کد خبر : 220365
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - 07:15
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

وقایع دانشگاه صنعتی اصفهان همچنان در ابهام / چه کسی پاسخگو است؟

هنوز کسی مسئولیت اتفاقات رخ داده اخیر در دانشگاه صنعتی اصفهان را بر عهده نگرفته است؛ چند هفته قبل بود که خبر مسمومیت جمعی از دانشجویان این دانشگاه مطرح شد و پس از آن خبر آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشکده شیمی و جان باختن «حسین مرادی»، باعث تأثر و اندوه همگان شد.

وقایع دانشگاه صنعتی اصفهان همچنان در ابهام / چه کسی پاسخگو است؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ دوم آذرماه امسال، شیوع علائم و مشکلات گوارشی در میان تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، باعث نگرانی دانشجویان این دانشگاه شد. از ابتدای این اتفاق، آمار بیان شده درباره تعداد مبتلایان، توسط دانشجویان متفاوت از آمار اعلام شده توسط مسئولین این دانشگاه بود. خبرنگار ایسنا، در چهارم آذرماه موضوع را از سوی سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان پیگیری کرد که وی آمار دانشجویان درگیر شده را در طی ۴۸ ساعت، ۲۷۰ نفر اعلام کرد. به گفته یکی از پرسنل این دانشگاه، اعلام رقم ۲۷۰ نفر از سوی رئیس دانشگاه صنعتی باعث ایجاد دردسر برای دیگر مسئولین این دانشگاه شد. از این‌رو، پس از آن به موجب پیگیریِ علت وقوع این اتفاق، رئیس دانشگاه از پاسخ دادن به خبرنگار ایسنا سرباز زد و پاسخگویی را به روابط عمومی دانشگاه محول کرد.

به نوشته ایسنا؛ با بیشتر شدن تعداد دانشجویان مسموم شده، در ۵ آذر، دانشجویان به نشانه اعتراض از وضعیت موجود، ظرف‌های غذای خود را از سلف غذاخوری تا پشت دفتر ریاست دانشگاه، بر روی زمین گذاشتند و خواستار پاسخگویی رئیس و دیگر مسئولین این دانشگاه شدند. در فردای روز اعتراض، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، با انتشار ویدئویی در سایت دانشگاه، ضمن عذرخواهی از دانشجویان، به بیان آمار جدید مبتلایان پرداخت.

با یک دید خوشبینانه و از آمار ارائه شده، مشخص شد که تعداد دانشجویان مسموم شده، بیش از ۶۰۰ نفر بوده است. پس از گذشت ۸ روز از مسمومیت دانشجویان، در اطلاعیه‌ای علت این اتفاق، آلودگی غذای توزیع شده در سلف مرکزی و وجود باکتری شیگلا سونئی اعلام شد و به موجب این اطلاعیه، تشدید نظارت‌ها بر مراکز حساس دانشگاه و نظارت بر کلیه فرآیندهای تهیه و طبخ غذا و بهداشت اماکن و فضاهای دانشگاه وعده داده شد. در حالی که با گذشت تنها ۱۳ روز از ابلاغ این اطلاعیه، کیفیت پایین غذا و خام بودن گوشت سرو شده در وعده ناهار سلف دانشگاه، باعث نارضایتی و اعتراض مجدد بسیاری از دانشجویان این دانشگاه شد.

چیزی از مسمومیت جمعی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان نگذشته بود که در شامگاه ۱۹ آذرماه، ساعت ۱۹ و ۳۸ دقیقه، خبر آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشکده شیمی و جان باختن فردی به نام «حسین مرادی»، باعث تأثر و اندوه همگان شد.

حسین مرادی، ۳۰ساله، اهل ملایر استان همدان بود که در پی انفجار و آتش‌سوزی در آزمایشگاه تحقیقات معدنی دانشکده شیمی جان خود را از دست داد. به گفته‌ دانشجویانی که پیش از حادثه در کنار وی حضور داشتند، این دانشجو در حال کار بر روی داده‌های خود در لپ‌تاپ بوده و هیچ کار آزمایشی انجام نمی‌داده است، اما مسئولان دانشگاه در تنها واکنش رسمی خود، قصور را گردن نگرفته و مسئولیت حادثه‌ پیش آمده را بر گردن این دانشجوی جان باخته نهادند.

در پی این حادثه تلخ، دکتر محمد علی زلفی گل، وزیر علوم ضمن‌ تاکید بر رسیدگی سریع به موضوع، دکتر سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان را مامور پیگیری سریع و بررسی علل این حادثه کرد.

اما تاکنون، با گذشت ۲ هفته از وقوع این حادثه، هیچ پاسخ قانع کننده‌ای از مقامات دانشگاهی و غیر دانشگاهی در رابطه با علت وقوع این اتفاق بیان نشده است. تنها علت بیان شده مربوط به علی انصافی، رئیس دانشکده شیمی می‌شود که در ۱۹ آذرماه، در صحنه وقوع آتش‌سوزی حاضر شد و علت آتش سوزی را سهل‌انگاری متوفی بیان کرد و در این رابطه گفت: «بررسی مقدماتی نشان می‌دهد متاسفانه سهل‌انگاری متوفی سبب بروز این حادثه شده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که در نتیجه یک واکنش شیمیایی، ابتدا آتش سوزی رخ داده و سپس آتش، سبب انفجار بعدی شده است اما علت دقیق انفجار در دست بررسی است. انفجار ناشی از آتش‌سوزی سبب تخریب دیوار و سقف این آزمایشگاه شده، اما آتش به بخش‌های دیگر سرایت نکرده است. تاکنون به جز موارد محدود آتش‌سوزی کوره که خسارت و تلفاتی نداشته، حادثه این چنینی در این دانشکده وجود نداشته است. این وقایع، بر اساس بی‌احتیاطی، تخریب و یا عدم کارکرد ناگهانی وسایل آزمایشگاه اتفاق می‌افتد که قابل پیش‌بینی نیست.»

