کد خبر : 226806
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - 19:56
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

دفاع معاون رئیسی از اجلاس زنان تاثیرگذار/ خزعلی: میهمان ژاپنی می‌گفت زنان ایران در سطحی پیشرفته‌تر از زنان ژاپنی کار می‌کنند/ میهمان ها می‌گفتند: «چرا ایران زودتر اقدام به انجام چنین کاری نکرد؟

معاون امور زنان و خانواده با اشاره به جمیله علم‌الهدی، گفت: ایشان پیش از انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری نیز آغازگر حرکت‌های علمی و تربیتی اثرگذاری بوده‌اند.

دفاع معاون رئیسی از اجلاس زنان تاثیرگذار/ خزعلی: میهمان ژاپنی می‌گفت زنان ایران در سطحی پیشرفته‌تر از زنان ژاپنی کار می‌کنند/ میهمان ها می‌گفتند: «چرا ایران زودتر اقدام به انجام چنین کاری نکرد؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده در گفت‌وگویی به عنوان بانی اجلاس زنان تاثیرگذار، از این همایش به شدت دفاع کرده است.

گزیده صحبت‌های خزعلی در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» در ادامه می‌آید:

ایده برگزاری کنوانسیون «زنان تأثیرگذار» سال گذشته مطرح شده بود، اما در آن موقع فرصت زیادی باقی نمانده بود تا در سطح گسترده‌ای پیگیری و اجرا شود اما امسال گروه علمی مرتبط با آن تشکیل و با گروه‌های مختلف تماس گرفته شد که در ادامه ۷۰۰ نفر انتخاب و معرفی شده و از بین آنها هم ۷۰ نفر به عنوان چهره‌های برتر انتخاب شدند. از بین آنها نیز ۷ نفر به عنوان برگزیده در سطح بین‌الملل انتخاب شدند.

چهره‌هایی که توانسته‌اند در سطح فعالیت در عرصه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای جهت گیری‌های مؤثری برای ارتقای سطح علمی و اجتماعی همه زنان داشته باشند، در این انتخاب جای گرفته‌اند. از سوی دیگر زنانی که توانسته‌اند با پشت سر گذاشتن موانع زیادی، در مقام‌ها و سطوح بالا مشغول به فعالیت شده و بر موانع فائق آمده‌اند، نیز در این گستره قرار گرفته‌اند. به اینها باید بانوانی را افزود که گرچه دارای نسبت خانوادگی با مقام‌های عالی رتبه بوده‌اند اما پیشتر ذیل سابقه درخشان خود در عرصه‌های متعدد علمی و اجتماعی جزو چهره‌های اثرگذار کشورهای خود به شمار می‌آمده‌اند. این مسأله درباره همسر رئیس‌جمهوری کشورمان نیز مصداق دارد؛ چه آنکه ایشان پیش از انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری نیز آغازگر حرکت‌های علمی و تربیتی اثرگذاری بوده‌اند.

از پنج قاره در این کنگره شرکت کردند و به این ترتیب ما از همه مناطق جغرافیایی میهمان داشته‌ایم؛ چه میهمان‌هایی که به صورت آزاد و به دلیل تأثیرگذاری فردی دعوت شدند و چه افرادی که از منظر سیاسی و حکومتی شناخته شده بودند و همچنین میهمانانی که به دلیل موقعیت ویژه انتساب به رئیس‌جمهوری یا نخست‌وزیر نقش منحصر به فردی را در محقق کردن اهداف تعیین شده برای کشورهای خود ایفا کرده‌اند.

