کد خبر : 222010
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - 08:29
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

مجریان اکتشاف نفت تا یک هفته آینده پناهگاه حیات وحش یخاب را ترک می‌کنند

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مجریان عملیات اکتشاف نفت که در پناهگاه حیات وحش یخاب ( محدوده ابو زید آباد شهرستان آران و بیدگل ) حضور دارند ، تا یک هفته آینده منطقه را ترک می‌کنند.

مجریان اکتشاف نفت تا یک هفته آینده پناهگاه حیات وحش یخاب را ترک می‌کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حسین اکبری افزود: مجریان عملیات لرزه نگاری اکتشاف نفت از سمت مرزهای غربی مقداری از محدوده جغرافیایی تعیین شده ، بیشتر ورود پیدا کرده بودند که با مداخله اداره کل حفاظت محیط زیست و رای دادگاه، مقرر شد تا یک هفته آینده، محدوده را ترک کنند.

به نوشته ایرنا؛ وی گفت: مدیریت اکتشاف شرکت نفت برای عملیات لرزه نگاری، جلسات هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان داشته است و بنا بود این طرح مطالعاتی حداقل تلاقی را با پناهگاه حیات وحش یخاب داشته باشد.

به گفته وی پروژه لرزه نگاری برای اکتشاف نفت در حوزه سرزمینی آران و بیدگل مسبوق به سابقه است، اما در خصوص شرایط فنی و محل جغرافیایی پروژ اخیر از طریق مدیریت اکتشاف، مکاتبات و هماهنگی با اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان شده بود.

اکبری در ادامه یادآور شد: ورود غیرقانونی شرکت پیمانکار از این جهت بوده است که خارج از محدوده جغرافیایی تعیین شده ورود کرده است که با مداخله به موقع اداره حفاظت محیط زیست قرار شد مطابق با هماهنگی اولیه و مسیری که حداقل تلاقی را با مرزهای غربی پناهگاه حیات وحش داشته باشد، کار را پیش ببرند.

به گفته اکبری، عملیات اکتشاف نفت از سمت تپه‌های ماسه ای و مرزهای غربی وارد پناهگاه شده بود که این محدوده ۳۰ کیلومتر با کوه های یخاب که زیستگاه اصلی حیات وحش است، فاصله دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: تپه‌های ماسه ای مرزهای غربی این پناهگاه، زیست‌گاه حیات وحش است اما حساسیت بالایی ندارد؛ با این وجود هرگونه عملیات فیزیکی در داخل مناطق حفاظت شده بدون هماهنگی با محیط زیست و کسب مجوز، غیرقانونی است و هیچ فرقی نمی‌کند که زیستگاه حساس باشد یا نباشد.

اکبری با بیان اینکه عملیات لرزه نگاری تا محدوده زمین‌های کشاورزی منطقه پیش رفت اما ادامه پیدا نکرد، گفت: محدوده مطالعاتی یاد شده با اراضی کشاورزی تلاقی داشته است که با شکایت کشاورز و مراجعه به دادگاه و حضور محیط زیست، تاکید شده است که مجریان ادوات کار را از حاشیه زمین‌های کشاورزی جمع آوری کنند؛ این اتفاق در حالی صورت گرفته که گفته شده اطلاعات حاصل از مطالعات این منطقه ، ارزشمند بوده و می بایست انجام می شد.

اکبری با اشاره به دو محدوده اجرای طرح لرزه نگاری اکتشاف نفت در شهرستان آران و بیدگل گفت: این طرح شامل ۲ روش مطالعه است که یکی از آنها لرزه نگاری به روش سه بعدی و دیگری لرزه نگاری دو بعدی است. محدوده اکتشافی سه بعدی در خارج از پناهگاه حیات وحش یخاب و لرزه نگاری دو بعدی در داخل پناهگاه حیات وحش است.

وی افزود: لرزه نگاری سه بعدی به صورت موزاییکی انجام می‌شود که محدوده مورد نظر را به طور کامل پوشش می‌دهد؛ این لرزه نگاری خارج از پناهگاه و در مجاورت و جنوب غرب دریاچه نمک است اما لرزه نگاری دو بعدی و خطی آنها در منتهاالیه پناهگاه حیات وحش یخاب و منطبق با بند ریگ بلند آران و بیدگل است.

به گفته وی مطالعات خطی ابتدا تلاقی قابل توجهی با پناهگاه حیات وحش یخاب داشته است که تاکید اداره کل حفاظت محیط زیست در جلسات هماهنگی با مدیریت اکتشاف، عدم تلاقی با پناهگاه حیات وحش یخاب بوده است.

وی در ادامه افزود: گفته می‌شد که طرح به طور کامل تحقیقاتی و مطالعاتی است و لزوما این پروژه خطی باید تکمیل بشود و به ناگریز و ناچار بخش‌هایی از آن با قسمت‌هایی از غرب پناهگاه حیات وحش یخاب تلاقی پیدا می‌کند.

