کد خبر : 232529
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۳ - 12:47
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

هاآرتص: منتظر تهاجم بیشتر اسرائیل به ایران باشید/ جنگ بین ایران و اسرائیل دیگر یک راز نیست

یکی از دلایلی که اسرائیل می‌تواند به خود اجازه دهد درگیری با ایران را در بخش‌های وسیعی از خاورمیانه افزایش دهد، این است که نگرش دولت ایالات‌متحده نسبت به تهران تغییر کرده است.

هاآرتص: منتظر تهاجم بیشتر اسرائیل به ایران باشید/ جنگ بین ایران و اسرائیل دیگر یک راز نیست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه هم‌میهن نوشت: آموس هارل در هاآرتص چاپ اسرائیل نوشت: حمله به کشتی ای در خلیج‌فارس که بخشی از آن متعلق به یک شرکت اسرائیلی بود، جزئی از جنگ ایران و اسرائیل است که دیگر یک راز نیست.

اگرچه این حمله جمعه‌شب گزارش شد، اما یک هفته قبل از آن رخ داد. در اواخر دی‌ماه، انفجاری در شهر اصفهان ایران رخ داد که به حمله پهپادهای اسرائیلی به یک مرکز تولید سلاح نسبت داده شد. ایرانی‌ها به معادله بازدارندگی که چند سال پیش ایجاد کرده بودند پایبند هستند؛ بنابراین قطعا به هر حمله‌ای به خاک خود پاسخ می‌دهند. ظاهراً دلیل حمله پهپادی به کشتی که بخشی از آن متعلق به یکی از شرکت‌های تاجر اسرائیلی «ایدان اوفر است»، همین است. این حمله به کشتی آسیب رساند، اما تلفات جانی نداشت. این خبر ابتدا توسط دو رسانه مستقر در لندن گزارش شد و جزئیات آن توسط منابع امنیتی اسرائیل تایید شد.

سه سال پیش، اسرائیل و ایران درگیر یک جنگ دریایی واقعی شدند. در آن زمان گزارش شد که اسرائیل به‌طور سیستماتیک به کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ و حتی دریای مدیترانه حمله می‌کند و استدلال می‌کند که آنها نفت به سوریه قاچاق می‌کنند و درآمد حاصل از آن صرف خرید تسلیحات برای حزب الله می‌شود. پس از حملات متعدد، ایرانیان با یکسری حملات پهپادی به کشتی‌های متعلق به شرکت‌های مرتبط با اوفر و سرمایه‌دار اسرائیلی دیگر به نام رامی اونگار، پاسخ دادند.

این اهداف ارتباط غیرمستقیم با اسرائیل داشتند اما ظاهراً این پیام دریافت شد و گزارش‌های حمله به کشتی‌های ایرانی تقریباً به‌طور کامل متوقف شد. اما در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد ایرانی‌ها به میدان نیروی دریایی بازگشته‌اند، این بار با ابتکار خودشان، زیرا گزینه‌های مناسبی برای تلافی حملات به قلمرو خودشان فراهم است.

اگرچه اخیرا در اسرائیل دولت جدید روی کار آمده است، اما هیچ تفاوت واقعی در سیاست آن در قبال ایران وجود ندارد؛ همچنان جنگ‌طلب است و همچنان با احیای توافق هسته‌ای با شرایط فعلی آن مخالف است.

تغییر واقعی پیش از این اتفاق افتاد، وقتی در دوران نخست‌وزیری نفتالی بنت، او تاکید کرد که حمله به اهداف بیشتر در داخل ایران توجیه‌پذیر است. از آن زمان، گزارش‌های بیشتری از انفجارهای مرموز، ترورها و حملات هواپیماهای بدون سرنشین گزارش شده است.

علاوه بر این، آنها دیگر محدود به سایت‌های دخیل در برنامه هسته‌ای ایران نیستند. اهداف همچنین شامل سایت‌های مرتبط با برنامه تسلیحات متعارف ایران است. دولت بنیامین نتانیاهو ظاهرا به این سیاست تهاجمی ادامه می‌دهد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه در سخنرانی در کنفرانس امنیتی بین‌المللی در مونیخ گفت، ایرانی‌ها در حال مذاکره برای فروش سلاح‌ به حداقل ۵۰ کشور هستند. گالانت همچنین خاطرنشان کرد که تحریم‌های موجود که ایران را از فروش پهپادها و موشک‌های زمین به زمین منع می‌کند، به‌طور کامل در پایان سال جاری منقضی می‌شود. او از جامعه بین‌المللی خواست راه‌حلی بیابند که باعث تحریم شدیدتر شود.

یکی از دلایلی که اسرائیل می‌تواند به خود اجازه دهد درگیری با ایران را در بخش‌های وسیعی از خاورمیانه افزایش دهد، این است که نگرش دولت ایالات‌متحده نسبت به تهران تغییر کرده است. در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد ایرانی‌ها تمام تلاش خود را برای خشم آمریکا و دیگر کشورهای غربی انجام داده‌اند. این ماجراها با امتناع سرسختانه تهران از بازگشت به توافق هسته‌ای، به‌رغم اشتیاق واشنگتن، آغاز شد. این امر با تصمیم ایران برای عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین به اوج رسید. ایران دلایل خاص خود را برای اتخاذ این سیاست‌ها داشت.

این کشور به‌دنبال تثبیت موقعیت بین‌المللی خود از طریق تقویت روابط استراتژیک با مسکو بود. اما با انجام این کار، به حساس‌ترین رگ‌های عصبی دولت دموکرات در واشنگتن ضربه زد. در این شرایط، واشنگتن به وضوح با اسرائیل بر سر تحرکات تهاجمی‌اش تا زمانی که جرقه جنگ منطقه‌ای را نزند، درگیر نخواهد شد.

 

اخبار مرتبط:
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود

رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد

هیات اقتصادی کره‌شمالی عازم ایران شد
هیات اقتصادی کره‌شمالی عازم ایران شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد یک هیات اقتصادی پیونگ یانگ به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شده است.

نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم
نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم

نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران گفت: در سال ۲۰۰۹ که به تهران آمدم در نشستی که برای اقبال برگزار کردید شرکت کردم و ما هم در پنجاب نشست فردوسی را اجرا کردیم و یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است