کد خبر : 233415
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - 00:25
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

انجام مسئولیت‌های اجتماعی، پایداری کسب و کارها را درپی دارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: نهادینه کردن مسئولیت‌های اجتماعی مقوله با اهمیتی در پایداری کسب و کار محسوب می‌شود؛ در صورتی که تاکنون به این موضوع کمتر توجه شده است.

انجام مسئولیت‌های اجتماعی، پایداری کسب و کارها را درپی دارد

دکتر مهرداد نیکو یکشنبه در سومین همایش ملی و دومین همایش بین المللی پایداری کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز بیان‌کرد: تعادل نداشتن بین پیدایش و پایداری کسب و کار ازچالش‌های حکمرانی کشور است؛ بنابراین به مدل کسب و کاری که به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی به صورت همزمان توجه کند نیاز داریم.

به گفته وی توجه این موضوع از سوی کسب و کارها، اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت با ساز و کار مسئولیت اجتماعی می‌تواند به این ابعاد به صوت همزمان توجه کند افزود: دغدغه اصلی شرکت‌ها سود است اما لحاظ کردن سایر موضوعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در مدل کسب و کار، جلوه مسئولیت اجتماعی است و به صورت دو طرفه با اجتماع تعامل پیدا می‌کند.

نیکو ادامه‌داد: برای نهادینه کردن مسئولیت‌های اجتماعی به ۲ بعد قوانین و ضوابط بسترساز مسئولیت اجتماعی و سازماندهی سازمان‌ها و شوراهایی که این مسئولیت اجتماعی را پیاده‌سازی کنند نیاز دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: باید توجه داشت که همواره شرط لازم برای پایداری یک کسب و کار، نگاه سیستمی است در غیر این صورت نمی‌توانیم انتظار پایداری در یک حوزه را داشته باشیم.

حرکت به سمت مدل‌های کسب و کار پایدار پیامدهای منفی را حداقل می کند

دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: در گذشته کسب و کارهای مطلوب از نظر شرایط مالی و اقتصادی پایدار محسوب می‌شدند اما با گذشت زمان و با رشد و توسعه کسب و کارها و پیامدها این نگاه تغییر کرد؛ کسب و کارها از یک سو منابع کره زمین را برای تولید ثروت مصرف می‌کنند و از سوی دیگر به واسطه فعالیت‌ها در راستای تولید ثروت، پیامدها و شرایط نامطلوبی از جمله ترافیک، آلودگی هوا و بحران آب را برای محیط اجتماعی و محیط زیست فراهم می‌کنند.

فرج الله رحیمی اضافه‌کرد: کسب و کارها باید به سمت مدل‌های کسب و کار پایدار حرکت کنند تا پیامدهای و آثار منفی فعالیت‌های خود را حداقل کرده و به مزیت رقابتی مورد نظر دست یابند.

وی ادامه‌داد: پایداری، برقراری تعادل بین سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فعالیت‌های کسب و کارهاست که متاسفانه تا کنون کسب و کارها بیشتر به جنبه اقتصادی توجه می‌کردند و جنبه‌های اجتماعی و زیست محیطی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رحیمی تصریح‌کرد: کشور ما درحوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی با چالش‌هایی روبروست که بخشی از این مشکلات به دلیل فعالیت‌ گروهی از کسب و کارها رقم خورده و البته ضرورت مفهوم پایداری کسب و کار برای مدیران و سیاستگزارن کسب و کارهای ما به خوبی تبیین نشده است.

وی گفت: گروه مدیریت دانشگاه چمران اهواز در دی ماه سال ۹۵ برای اولین بار اولین کنفرانس ملی کسب و کار را برگزار کرد که مورد استقبال متخصصان قرار گرفت و بیش از ۶۰ نفر از پژوهگران کشور مشارکت کردند.

دبیر اجرایی همایش بیان‌کرد: در تیرماه ۱۴۰۰ دومین همایش به صورت بین المللی برگزار شد که در دوره دوم به دلیل شرایط کرونا برخط برگزار و بیش از ۵۰ مقاله شفاهی و برخط ارائه شد.

پذیرش نهایی ۹۱ مقاله در همایش

وی توضیح‌داد: امسال با توجه به بین رشته‌ای بودن پایداری کسب و کار شش گروه مدیریت، علوم اجتماعی، اقتصاد، حسابداری، علوم سیاسی و حقوق با محورهای ویژه شرکت کردند، بیش از ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان به حوزه پایداری کسب و کار در این همایش ثبت نام کرده و از بیش از ۱۲۲ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش ۹۱ مقاله، مورد پذیرش نهایی قرار گرفت.

رحیمی گفت: سازمان‌ها و نهادهایی از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در برگزاری این همایش مشارکت کردند.

عجین شدن پایداری کسب و کار با علم اقتصاد و توسعه پایدار

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در پیامی که توسط علیرضا کیاست معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در این همایش قرائت شد اعلام‌کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت روی آوردن به مسئله تولید اهمیت یافته و با توجه به فشارهای اقتصادی، نگاه نو به کسب و کارها برای کاستن فشارها مورد توجه است.

دکتر علی محمد آخوند علی در ادامه پیام خود می‌افزاید: پایداری کسب و کار با مبانی علم اقتصاد و با پیدایش مفهوم توسعه پایدارعجین شده و نقش بی‌بدیل حفظ محیط زیست به‌عنوان بستر فعالیت‌های اقتصادی بسیار قابل توجه است.

وی در ادامه این پیام آورده‌ است: جهت دهی و درهم تنیدگی پایداری کسب و کار و توسعه اقتصاد و اشتغال بر اساس مکانیسم‌های نو و دانش‌بنیان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:
سالی ماندگار و نقطه عطف فولاد خوزستان
سالی ماندگار و نقطه عطف فولاد خوزستان

با بهره برداری از جاده قلعه چنعان، فولاد خوزستان گام مهم دیگری در راستای مسئولیت های اجتماعی خود برای رفاه مردم منطقه برداشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است