کد خبر : 221123
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - 21:37
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

۲۰ سال فعالیت معادن، حریم منظری سنگ نگاره های تیمره را از بین برده است

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان گفت: آثار فعالیت های معادن بر روی تپه ها و کوه ها به تنهایی آسیب بزرگی برای حریم منظری سنگ نگاره های تیمره است.

۲۰ سال فعالیت معادن، حریم منظری سنگ نگاره های تیمره را از بین برده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مصطفی قانونی افزود: این منطقه به لحاظ محیط زیست و آثار تاریخی آن بکر بوده و طی ۲۰ سال گذشته حریم منظری آن به هم ریخته است.

به نوشته ایرنا؛ وی با اشاره به اعلام شکایت میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان در سال ۹۷ که منجر به توقف فعالیت دو معدن منطقه تیمره شد، گفت: دادستان دستور توقف فعالیت دو معدنی که در حوزه استان اصفهان بودند را صادر کرد و این معادن تا ابتدای امسال متوقف بودند تا اینکه دوباره فعالیت شان را شروع کردند.

قانونی با اشاره به از سرگیری فعالیت این معادن از ابتدای سال جاری افزود: اداره میراث فرهنگی شهرستان مجدد اعلام شکایت کرد و دستور توقف عملیات را گرفت ولی پرونده همچنان در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری گلپایگان منتظر رای است.

وی با بیان اینکه فرایند این دادگاه طولانی و هنوز منجر به رای نشده است، ادامه داد: با این وجود با توجه به تنش های اجتماعی و نگرانی مردم از آسیب این معادن برای سنگ نگاره ها ، این موضوع در سفر استاندار در اوایل امسال به شهر گلپایگان مطرح شد.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان گفت: مصوبه ای در این سفر داشتیم که میراث فرهنگی محدوده ای را به اداره صنعت و معدن اصفهان اعلام کند تا در آن محدوده معادن فعالیت نکنند.

قانونی گفت: این محدوده به اداره صنعت و معدن اصفهان فرستاده شده است، در برداشت میدانی، هرجایی که سنگ نگاره ها بوده اند به اضافه حریم آنها را به اداره صنعت و معدن ابلاغ کرده ایم اما با این وجود نمی توانیم بگوییم در این محدوده ها اصلا سنگ نگاره ای وجود ندارد و ممکن است نقش و اثری هم در دیگر مناطق وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه پیشتر محدوده گسترده ای برای فعالیت به معادن داده شده بود، افزود: قسمت های عمده فعالیت معادن در حریم منطقه غرقاب هستند.

قانونی یادآور شد: منطقه تیمره به درازای رودخانه « اناربار» و از منطقه قلعه ابراهیم شهرستان خوانسار در بالادست سد قدیم گلپایگان تا مناطق غربی استان گلپایگان و پراکندگی سنگ نگاره ها در آن به شدت زیاد است، این سنگ نگاره ها در بسیاری از قسمت های گلپایگان وجود دارند اما متمرکزترین و جامع ترینِ این مناطق، تپه غرقاب است که در آن معادن فعال بوده اند.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی گلپایگان این معادن در اوایل دهه ۸۰ بدون استعلام از میراث فرهنگی اصفهان مجوز اکتشاف و بهره برداری گرفته اند .

قانونی افزود: در منطقه تیمره که مشترک بین خمین در استان مرکزی و گلپایگان در استان اصفهان و استان لرستان است، سه معدن وجود دارد که یکی از آنها را اداره صنعت و معدن استان مرکزی و دو معدن دیگر را اداره صنعت و معدن استان اصفهان مجوز داده است .

وی افزود: محدوده اکتشافی که به این معادن در طی ۲۰ سال گذشته داده شده، گسترده بوده است. در این سال‌ها، تخریب هایی در حوزه آثار تاریخی این منطقه رخ داده است که باید تخریب های حریم منظری را هم به آنها افزود.

قانونی با اعلام اینکه در زمان حاضر فعالیت معدنی در منطقه تیمره وجود ندارد، گفت: این محدوده غنی از سنگ های سلیسی است و این سنگ به وفور در سطح زمین وجود دارد.

وی افزود: در بازدید های دوره ای ، گزارشی از فعالیت معدن نداریم و ممکن است به صورت شبانه برداشت های سنگ سلیس به صورت دستی انجام شود اما ماشین آلاتی برای برداشت وجود ندارد.

به گفته قانونی در منطقه ای که به تیمره معروف است، تپه «غرقاب» و منطقه «چم اسبه» ثبت ملی است و پرونده ثبت ملی منطقه «یان چشمه » نیز در شورای ثبت آثار تاریخی استان اصفهان تایید و به وزارتخانه فرستاده شده و منتظر اعلام شماره ثبت ملی است.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان تاکید کرد: این مناطق صعب العبور هستند و بازرسی ها هم به سختی انجام می شود؛ از این رو با وجود پایگاه حفاظت میراث فرهنگی در شهر گلپایگان، برای مناطق گسترده ای مثل سنگ نگاره های تیمره ، احتیاج به یک پایگاه حفاظت مستقر است.

سنگ نگاره های گلپایگان آثاری متعلق به پیش از تاریخ هستند و در سال‌های اخیر و در برخی نقاط به دلیل عملیات معدن کاوی و نبود نظارت های کافی تهدید و دچار تخریب شده اند.

اخبار مرتبط:
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ادامه بارش ها در شرق و شمال استان اصفهان گفت: تخلیه روستاها و سکونتگاه‌های در معرض سیل ضروری است.

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد
هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره سامانه بارشی که از بعد از ظهر امروز فعال می‌شود، هشدار سطح زرد صادر کرد.

برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودروها
برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودروها

رئیس پلیس راهور اصفهان گفت: عوامل پلیس راهور نسبت به توقیف خودروهای دارای وضعیت ظاهری غیراستاندارد و نامتعارف و اعمال قانون صاحبان این قبیل خودروها اقدام می‌کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است