اکبری گفت: حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیگیری کرد و این تلاقی را به حداقل ممکن رساند اما طرح در حدود هفت یا هشت کیلومتر به داخل تپه‌های ماسه ای که منتهی‌الیه مرزهای غربی پناهگاه حیات وحش یخاب است وارد شد که آن هم با کوه های یخاب (زیستگاه های حساس)، ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی اظهار داشت: تاکید شده است که با اتمام جمع آوری دیتاهای لازم در عملیات لرزه نگاری، رد پای انسانی اعم از پسماند و تخریب برجای نماند.

اکبری در ادامه افزود: این طرح مطالعات و لرزه نگاری اکتشاف به ۲ روش انجام می شود، در جاهای تخت از دستگاه ها و ماشین آلات ویبراتور که امواج را به داخل لایه‌های زمین می‌فرستد استفاده می شود و در ناهمواری‌ها که دسترسی ماشین آلات ویبراتور وجود ندارد، انفجارهای کنترل شده که پایه سُنیک دارد، انجام می‌شود.

اکبری گفت: بر اساس اطلاعات فنی و کارشناسی که مدیریت اکتشاف نفت به ما داده است،ماهیت این انفجارها با استفاده از دینامیت و تی ان تی نیست و از ماده ای به نام «امولایت » استفاده می‌شود که حالت تخریبی ندارد و یک انفجار خیلی محدود و کنترل شده است.

وی تصریح کرد: آن طور که مدیریت اکتشاف به ما گفته اند، اگر آنها از موادی مثل دینامیت یا تی ان تی که حالت تخریبی دارند استفاده کنند، جمع آوری دیتاها برای آنها سخت می‌شود و به همین دلیل آنها از امولایت استفاده کرده اند که انفجار کنترل شده دارد و امواج سُنیک و نه تخریبی به داخل زمین می‌فرستد.

اکبری با اشاره به استفاده از لوله‌های پلیکا برای بارگذاری امولایت، افزود: توصیه کرده‌ایم که بعد از عملیات، این لوله‌ها جمع آوری شود و هیچ گونه پسماند در منطقه باقی نماند.

وی تاکید کرد: اگر در گام بعد، این پروژه تحقیقاتی به نتیجه رسید که این موضوع مهم تری است و قرار بر حفاری برای نفت و گاز شد، قطع یقین باز هم مکاتبات، استعلام و بررسی خودش را دارد .

اکبری گفت: در این طرح تحقیقاتی لرزه نگاری تاکید شده است که در اراضی کشاورزی ورود نداشته باشند و اگر قرار است در آینده برای نفت و گاز حفاری انجام شود، ضمن اینکه باید کسب مجوزهای لازم انجام شود، باید منافع و مصالح ذینفعان محلی مثل طرح های مرتع داری ، طرح ها گردشگری و ملاحظات طبیعی و اجتماعی و منابع آبی رعایت شود .

وی با تاکید بر اینکه برای انجام عملیات لرزه نگاری از مواد انفجاری ضعیف و کنترل شده استفاده کرده اند، افزود: مرجع ذی صلاح برای اینکه ایجاد چاهک‌ها، لایه گچی را شکسته باشد و روی سفره آب زیرزمینی منطقه تاثیر بگذارد، شرکت آب منطقه ای است.

پناهگاه حیات وحش یخاب گستره حفاظت‌شده در منطقه ابوزیدآباد، شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان است؛ این منطقه به علت دارا بودن گونه‌های نادر مانند یوزپلنگ، سیاه‌گوش، گربه شنی، گربه وحشی، جبیر، زاغ بور و پرندگان شکاری ارزشمند در کشور، از زیستگاه‌ها و ذخیره گاه‌های غنی ایران محسوب می‌شود.

چندی پیش عملیات اکتشاف نفت در این منطقه آغاز شده است و در همین ارتباط سخنگوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به ایرنا گفت که این پروژه تمام مجوزهای امنیتی و حفاظتی لازم را اخذ کرده و این جزو پروتکل‌های ماست که بدون مجوز در جایی اقدام نکنیم.

اخبار مرتبط:
زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی اعزام می‌‎شوند
زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی اعزام می‌‎شوند

مدیر حج و زیارت استان اصفهان گفت: استقبال مردم شهید پرور و ولایتمدار استان اصفهان برای زیارت بیت‌الله الحرام بی‌سابقه است. اشتیاق مردم به زیارت سرزمین وحی نشانگر عمق اعتقاد مردم به مسأله حج است.

باند سرقت مسلحانه در اصفهان منهدم شد
باند سرقت مسلحانه در اصفهان منهدم شد

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری اعضای باند ۴ نفره ای که اقدام به دو فقره سرقت مسلحانه در شهر اصفهان کرده بودند خبر داد.

برادران زورگیر در کمتر از ۵ ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند
برادران زورگیر در کمتر از ۵ ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند

فرمانده انتظامی شاهین شهر و میمه گفت: با تلاش مأموران انتظامی این فرماندهی ۲ برادر سارقی که با تهدید سلاح سرد اقدام به زور گیری از شهروندان کرده بودند در کمتر از ۵ ساعت دستگیر شدند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است