کد خبر : 220151
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - 13:03
دسته‌بندی : اجتماعی، اخبار ویژه
چاپ

مادر یکی از بازداشتی های اعتراضات اخیر: سند ۱ میلیاردی برای آزادی دخترم از کجا بیاورم؟!

روژین یوسف‌زاده دختر ۲۶ساله‌ی مهابادی است که در جریان حوادث اخیر دستگیر شد. در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از او کمتر حرف زده‌اند ولی در همین مختصر اشارات که ادامه هم پیدا نکرد از حکم ۱۵ ساله‌ی روژین حرف زده بودند؛ حکمی که اگر اجرا شود تا ۴۱ سالگی او را در زندان نگه خواهد داشت. انصاف نیوز با مادر روژین گفتگویی داشته و چندوچون شرایط او را جویا شده است.

مادر یکی از بازداشتی های اعتراضات اخیر: سند ۱ میلیاردی برای آزادی دخترم از کجا بیاورم؟!

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روژین(مرضیه) یوسف‌زاده دختر ۲۶ساله‌ی مهابادی است که در جریان حوادث اخیر دستگیر شد. در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از او کمتر حرف زده‌اند ولی در همین مختصر اشارات که ادامه هم پیدا نکرد از حکم ۱۵ ساله‌ی روژین حرف زده بودند؛ حکمی که اگر اجرا شود تا ۴۱ سالگی او را در زندان نگه خواهد داشت. انصاف نیوز با مادر روژین گفتگویی داشته و چندوچون شرایط او را جویا شده است.

به چه جرمی ایشان را بازداشت کردند؟

جرمش تنها این بوده که کنار خیابان پلاکاردی روی دست داشته و روی آن نام مهسا امینی بوده است. شالش هم دور گردنش بوده است. من به چشم خود ندیدم، ولی طبق چیزی که قاضی گفته بود یک فیلم تسلیت به خانواده‌ی مهسا امینی هم به شبکه‌های تلویزیونی فرستاده است.

وکیل هم دارید خانم یوسف زاده؟

من وکیل نگرفتم اما دوستانش وکیل گرفته‌اند. ده، دوازده روزی هست که وکیل دارد. ما البته از اول برای وکیل اقدام کردیم اما در آن زمان به خود ما اجازه ندادند وکیل انتخاب کنیم.

در مورد جزئیات بازداشت ایشان توضیح بدهید.

همان زمانی که در خیابان بود دستگیرش کردند. در تجمع حضور نداشته؛ اول گفتند همراه دوستش بوده است بعد گفتند تنهایی بوده است.

از اولین روز زندان هم او را به زندان قرچک بردند. در مجموع ۹۳ یا ۹۲ روز است که دخترم در بازداشت و زندان است. حکمی که شفاها ابلاغ کرده بودند از ۲ام یا ۳ام آذرماه شروع شده است ولی حکم قطعی نیست.

منظورتان همان حکم ۱۵ ساله است؟

در مورد این ۱۵ سال باید توضیحی بدم. زمانی که من خودم به دادگاه رفته بودم با گریه و التماس از دادگاه خواستم که اجازه بدهند دخترم، روژین را با خود به شهرستان ببرم. در پاسخ به من شفاها گفتند که «کجا ببرید خانم؟! کم‌ِکم ۱۵ سال برای او در نظر گرفته‌ایم و اگر دلمان بخواهد به او کمک می‌کنیم». بعد از جلسه وقتی بیرون آمدم و دوستانش به من زنگ زدند در همان احوال بد همین نقل قول راجع به حکم ۱۵ ساله‌ی روژین را به ‌آن‌ها گفتم. به این ترتیب این عدد رسانه‌ای شد.

حرفشان را خیلی تغییر دادند. اول گفتند ۱۵سال بعد گفتند ۶ سال که این را هم یک سالش را چشم‌پوشی کردند و نهایتا حکمش به ۵ سال رسید.

این حکم قطعی و نهایی است؟

ما نسبت به حکم اعتراض کرده‌ایم. گفتند ۲۰ روزی طول می‌کشد و بعد از این به اجرای احکام می‌رود.

کدام دادگاه مراجعه می‌‎کنید؟

تا به حال با دادگاه انقلاب، شعبه‌ی ۲۹ سر و کار داشته‌ایم.

نتیجه‌ی اعتراض شما معلوم نیست چه زمانی مشخص می‌شود؟

خیر معلوم نیست.

شرایط ایشان در زندان قرچک چطور است؟ ملاقات و تماس‌هایشان چطور است؟

روژین به من گفت که اول در سالن بوده‌اند؛ شرایطش سخت بوده و بعد آن‌ها را به بند برده‌اند. در مورد ملاقات هم چون شهرستان هستم و اینجا کار می‌کنم فقط روز دادگاه او را دیدم. تماس تلفنی هم حتی روزی چندبار تماس داشته است و در این مورد مشکلی ندارد.

در مورد وثیقه‌ای که تعیین کردند هم توضیحی دارید؟

اول این وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان بود. من دستم به جایی بند نبود، دوستانش این مبلغ را برایش جمع‌آوری کردند. بعد که این وثیقه را بردیم که تحویل بدهیم گفتند «نخیر ۲۰۰ میلیون شده است». این مبلغ را هم که دوباره دوست مظلومش جمع‌آوری کرد گفتند «نه خانم! تاریخ دادگاه مشخص شده است و وثیقه نمی‌خواهد». بعد دادگاه هم گفتند «سند ۱میلیاردی بیاورید تا آزادش کنیم». الآن در فراهم کردن این سند وامانده‌ایم! اینکه هربار به ما مبلغی گفتند انگار بیشتر وقت‌کشی بود! اصلا این چه صیغه‌ای است که حکم را داده‌اند بعد می‌گویند سند بیاورید؟ من سند ۱میلیاردی برای وثیقه‌ی دخترم از کجا بیاورم؟!

اخبار مرتبط:
امام جمعه اردبیل: در شمال استان بحران آب جدی است
امام جمعه اردبیل: در شمال استان بحران آب جدی است

آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با تبیین آثار عدم مدیریت یکپارچه سد و کانال اظهار داشت: در شمال استان بحران آب جدی است هر سال در چنین موسمی که موسم بسیار خاص و محصول در آستانه رسیدگی است مشکل آب درست می‌شود و علت آن این است که وزارت نیرو در یک اشتباه بسیار آشکار مدیریت سد و مدیریت کانال را از هم جدا کرده است.

برادر مهران غفوریان: پدر من ساواکی نبوده / فرد حاضر در ویدیو‌های منتشره را نمی‌شناسم
برادر مهران غفوریان: پدر من ساواکی نبوده / فرد حاضر در ویدیو‌های منتشره را نمی‌شناسم

مهدی غفوریان برادر مهران غفوریان اعلام کرد که پدر او عضو ساواک نبوده است.

۶ استان کشور متاثر از بارش‌های امروز باران
۶ استان کشور متاثر از بارش‌های امروز باران

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع آب‌گرفتگی در ۶ استان، از امدادرسانی به مناطق درگیر حادثه در این استان‌ها خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است