کد خبر : 223605
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - 10:27
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

حذف قانون پیمان سپاری ارزی، صادرات صنایع دستی را تسهیل می‌کند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: اجرای قانون پیمان سپاری ارزی هیچ توجیهی برای صادرات صنایع دستی ندارد و در صورت حذف آن در مجلس شورای اسلامی، یک مرحله سخت از پیش پای هنرمندان این عرصه برداشته می‌شود.

حذف قانون پیمان سپاری ارزی، صادرات صنایع دستی را تسهیل می‌کند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نورالله عبدللهی، افزود: ملاحظات حذف این قانون در حوزه صنایع با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی پیگیری و در لایحه احکام دائمی دولت تصویب شده است و در صورت تصویب در مجلس و عملاتی شدن آن ، قانونی که صادرکننده های صنایع دستی را معطل می کرد، حذف خواهد شد.

به نوشته ایرنا؛ وی خاطرنشان کرد: مهر گذشته، میز ملی صادرات توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد و یکی از مصوبات آن، پیگیری رفع پیمان سپاری ارزی بود که توسط معاون صنایع دستی و وزیر میراث فرهنگی پیگیری شد.

به گفته عبداللهی، میز صادرات یکی از میزهای کشوری است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود و هر کدام از میزها مربوط به یکی از استان ها بوده و استان اصفهان مدیر میز صادرات صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی اصفهان یادآور شد: زمانی که قرار است کالای صنایع دستی از ایران خارج شود، صادرکننده باید پیمان سپاری ارزی کند تا ارز به کشور بازگردد اما این مساله یکی از عواملی است که در صادرات صنایع دستی مانع ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پیمان سپاری ارزی صادرکننده‌های صنایع دستی را معطل می‌کند، افزود: ضرورت حذف این قانون در حوزه صنایع دستی به این دلیل است که بعضی از کالاها ارز نیمایی دریافت می‌کنند ولی صنایع دستی ارز دریافت نمی‌کند بنابراین توجیهی هم برای پیمان سپاری ارزی فعالان این عرصه وجود ندارد.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار است در لایحه احکام دائمی که توسط دولت تصویب شده است و مجلس رسیدگی آن را آغاز خواهد کرد، حوزه صنایع دستی از پرداخت هرگونه عوارض، دریافت‌های مختلف قانونی و پیمان‌سپاری ارزی (یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز) مُعاف شود.

سیدعزت‌الله ضرغامی با تاکید بر اینکه دولت را قانع کرده‌ایم تا صنایع دستی را از پرداخت هرگونه عوارض و پیمان‌سپاری مُستثنا کند، اظهار اطمینان کرد که که تصویب این لایحه در مجلس در رونق صادرات و تولید صنایع دستی اثرگذار خواهد بود.

اصفهان بعد از جیپور هند، عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی را در دنیا دارد.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۸ رشته مربوط به استان اصفهان است.

تاکنون ۹۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شده اند.

استان اصفهان از لحاظ حجم ۶۰ درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی، قلمکاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، مُنبت و قلمزنی روی انواع فلزات، شهرت جهانی دارد.

امروزه از ۱۹۶ محصول صنایع دستی ایران حدود ۳۵ هنر، بیشتر باقی نمانده است.

اخبار مرتبط:
زمان فروش بلیت‌ دیدار سپاهان و ذوب‌آهن مشخص شد
زمان فروش بلیت‌ دیدار سپاهان و ذوب‌آهن مشخص شد

زمان فروش بلیت دیدار سپاهان و ذوب آهن به عنوان دیدار معوقه هفته هفدهم لیگ برتر اعلام شد.

هواشناسی اصفهان درباره احتمال وقوع سیلاب هشدار زرد صادر کرد
هواشناسی اصفهان درباره احتمال وقوع سیلاب هشدار زرد صادر کرد

اداره کل هواشناسی اصفهان درباره شرایط ناپایدار جوی، تندباد و احتمال وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان از دوشنبه شب تا اوایل چهارشنبه هفته جاری هشدار زرد صادر کرد.

رفع تصرف اراضی ملی استان اصفهان به ارزش ۳۴۰۰ میلیارد تومان
رفع تصرف اراضی ملی استان اصفهان به ارزش ۳۴۰۰ میلیارد تومان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از رفع تصرف ۲۶۸ هکتار اراضی ملی و دولتی استان اصفهان در گستره ۱۱۵ شهر این استان به ارزش بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است