مکانیسم‌های نو و دانش‌بنیان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است