کد خبر : 225510
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - 19:19
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

مِه‌دود (اسماگ) کلانشهر اصفهان را فراگرفت

سرپرست مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: عامل اصلی بالارفتن شاخص‌ آلودگی هوای کلانشهر اصفهان طی ساعات اخیر پدیده مه دود است.

مِه‌دود (اسماگ) کلانشهر اصفهان را فراگرفت

به گزارش سایت خبری مدارا؛ لیلا امینی در خصوص تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان طی ۲۴ ساعت گذشته برغم فعالیت سامانه‌های ناپایدار در استان، اظهار داشت: درباره وضعیت هوای شهر اصفهان روز گذشته در رسانه‌ها اعلام کردیم که هوا آلوده است اما با توجه به اینکه استان اصفهان روز یکشنبه و امروز (سه‌شنبه) تحت تاثیر فعالیت ۲ سامانه بارشی بود و سکون جوی و اینورژن (وارونگی دما) در منطقه نبود و دمای هوا نسبت به هفته گذشته کمی افزایش یافته، روز گذشته هشداری درخصوص وضعیت آلودگی هوا صادر نشد.

به نوشته مهر؛ وی ادامه داد: باید توجه داشت هنگامی که پدیده مه اتفاق می‌افتد رطوبت هوا در منطقه به ۱۰۰ درصد می‌رسد و خود قطرات آب ناشی از رطوبت به ویژه در مناطقی که آلودگی دارد به آلاینده‌ تبدیل و مه دود می‌شود که غلظت آلاینده‌ ها بر آن موثر است.

سرپرست مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: از این رو لازم است در شرایطی که حتی رخداد مه غالب می‌شود فعالیت‌های صنعتی را کاهش دهند؛ تعطیلی مدارس راه حل آلودگی هوا نیست بلکه صنایع آلاینده باید بر خروجی‌ها فیلتر نصب کنند.

امینی همچنین به تداوم فعالیت سامانه بارشی جنوبی تا صبح فردا چهارشنبه اشاره کرد و گفت: هم اینک در ساعات ظهر سه‌شنبه در سمیرم، شهرضا، دهاقان، فریدونشهر، کبوتر آباد، پادنای علیا و چادگان برف می بارد.

وی با بیان اینکه آسمان بیشتر مناطق امروز نیمه ابری تا ابری و مه آلود است، ادامه داد: بارش برف به ویژه در نیمه جنوبی استان و کاهش دید، کولاک برف، لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد مناطق کوهستانی اصفهان طی ساعات پیش رو انتظار می‌رود.

سرپرست مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت آینده بیشینه دمای هوای اکثر مناطق بویژه مناطق جنوبی استان بین‌سه تا هفت درجه سانتیگراد و کمینه آن بین یک تا سه درجه کاهش دارد، اضافه کرد: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرمترین ساعات امروز به هشت درجه سانتیگراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به یک درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد.

امینی اضافه کرد: چادگان با دمای ۱۹ درجه سانتیگراد زیر صفر و خوروبیابانک با دمای ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.
وی افزود: استان اصفهان ابتدای هفته آینده تحت تاثیر یک سامانه سرد (توده هوای سرد) قرار خواهد گرفت که این سامانه بارش ندارد اما دمای هوا کاهش محسوسی خواهد داشت.

اسماگ Smog یا مِه دود مخلوطی از دود و مه است و تشکیل آن بدین ترتیب است که متراکم شدن بخار آب در هوا مه تولید می‌کند اگر این مه در محیطی آلوده تشکیل شود، مه دود به وجود می‌آید.

واکنش بین اکسیدهای ازت و هیدروکربن‌های آلی در مقابل خورشید زمینه‌ساز این پدیده است. مهمترین عامل در تشکیل اسماگ نحوه پراکنش مواد آلاینده در هواست که خود تابعی از فاکتورهایی چون جهت و شدت باد، وضعیت حرارتی در مجاورت زمین، ارتفاع منبع خروجی مواد آلوده کننده و وضعیت توپوگرافی است.

به طور کلی دو نوع مه دود شناخته شده، مه دود اسیدی و مه دود اکسیدکننده وجود دارد. عوامل فعال کننده مه دود اکسید کننده پراکسی استیل نیترات (pan) و ازن (۰۳) است. پراکسی استیل نیترات مایع بی رنگی است که در اثر واکنش‌های فتو شیمیایی آزاد شده و خاصیت تحریک کنندگی زایدی برای چشم‌ها دارد اما عامل فعال کننده مه دود اسیدی ترکیبات گوگردی است.

دی‌اکسید گوگرد SO2 موجود در هوا تحت تاثیر اکسیژن و بخار آب به اسید سولفوریک تبدیل شده که فاکتور موثر در ایجاد مه‌دود اسیدی است.

از آثار این نوع آلودگی می‌توان به سختی تنفس، سیانوز، سرفه، ترشح زیاد بینی، گلودرد، تب و ضعف و استفراغ اشاره کرد.

شاخص هوای کلانشهر اصفهان امروز سه‌شنبه با میانگین ۱۶۱ AQI برای سومین روز پیاپی در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد.‌

اخبار مرتبط:
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است