به منظور پیگیری و آگاهی از علت وقوع این اتفاق، خبرنگار ایسنا با رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تماس گرفت که در طی این تماس، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، در پاسخ در مورد علت آتش‌سوزی مبنی بر سهل‌انگاری متوفی، با عصبانیت آن را انکار کرد. وی نیز این را یک اتهام از سوی خبرنگار ایسنا دانست و در ادامه او را به تشویش اذهان عمومی متهم کرد و پیگیری او را غیرحرفه‌ای دانست.

مقصر جلوه دادن فردی که ناجوانمردانه در زبانه‌های آتش جانش را از دست داد، نه تنها از نظر اخلاقی عملی ناشایست است، بلکه نمایشی از مسئولیت ناپذیری افراد و عواملی است که به سادگی جان افراد را به بازی می‌گیرند. همچنین، حق‌طلبی و پیگیری مسائل به منظور شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی، رسالت یک خبرنگار است و پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و حفاظت از جان و مال مردم از وظایف تمام کسانی است که بر مسند مسئولیت‌ها تکیه زده‌اند. گفتنی است که به دلیل عکس‌العمل دانشجویان به مقصر جلوه دادن کسی که دیگر در مقام دفاع از خود نیست، خبر مربوط به صحبت‌های رئیس دانشکده شیمی در رابطه با تشخیص وی مبنی بر سهل‌انگاری متوفی، به تازگی از روی سایت دانشگاه صنعتی نیز برداشته شده است.

به گزارش ایسنا، در وقوع یک حادثه، علت‌های مختلفی می‌تواند دخیل باشد که آگاهی از آن، نیازمند تأمل و بررسی دقیق تمام جوانب حادثه است. از جمله مباحثی که در رابطه با وقوع آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی بارها توسط دانشجویان گوشزد می‌شده، بحث عدم تجهیز آزمایشگاه به سیستم اطفای حریق و ایمن سازی‌های استاندارد و به عبارتی بحث سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) دانشگاه و آزمایشگاه‌ بوده است.

علاوه بر این، در حدود یک سال پیش، به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان، چهارمین دوره کارگاه‌های آموزشی «سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه‌ها» (HSE)، در این دانشگاه برگزار شد که به موجب آن نائب رئیس کمیته ایمنی و سلامت دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: «در بحث ایمنی دانشکده‌ها، اقدامات اساسی در دانشکده شیمی به صورت پایلوت انجام شده است، در حوزه خوابگاه‌ها یک خوابگاه به‌صورت پایلوت ایمنی ساختمان در ایجاد خروجی اضطراری و تخلیه در زمان حادثه را اجراء نموده‌ایم و در بقیه بخش‌ها از جمله سلف و فضاهای عمومی نیز اقدامات ایمنی در دستور کار این شورا قرار دارد.»

اما حال سوال اینجاست که چرا پس از گذشت یک سال از برگزاری این دوره از کارگاه‌ها و آگاهی به وجود مشکلات در زمینه HSE در دانشگاه‌ها، به گفته دکتر یعقوب فتح‌اللهی، رئیس شبکه شاعا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاکنون آنالیز کاملی در زمینه استاندارد HSE در دانشگاه‌ها انجام نشده است؟

۱۹ آذرماه، در آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، متاسفانه یک جان ارزشمند از دست رفت و با وجود تأکید وزیر علوم بر رسیدگی سریع به موضوع، اما تاکنون هیچ یک از مسئولین دانشگاهی و غیردانشگاهی، پاسخی قانع کننده از علت وقوع این حادثه تلخ ارائه نکرده‌اند.

اخبار مرتبط:
بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی
بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بارش‌های رگباری پنجشنبه در اصفهان پیش بینی شده و از این رو دستگاه‌های امدادی در حالت آماده باش هستند.

کارگران در سنگر کار و تولید نقش ارزنده در شکوه ایران دارند
کارگران در سنگر کار و تولید نقش ارزنده در شکوه ایران دارند

فرماندار اصفهان گفت: کارگران در سنگر کار و تولید، با صبر، ایثار و استقامت و اعتقادی راسخ، سرشار از عشق به ولایت در این توفیق و شکوه تاریخی نقشی ارزنده ایفا می‌کنند.

ایمن‌سازی ۴۰۰ میلیارد تومانی نقاط حادثه‌خیز اصفهان
ایمن‌سازی ۴۰۰ میلیارد تومانی نقاط حادثه‌خیز اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که بخشی از این مبلغ از محل اعتبارات ملی تأمین شده و برای ایمن‌سازی به ۱۰ برابر این اعتبار نیاز داریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است