کد خبر : 228903
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - 09:28
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

مشارکت جهاددانشگاهی در ایجاد شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان در اصفهان

بحث شبکه ملی پیشگیری از سرطان در تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۱ ذکر شده و این کار مشترکی میان وزارت بهداشت درمان و جهاد دانشگاهی است. انتظار می‌رود این ظرفیت را هر چه زودتر در اصفهان فراهم شود.

مشارکت جهاددانشگاهی در ایجاد شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان در اصفهان

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نشست «شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان»، با حضور رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و هیئت همراه؛ زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی؛ شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مهدی ژیانپور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.

به نوشته ایسنا؛ شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در این نشست با اشاره به آمار روزافزون مبتلایان به بیماری سرطان در کشور، اظهار کرد: در بحث سرطان، پیشگیری و غربالگری، آمار و شیوع روزافزون این بیماری نشان می‌دهد که سبک زندگی ما تغییر کرده است، چرا که ژن‌های ما در یک یا دو نسل تغییر نکرده و عامل اصلی برای ابتلا به سرطان، تغییر ژن نیست. پس این سوال مطرح است که چه اتفاقی افتاده که امروز تا این اندازه شاهد شیوع سرطان در کشور هستیم؟

وی با اشاره به اهمیت تشخیص و پیشگیری از سرطان، ادامه داد: پیشگیری برای این است که نگذاریم این بیماری ایجاد شود، اما اگر پیش آمد، تشخیص ما در استیج‌های پایین می‌تواند هزینه‌های دارویی را هم کاهش دهد. در هزینه‌های سرسام‌آور این بیماری، هزینه‌هایی که می‌توانسته جای دیگر هزینه یا سرمایه‌گذاری شود، در حال حاضر صرف درمان افراد می‌شود، پس وظیفه داریم با سیستم پیشگیری و تشخیص بیماری در مراحل اول، به کاهش هزینه‌ها در کشور کمک کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت اجرایی شدن طرح شبکه ملی پیشگیری از سرطان در اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر طرح شبکه ملی پیشگیری از سرطان در اصفهان انجام شود، به شکل ویژه‌ای می‌تواند به بودجه و نظام سلامت کشور کمک کند.

زهرا شیخی، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس و نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز، تصریح کرد: اکنون در جنگ رسانه‌ای نابرابری به سر می‌بریم که نیازمند تلاش هستیم. در این جلسه، تیم پژوهشکده معتمد حضور دارند که پیرو یک کار کارشناسی و مدت‌های مدید صرف زمان و انرژی به یک مدل مناسب برای اجرای این طرح رسیده‌اند، همچنین مبلغ قابل توجهی را از بخش خصوصی به‌عنوان سرمایه اولیه آورده‌اند تا کمکی برای انجام این کار باشد.

وی با بیان آگاهی به این امر که فراهم کردن ظرفیت‌های مختلف برای انجام این عمل کار ساده‌ای نیست، ادامه داد: بحث شبکه ملی پیشگیری از سرطان در تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۱ ذکر شده و این کار مشترکی میان وزارت بهداشت درمان و جهاد دانشگاهی است. انتظار می‌رود این ظرفیت را هر چه زودتر در اصفهان فراهم شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه در بحث سرطان هزینه‌ها بسیار سرسام‌آور هستند، گفت: متاسفانه در بخش بودجه یک شکاف عمیق میان بحث بهداشت و درمان وجود دارد. سرطان مانند یک زنجیره است که حلقه‌های مختلف دارد و وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد هم در اجرا و عملی شدن این طرح‌ها نقش مهمی دارند.

رامین صرامی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی نیز در این نشست، اظهار کرد: پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده‌ای با ۲۵ سال سابقه در کارهای فوق تخصصی درمانی و ردیف بودجه مستقل است که بر اساس آخرین ارزشیابی وزارت بهداشت در بین موسسات تحقیقات بالینی، واجد بودجه مستقل و رتبه دوم را دارد.

وی ادامه داد: البته این برای ما قانع کننده نیست، ما جهادگر هستیم و به این شعار اعتقاد داریم که کار ما دانشگاهی نیست و درمان صرف را هم مسئولیت خودمان نمی‌دانیم. اعتقاد ما این است که ما باید به‌عنوان حلقه مفقوده میان دانشگاه و صنعت، توسعه فناوری و نوآوری‌هایی را انجام دهیم و آن را تجاری‌سازی کنیم تا اثر آن مشخص باشد که البته این کار را هم انجام داده‌ایم.

صرامی خاطر نشان کرد: در کشور ما تنها مجموعه‌ای هستیم که تاکنون توانسته‌ایم کیت‌هایی را تولید کنیم و از این طریق می‌توانیم به بیمار پاسخ دهیم که آیا او نیاز به شیمی درمانی دارد یا خیر.

اخبار مرتبط:
فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲
فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی و اولین صادرکننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه گفت:فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار،عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داد.

امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: امسال ۱۰۰ طرح آموزشی در قالب ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان اصفهان خواهد شد.

ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید

شرکت مدیریت منابع آب ایران، ذخیره سد زاینده‌رود را ۳۹۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است