کد خبر : 227815
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ - 16:57
دسته‌بندی : اسلاید، اقتصادی
چاپ

سعید لیلاز: روزی ۵۵۰۰ میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود/ مصوبه مولدسازی دولت مصداق فساد است/ نامه آقای جبلی مبنی‌ بر فیلترینگ فیلیمو هم «فساد» است

پنجمین نشست از سلسله‌ نشست‌های گزارش فساد با حضور سعید لیلاز و محمدرضا باهنر برگزار شد.

سعید لیلاز: روزی ۵۵۰۰ میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود/ مصوبه مولدسازی دولت مصداق فساد است/ نامه آقای جبلی مبنی‌ بر فیلترینگ فیلیمو هم «فساد» است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ پنجمین نشست از سلسله‌ نشست‌های گزارش فساد این بار با حضور سعید لیلاز و محمدرضا باهنر برگزار شد.نشستی با محور کلی «ادراک فساد» در جامعه که ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و به چیستی فساد و بررسی ریشه‌های ناکارآمدی، فساد و از بین رفتن سرمایه اجتماعی رسید. در شرایطی که طبق پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های مختلف ادراک فساد در ۱۰ سال اخیر در کشور افزایش چشم‌گیری پیدا کرده که شاخص‌های بین‌المللی نیز آن را تایید می‌کند.

موضوعی که عده‌ای آن را به عدم توسعه سیاسی ربط می‌دهند و برخی نیز از تاثیر فزاینده رسانه‌های داخلی و خارجی بر ادراک فساد در جامعه سخن می‌گویند و موضوع را به طور کلی به حوزه رسانه می‌برند.اما موضوع دیگری که در امتداد این بحث مطرح می‌شود کارآمدی نظام سیاسی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی با ادراک فساد دارد. این‌ها مقدمه‌ای است که پس از حضور مهمانان نشست‌، گرداننده جلسه نیز آن را مطرح می‌کند و در این نشست به آن پرداخته می‌شود.

وقتی چراغ‌ها خاموش می‌شود

پیش از آغاز نشست، سعید لیلاز استاد دانشگاه و تحلیل‌گر اقتصادی نخستین فردی است که به سالن جلسات موسسه همشهری می رسد. محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز با کمی تاخیر وارد سالن اجتماعات شد تا نشست تخصصی پیرامون موضوع فساد و ادارک فساد به شکل رسمی آغاز شود. سعید لیلاز چراغ نشست را با این جمله که «هیچکس را از خودم حزب اللهی تر نمی‌دانم» روشن می‌کند. لیلاز پیش از آنکه به بحث اصلی وارد شود نیز گفت که با اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر افتاده «حرف‌های ما جزء حرف‌های بی مزه تاریخ است».

لیلاز: فساد از ادراک مردم جلو زده است

لیلاز بحث خود را اینطور پی گرفت: «ادراک فساد بحث فرهنگی جامعه شناسی و سیاسی است. ما اینجا درباره تقدم یا تاخیر ذهن بر ماده صحبت می‌کنیم. گاهی ذهن از ماده پیشی می‌گیرد و گاهی برعکس و اکنون ذهن بر ماده پیشی گرفته است و ادراک کردم از اوضاع وخیم‌تر از وضع موجود است. اما نکته اینجاست که این ادراک زودگذر و مقطعی است و به سرعت قابل اصلاح است. یعنی به محض اینکه شما یک تحول ذهنی انجام دهید می‌بینید که ذهن خود را تعدیل می‌کند.»

لیلاز در ادامه به علل جلوافتادن ذهن از ماده پرداخت و گفت: «علت این است که جامعه از نظر سیاسی و اجتماعی به بن بست می‌رسد. به این ترتیب ذهن به این سو می‌رود که راهی برای اصلاح وجود ندارد.» او در ادامه اما درباره وضعیت کنونی جامعه گفت: «آنچه امروز در جامعه رخ داده ادراک فساد نیست بلکه خود فساد است. فاصله ذهن و ماده در حال کمتر شدن است.»

لیلاز با ارائه آماری افزود: «امروز روزی ۵۵۰۰ میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود که کمتر از نصف به کسری بودجه دولت می‌رود و بیشتر هم به شبکه ناترازی بانک مرکزی وارد می‌شود که هر دو نیز مصداق بارز فساد هستند.» او مصوبه مولدسازی دولت را هم مصداق فساد دانست و اضافه کرد: «نامه آقای جبلی مبنی‌ بر فیلترینگ فیلیمو نیز فساد است که امیدوارم اشتباه باشد.»

لیلاز انقلاب اسلامی را سومین انقلاب بزرگ تاریخ پس از انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر دانست و گفت: «انقلاب اساسا ضدفساد و ضدتبعیض بود پس لطفاً ملت را به اغراق درباره فساد متهم نکنید. ملت از سر فساد و تبعیض به روحانیت پناه آورد. در شرایطی که شکاف طبقاتی در سال ۵۶ یک به ۳۸ بود که یکی از بالاترین میزان‌ها در ادوار تاریخ است.»

استاد تاریخ دانشگاه افزود: «وقتی امروز دوره پهلوی را می‌خوانید می‌بینید بسیار فاسدتر از چیزی است که به نظر می‌آید.»

اخبار مرتبط:
مرتضی افقه: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ دلار بازار آزاد را قبول نداریم، یعنی چه؟
مرتضی افقه: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ دلار بازار آزاد را قبول نداریم، یعنی چه؟

یک استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد.

پاسخ‌های عجیب معاونِ رئیسی به انتقادات قالیباف
پاسخ‌های عجیب معاونِ رئیسی به انتقادات قالیباف

در پی انتقادات قالیباف از رویکرد اقتصادی دولت، معاون رئیسی نامه ای را خطاب به رئیس مجلس منتشر کرد.

دلار در بازار آزاد ۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان شد
دلار در بازار آزاد ۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان شد

بررسی میدانی بازار ارز در میدان فردوسی نشان می‌دهد‌، دلار آزاد امروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان قیمت گذاری شده است؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بوده است، در جریان معاملات امروز نرخ دلار در بازار کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است