به گزازش سایت خبری مدارا؛ امیررضا نقش با اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس بند ۱۳ مصوبه هیئتوزیران در سال ۱۳۹۲ احداث و بهرهبرداری از دهکده لجستیک(بندر خشک) به استان اصفهان واگذار، ولی از آن زمان با وجود پیگیریهای مختلف نتیجهای عملیاتی حاصل نشده بود.
به نوشته ایسنا؛ وی ادامه داد: نظر به موقعیت خاص استان اصفهان در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور بهویژه قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب و ترانزیت بینالمللی اعم از زمینی، ریلی و هوایی، در دوره مدیریتی جدید استان ایجاد دهکده لجستیک (بندر خشک) بهعنوان یکی از پیشرانهای مهم توسعه اقتصادی استان، در دستور کار قرار گرفت و با پیگیریهای متعدد و فشرده در یک سال گذشته، نهایتاً در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور با تدبیر و همراهی وزیر راه و شهرسازی با احداث و بهرهبرداری دهکده لجستیک (بندر خشک) اصفهان موافقت شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، گفت: با توجه به همجواری استان اصفهان با ۹ استان در مرکز کشور، در حال حاضر این استان بهعنوان یکی از بزرگترین هابهای حمل و نقلی کشور محسوب میشود به طوری که حجم بار این استان در حوزه حمل و نقل زمینی بالغ بر ۵۴ میلیون تن و در حوزه ریلی نیز بالغ بر ۱۰ میلیون تُن در سال است.
نقش گفت: مقرر شد، دهکده لجستیک (بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار جنب ایستگاه راه آهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق واقع شود که این طرح در سطح ملی مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات میدانی و مکانیابی پروژه دهکده لجستیک در سطح استان توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در سالهای گذشته انجام شد و پس از انجام مراحل تحقیقاتی طرح این دهکده در کارگروه اقتصادی و اشتغال استان و شورای توسعه و برنامهریزی استان، سند آمایش ملی کشور و ستاد مراکز لجستیک کشور بررسی و مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک با واگذاری زمین و عملیات اجرایی فاز نخست این دهکده لجستیکی با مشارکت بخش خصوصی و حضور فعالان اقتصادی و زیستبوم کسب و کار استان اصفهان تحت نظر شورای سیاستگذاری و نظارت استانی آغاز خواهد شد.
نقش افزود: تلاش میشود در فاز نخست پروژه امکانات و خدمات زیر بنایی اعم از خدمات لجستیک پایه شامل تأسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابجایی بار، نگهداری و انبار، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانهها، باراندازهای ویژه خطوط ریلی، پایانه کانتینر و همچنین خدمات ارزش افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکتها و بهرهبرداران، صنایع بستهبندی، مجموعه تعمیرگاهها و خدمات خودرویی، محوطههای باربریهای خَرد و نیز تمام واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود.
وی ادامه داد: اکنون با کسب موافقت اصولی این طرح پس از ۱۰ سال میتوانیم آغاز شروع به کار پروژه مهم دهکده لجستیک(بندر خشک) اصفهان را اعلام کنیم.
بهبود چرخه اقتصاد اصفهان با اجرای طرح دهکده لجستیک
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: با به ثمر رسیدن این طرح از لحاظ پدافندی، حمل و نقل جادهای و ریلی بار، تحولی عظیم برای استان رقم خواهد خورد و چرخه اقتصادی اصفهان نیز بهبود خواهد یافت.
نقش گفت: برای روان شدن چرخه اقتصادی باید همافزایی و هماهنگی میان مجموعههای مختلف ایجاد شود تا در راستای یکدیگر بتوانند به چرخش چرخ اقتصاد کمک کنند.
وی یکی از نقاط قوت به ثمر رسیدن این طرح را تحول در حوزه صادرات دانست و گفت: استان اصفهان در شاهراه حیاتی شمال به جنوب و شرق به غرب جادهای و ریلی کشور قرار دارد. از طرفی استانی که در سال توانایی تولید ۵۰ میلیون تن بار را دارد و استانی صنعتی است میتواند از موقعیت دهکده لجستیک به خوبی بهرهمند شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، افزود: استقرار این دهکده باعث میشود هزینههای تولید، جابجایی محصولات و صادرات کاهش و سرعت تولید و نقل و انتقال بار افزایش یابد که این مسئله باعث افزایش رونق تولید خواهد شد.
نقش تصریح کرد: میتوانیم اصفهان را بهشت سرمایهگذاری و مکانی برای جذب سرمایه در کشور کنیم. به تعبیری تصویر اصفهان آینده با دهکده لجستیک بسیار زیباتر خواهد بود.
وی دهکده لجستیک اصفهان را نخستین دهکده این حوزه در کشور دانست و گفت: این طرح با سرمایهگذاری بخش خصوصی و حمایت و نظارت بخش دولتی انجام خواهد شد. البته نظارت نهادهای استانی تا انتهای پروژه ادامه خواهد یافت تا با کیفیت و قدرت دهکده لجستیک اصفهان به ثمر برسد و مردم از آن منتفع شوند.