این سطح از استقبال برای حضور در این نشست بی‌سابقه بود و این واقعیت را به اثبات رساند که نمونه‌ اخیر تلاش سلطه مآبانه امریکا و دیگر قدرت‌ها برای تأثیرگذاری بر دیگر کشورها ناکام مانده است. به طور طبیعی اگر جهان بخواهد با عینک واقع‌‌بینانه به صحنه تحولات نگاه کند و متکی به نوع نگاه غرب نباشد، می‌تواند واقعیات را در استقبال گسترده از این نشست ببیند؛ یعنی در شرایطی که بیشتر از یک ماه از لغو عضویت جمهوری اسلامی در کمیسیون مقام زن نگذشته است و بلندگوهای جهانی تلاش کرده‌اند تصویر سیاهی از کشورمان درخصوص وضعیت آزادی و بهره‌مندی زنان ایرانی از حقوق مشروع خود به نمایش بگذارند، بسیاری از زنان در سراسر جهان به دعوت ایران پاسخ گفتند و با شور و حرارت در نشست تهران مشارکت کردند.

در میان ۷۰ مقامی که از کشورهای مختلف حضور یافتند، چند وزیر زن، نماینده مجلس، معاون وزیر، معاون رئیس‌جمهوری، رئیس دانشگاه، نماینده سازمان‌های بین‌المللی و ۴ همسر رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر مشارکت داشتند و از فضای همسویی و تبادل نظر شکل گرفته در آن استقبال کردند. تقریباً بدون استثنا همه خانم‌هایی که با آنها گفت‌وگو می‌کردم، می‌گفتند: «چرا ایران زودتر اقدام به انجام چنین کاری نکرد؟» آنها همچنین برای ادامه برگزاری چنین نشست‌هایی ابراز علاقه می‌کردند. می‌گفتند: «ما باور نمی‌کردیم زنان ایرانی در چنین سطحی فعالیت داشته باشند.» حتی خانمی که از ژاپن آمده بود می‌گفت: «من به جرأت می‌گویم که خانم‌های ایران در سطحی به مراتب پیشرفته‌تر از زنان ژاپنی کار می‌کنند.»

منتقدان در حالی به برگزاری این نشست حمله کرده‌اند که در سخنان‌شان هیچ ردی از منطق و استدلال دیده نمی‌شود. آنها با یک ظاهربینی سطحی و نگاه تحقیرآمیز بالا به پایین، ترکیب جمعیتی حاضر در این نشست را زیر سؤال بردند. چنان که مشاهده کردم عکس یکی از میهمانان را که رئیس مجلس دپارتمان یکی از کشورهای آمریکای لاتین بود، منتشر کرده و به تمسخر نوشته بودند «زن تأثیرگذار.» در حالی که در این سخنان منتقدانه فقط به کوچک بودن کشور او توجه کرده بودند.

حال آنکه دست بر قضا این فرد از کشوری آمده بود که دستیابی زنان به مناصب و موقعیت‌های بالای اجتماعی و سیاسی در قیاس با یک کشور پیشرفته بسیار دشوارتر است اما او توانسته‌ بود به مرتبه بالایی دست یابد. یعنی در روند مبارزه با خشونت علیه زنان و توانمندسازی دارای کارنامه روشنی است.

برخی عادت کرده‌اند که بیشتر به دیدار مقامات کشورهایی بشتابند که نگاه متکبرانه به ایران دارند. معتقدم چنین نگاه‌هایی واقعاً وجود دارد و چنین تحقیرهایی نسبت به اقدامات خوب خودی و داخلی وجود دارد و برخی حاضر نیستند که واقعیت را ببینند و به آن افتخار کنند.

بنده از اول انقلاب تاکنون در اکثر همایش‌های مرتبط با زنان حضور داشته و در بعضی اوقات مسئولیت داشته‌ام اما حقیقتاً همایشی به این وسعت و مشارکت گسترده از منظر جغرافیایی و از نظر مذهب و تفکر نداشته یا کم داشته‌ایم. این انتقادات و نظرات تحقیرآمیز در حالی مطرح شده که حضور بسیاری از حاضران در این نشست به مقدمه‌سازی برای انعقاد قراردادهایی در زمینه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و انرژی و همچنین همکاری در عرصه‌های دیگر علمی و پژوهشی انجامید.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است