کد خبر : 220543
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - 14:13
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

نرخ تورم ماهانه آذر امسال در اصفهان نیم درصد کاهش یافت

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان اعلام کرد: نرخ تورم ماهانه آذر سال جاری در این استان به ۲.۱ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۰.۵ درصد کاهش یافت

نرخ تورم ماهانه آذر امسال در اصفهان نیم درصد کاهش یافت

به گزارش سایت خبری مدارا؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه اینترنتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور و این استان در آذر ۱۴۰۱ به ترتیب به ۱.۹ و ۲.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین شاخص در ماه قبل به ترتیب ۰.۲ و ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل (آبان) است.

به نوشته ایرنا؛ نگاهی به نرخ تورم اجناس و کالاهای مختلف خانوارهای استان در آذر امسال نشان می‌دهد که کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به گروه ” میوه و خشکبار “، ” آب، برق و سوخت”، ” خدمات عمومی” و ” آموزش” بوده است یعنی خانوارهای اصفهانی برای خرید و تامین این گروه ها نسبت به ماه گذشته (آبان ۱۴۰۱) به ترتیب ۴.۱، ۱.۱ و ۰.۵ درصد کمتر هزینه کرده اند و گروه آموزش بدون تغییر ( صفر درصد) بوده است.

بیشترین نرخ تورم ماهانه در آذر امسال در استان اصفهان مربوط به گروه ” کالاهای بادوام”، اجاره و مسکن به ترتیب با ۵، ۴.۴ و ۴.۳ درصد بوده است یعنی نسبت به ماه آبان امسال به این میزان هزینه بیشتری برای این موارد صرف شده است.

نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه اصفهان در آذر ۱۴۰۱

بر اساس آخرین آمار مربوط به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان اصفهان در آذر ۱۴۰۱ به ترتیب به عدد ۴۸.۵ و ۴۷.۳ درصد رسید یعنی خانوارهای کشور و استان به‌طور میانگین ۴۸.۵ و ۴۷.۳ درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۰ برای خرید یک “مجموعه کالاها و خدمات یکسان” هزینه کردند.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

بدین ترتیب، نرخ تورم نقطه‌ای آذر ۱۴۰۱ در کشور و استان اصفهان در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۰.۴ و ۱.۶ درصد افزایش داشته است.

بررسی شاخص کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان اصفهان در آذر امسال نشان می دهد که کمترین نرخ تورم نقطه ای مربوط به گروه های ” آب، برق و سوخت “، خدمات عمومی و ارتباطات به ترتیب با نرخ ۰.۳- ، ۲.۳ و ۱۱.۷ بوده است.

بیشترین نرخ تورم نقطه ای در آذر امسال در اصفهان نیز مربوط به گروه های خوراکی ” روغن ها و چربی ها” و ” شیر، پنیر و تخم مرغ” به ترتیب با ۲۶۲.۴ و ۸۵.۳ درصد بوده است که تفاوت هزینه خانوارهای اصفهانی در آذر امسال نسبت به آذر پارسال برای خرید این گروه ها را نشان می دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه کشور و استان اصفهان در آذر ۱۴۰۱ برای خانوارها به ترتیب به ۴۵ و ۴۲.۹ درصد رسید که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱.۱ و یک واحد افزایش نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان نشان می دهد که کمترین نرخ تورم سالانه در آذر امسال مربوط به ارتباطات، خدمات عمومی و ” آب، برق و سوخت ” به ترتیب با نرخ ۷.۲، ۱۱.۷ و ۱۶.۷ درصد بوده است.

بیشترین نرخ تورم سالانه در آذر امسال نیز مربوط به گروه های خوراکی ” روغن ها و چربی ها ” و ” شیر، پنیر و تخم مرغ” به ترتیب با ۱۸۶.۷ و ۷۹ درصد است.

رییس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در این زمینه گفت: هر یک از شاخص های نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و سالانه دارای اهمیت منحصر به خود است و کاربرد جداگانه ای دارد.

سید علی قرشی با بیان اینکه در آمارگیری نرخ تورم، قیمت کالاهای منتخب هر کدام با توجه به وزن و اهمیتی که در سبد خانوارها دارند بررسی می شود، افزود: برای تعیین نرخ تورم، میانگین قیمت ها کالاها در طول ماه در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه گروه هایی مانند خوراکی ها و مسکن در نرخ تورم از اهمیت بالایی برخوردارست، خاطرنشان کرد: برای آمارگیری نرخ تورم، کارشناسان به سطح بازار و فروشگاه های مهم مراجعه می کنند که انتخاب آنها بر اساس چارچوب خاصی انجام می شود.

قرشی اضافه کرد: قیمت اقلامی مانند خوراکی های تازه از جمله میوه، گوشت و ماهی سه بار (اول، وسط و پایان ماه) و کالاهای غیر خوراکی ۲ بار در ماه آمارگیری، نتایج آن استخراج و سپس به مرکز آمار ایران ارسال می شود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و حدود ۸۸ درصد جمعیت آن شهرنشین و ۱۲ درصد روستانشین هستند.

اخبار مرتبط:
آتش‌سوزی در انبار منسوجات شهرک صنعتی جی
آتش‌سوزی در انبار منسوجات شهرک صنعتی جی

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از آتش‌سوزی در انبار منسوجات شهرک صنعتی جی خبر داد.

شاخص هوای ۶ شهر اصفهان بر مدار زرد
شاخص هوای ۶ شهر اصفهان بر مدار زرد

شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان و کاشان، مبارکه، نجف‌آباد، شاهین‌شهر و سجزی در بیست و هفتمین روز از اردیبهشت ماه وضعیت زرد و قابل قبول را نشان می‌دهد.

مصدومیت ۶ نفر در تصادف زنجیره‌ای در اصفهان
مصدومیت ۶ نفر در تصادف زنجیره‌ای در اصفهان

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: ۶ نفر در تصادف زنجیره‌ای در اصفهان مصدوم شدند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است