کد خبر : 220905
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - 09:46
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

چه شده که دولت رئیسی به این درجه از بی‌خیالی رسیده‌است؟

قیمت دلار به صورت روزانه بالا می رود و مسئولان اقتصادی دولت به معنای واقعی کلمه، «هیچ» کاری برای توقف این روند انجام نمی دهند.

چه شده که دولت رئیسی به این درجه از بی‌خیالی رسیده‌است؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سایت انتخاب در یادداشتی از عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی به شدت انتقاد کرد.

در این یادداشت آمده: قیمت دلار به صورت روزانه بالا می رود و مسئولان اقتصادی دولت به معنای واقعی کلمه، «هیچ» کاری برای توقف این روند انجام نمی دهند.

رکوردشکنی های پیاپی قیمت دلار موضوع غریبی نیست. در اوایل دهه ۹۰ در دولت احمدی نژاد قیمت دلار ناگهان ترمز برید و به طور بی سابقه ای بالا رفت. قیمت دلار در دولت اول روحانی کاملا کنترل شد اما در دولت دوم او هم در مقطعی در اثر خروج ترامپ از برجام، دلار ناگهان چند رکورد را جابجا کرد.

واکنش دولت روحانی به افزایش ناگهانی قیمت دلار ضربتی بود. تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان برای دلار دولتی با هدف کنترل اثرات تورمی نرخ ارز و چند اقدام ضربتی در بازار از جمله واکنش های دولت بود. ماجرا تا ایی پیش رفت که حتی برخی، تغییر رییس بانک مرکزی یعنی رفت سیف و آمدن همتی را هم متاثر از وضعیت دلار دانستند.

حتی در دولت احمدی نژاد هم افزایش بی سابقه و ناگهانی قیمت دلار مسئولان را به تکاپو انداخت و دلار چندنرخی از جمله دلار دولتی، مبادله ای و آزاد از همان زمان پا گرفت.

درستی یا نادرستی این سیاست ها به کنار، چیزی که می توان گفت آن است که انفجار دلار دست کم مسئولان را به تحرک وامی داشت تا اقدامی عاجل و فوری انجام دهند. اما عجیب است که در دولت سیزدهم هیچ خبری از یک واکنش کوچک هم نیست.

دولتی که کشور را با ارز ۲۴ هزار تومانی تحویل گرفت و مدعی بود اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام گره نمی زند، اکنون با عبور دلار از قیمت ۴۱ هزار تومان هم هیچ تکانی به خود نداده.

ابراهیم رئیسی که کمی بعد از انتخابات ۱۳۹۶ و رسیدن دلار به ۵ هزار تومان، به کنایه دولت وقت را مورد نوازش قرار داده بود، حالا دولتش در مقابل دلار ۴۱ هزار تومانی هم دولتی دست بسته و عاجز و ناتوان نشان می دهد.

آش به قدری شور شده که عده ای پای یک پیش بینی قدیمی تر را پیش کشیده اند که می گفت دلار تا ۱۴۰۶ از ۲۸۵ هزار تومان هم عبور خواهد کرد. عده دیگر افق دلار ۵۰هزار تومانی را همین امسال می بینند نه حتی سال ۱۴۰۲.

مسئله مهم اکنون درستی یا نادرستی این پیش بینی ها نیست بلکه مسئله آن است که دولت سیزدهم با بی خیالی تمام هیچ طرح و برنامه ای برای کنترل قیمت ندارد و صرفا نظاره گر رشد روزافزون نرخ هاست.

دولتی که روزی وزیر سابق کار و مدیر فعلی مناطق آزادش – حجت عبدالملکی – می گفت با ۳۰۰ میلیون دلار ارزپاشی می توان دلار را ۱۵ هزار دلار کرد و دو ماه هم در همان سطح نگه داشت، حالا حتی از اجرای همان راه حل های فضایی و غیرواقعی خود هم عاجز مانده.

واقعا چه اتفاقی رخ داده که دولت به این درجه از بی خیالی رسیده؟ دولتی که مسئولانش شب و روز دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری را مسخره می کردند، حالا چگونه دلار را به ۴۲۰۰۰ تومان رسانده و در حل مسئله هم این طور آچمز شده اند؟

اخبار مرتبط:
دولتِ رئیسی نمایندگان منتقدش را بی‌سواد خواند
دولتِ رئیسی نمایندگان منتقدش را بی‌سواد خواند

روابط عمومی معاونت پارلمانی رئیس‌ دولت سیزدهم نوشت: در اظهارنظری یکی از نمایندگان مجلس خواستار برکناری وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی شده است که ابراز چنین سخنی نیز در شرایط جنگ ترکیبی و اقتصادی مانند آن است که در عملیات نظامی، فرمانده میدانی تضعیف و تخریب شود!

هرکیلو گوشت قرمز به ۹۲۰هزارتومان رسید / تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۲۰ هزارتومان شد I ببینید
هرکیلو گوشت قرمز به ۹۲۰هزارتومان رسید / تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۲۰ هزارتومان شد I ببینید

در حال حاضر هر کیلو گوشت مرغ بین ۸۴ تا ۸۵ هزار تومان بوده است. هر کیلو گوشت قرمز بین ۶۲۰ تا ۹۲۰ هزار تومان متغیر و این عدد برای تنظیم بازار حدود ۳۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

درگیری ایران و اسرائیل نفت را ۱۰۰ دلار می‌کند
درگیری ایران و اسرائیل نفت را ۱۰۰ دلار می‌کند

اکنون پس از رکوردشکنی کم سابقه قیمت نفت در هفته گذشته جدیدترین پیش‌بینی‌ها از احتمال صعود قیمت نفت تا کانال ۱۰۰ دلار و بالاتر خبر می‌دهد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است