کد خبر : 225900
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۳۰ - 10:07
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

فرونشست زمین ابرچالش اصفهان است/ حقابه ۳۵۰ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی در نظر گرفته شود

استاندار اصفهان گفت: تالاب بین‌المللی گاوخونی تبدیل به منبع آلاینده و تولید ریزگرد شده است؛ لذا تقاضا داریم حقابه تالاب مظلوم گاوخونی در نظر گرفته شود و سازمان حفاظت محیط زیست با همت ویژه با ایجاد ستاد احیای تالاب گاوخونی به کاهش آلودگی هوا در استان کمک کند.

فرونشست زمین ابرچالش اصفهان است/ حقابه ۳۵۰ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی در نظر گرفته شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سید رضا مرتضوی شامگاه پنجشنبه در جلسه کارگروه آلودگی هوای اصفهان که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برگزار شد، با بیان اینکه فرونشست زمین گریبانگیر اصفهان شده، اظهار داشت: فرونشست ابرچالش آینده اصفهان است و مسئله آب که سازمان حفاظت محیط زیست باید مدافع آن باشد، شرایط ناگواری برای این دیار ایجاد کرده است.

وی به وضعیت بغرنج تالاب بین المللی گاوخونی اشاره کرد و خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درخواست داریم که سهمیه متعلق به تالاب گاوخونی توسط سازمان محیط زیست کشور مطالبه شود.

استاندار اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان، خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقاتی که اخیرا رقم خورد طی هفته گذشته و شرایط هوا بگونه‌ای بود که به دلیل تعطیلی‌های متعددی که به مدارس اعلام کرده بودیم در تماس با وزیر کشور مطرح کردیم که در شرایطی که شاخص کیفی هوا ۱۷۰ بوده مدارس اصفهان باز است زیرا دیگر امکان تعطیلی مدارس نیست و درخواست کردم مانند تصمیمی که یکبار برای آلودگی هوای تهران گرفته شد مسئله الودگی هوای کلانشهر اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتر آن نیز طی هفته‌های آینده روی میز کارگروه ملی آلودگی هوا بیاید تا با گشاده دستی تصمیم گیری شود.

مرتضوی ادامه داد: حسب مساعدتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه در تهران برای جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی داشت، انتظار داریم همین مصوبه را برای اصفهان با جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای نوسازی پنج هزار دستگاه تاکسی شهر اصفهان به همکاری صندوق ملی محیط زیست و ارائه تسهیلات نیاز است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اتوبوس‌های شهری و منابع متحرک نقش ۷۷ درصدی در آلودگی هوای این کلانشهر دارند، نیاز است که ۲ هزار دستگاه اتوبوس شهری در اصفهان و هفت شهر دیگر در شعاع ۵۰ کیلومتر این کلانشهر وارد مدار شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اگر صندوق توسعه ملی نیز برای قطار شهری اصفهان کمک کند و پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه آن اختصاص دهند می توان در حوزه حمل و نقل عمومی شرایط مناسب‌تری فراهم کرد.

مرتضوی همچنین تصریح کرد: لازم است درباره مناطق صنعتی غیرشناسنامه دار اصفهان تصمیم‌گیری شود و با اقداماتی آنان را در شرایط محدودیت قرار دهیم که با وضعیت مناسب‌تر و آلودگی کمتری بتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌تر نیز در کارگروه آلودگی هوا قرار شد همه دستگاه‌های اجرایی متناسب با قانون هوای پاک برنامه‌های خود برای کاهش آلودگی هوا را ارائه و آغاز کنند، خاطرنشان کرد: اجرای این قانون تکلیف است و با همت همه دستگاه‌ها باید اجرا شود.

استاندار اصفهان همچنین با اشاره به اینکه دولت امسال چهار هزار میلیارد تومان برای نیروگاه‌های خورشیدی مصوب کرده که یکهزار میلیارد تومان را اصفهان انجام می‌دهد، افزود: نمی خواهیم نیروگاه شهید منتظری از عرصه خدمات رسانی حذف شود بلکه در یک بازه زمانی به مدت یکی دو سال سبد انرژی استان را در اختیار استان بگذارند که مدیریت کنیم زیرا اگر پالایشگاه متوقف شود سوخت رسانی به ۱۶ استان متوقف می‌شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه به مسائل زیست محیطی اصفهان باید در سطح ملی نگاه شود، تصریح کرد: پایش‌های محیط‌زیست از صنایع لازم است تقویت شود و استانداری حتی با منابعی که در اختیار دارد گاهی علوفه برای آهوها و حیات وحش مناطق تامین می‌کند زیرا دغدغه حیات این گونه‌های زیستی را داریم و هزینه می کنیم چون حفظ این گونه‌ها و حیات آنها در استان دغدغه مردم ما است.

مرتضوی از رئیس سازمان محیط زیست کشور خواست تا در مورد مسئله مازوت سوزی در اصفهان و همچنین توجه به ظرفیت این استان در حوزه اکوپارک به این استان کمک شود.

اخبار مرتبط:
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ادامه بارش ها در شرق و شمال استان اصفهان گفت: تخلیه روستاها و سکونتگاه‌های در معرض سیل ضروری است.

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد
هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره سامانه بارشی که از بعد از ظهر امروز فعال می‌شود، هشدار سطح زرد صادر کرد.

برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودروها
برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودروها

رئیس پلیس راهور اصفهان گفت: عوامل پلیس راهور نسبت به توقیف خودروهای دارای وضعیت ظاهری غیراستاندارد و نامتعارف و اعمال قانون صاحبان این قبیل خودروها اقدام می‌کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است