کد خبر : 219151
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - 13:12
دسته‌بندی : بین الملل، اخبار ویژه
چاپ

آمریکا به تمایل ایران برای بازگشت به برجام واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی ایران تاکید کرد که برجام در حال حاضر در دستور کار دولت نیست و آنها روی ناآرامی‌ها در ایران متمرکز هستند.

آمریکا به تمایل ایران برای بازگشت به برجام واکنش نشان داد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ” بازگشت به تواق هسته‌ای با ایران در حال حاضر اولویت چندم دولت است؟” اظهار داشت: ما چند ماه است که می‌گوییم برجام در دستور کار نیست. البته مواردی وجود داشته که فکر می‌کردیم در آستانه بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بوده‌ایم اما متوجه شدیم که ایرانی‌ها به توافقی که روی میز بود پشت کرده‌اند، توافقی که به هر حال توسط بقیه تایید شده بود. بنابراین، ماه‌هاست که در دستور کار ما قرار نگرفته و تمرکز ما نبوده است.

به نوشته ایسنا، بنابر گزارش وب سایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا، ند پرایس در ادامه‌ مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی کشورمان و با تکرار ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین گفت: از سپتامبر، مطمئناً تمرکز ما بر دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی ایران با روسیه و حمایت این کشور از روسیه در تهاجم وحشیانه‌اش به اوکراین بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا توافق را مرده اعلام می‌کنید؟ یا در کما است؟” مدعی شد: مطمئناً این ایرانی‌ها بودند که فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آنها در ماه سپتامبر این فرصت را از بین بردند. زمانی که فکر می‌کردیم به دستیابی به توافق نزدیک هستیم و همه طرف‌های دیگر توافق کرده بودند اما ایرانی‌ها به جای اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که جلو برویم، عقب‌نشینی کردند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از قابلیت راستی‌آزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.

پرایس در پاسخ به این سوال که “اگر ایرانی‌ها به توافق بازگردند شما هم بازمی‌گردید؟” مدعی شد: ایرانی‌ها بارها و بارها نشان داده‌اند که برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام آماده نیستند و اخیراً در سپتامبر نیز فرصت بازگشت سریع به پایبندی دوجانبه به برجام را از بین بردند. ما در حال حاضر روی آن چه در خیابان‌های ایران اتفاق می‌افتد؛ اعتراضات و کمک نظامی ایران به روسیه متمرکز هستیم.

در حالی که تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه مردم ایران همچنان به قوت خود باقی است، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود مدعی حمایت از حقوق مردم ایران شد و همچون سایر مقامات کشورش دخالت آمریکا در امور داخلی ایران را مورد تائید قرار داد.

وی گفت که دولت بایدن در ماه‌های گذشته تحریم‌هایی را علیه افرادی در ایران که به ادعای او مسئول سرکوب اعتراضات در این کشور هستند، وضع کرده و به دنبال گام‌های دیگری برای اعمال تحریم علیه افراد بیشتر است.

پرایس همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت ترانه علیدوستی در اظهاراتی مداخله‌جویانه، این اقدام ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی او و سایر افرادی شد که در جریان ناآرامی‌های اخیر و به دلیل اغتشاش بازداشت شده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ادعای وزیر دفاع انگلیس مبنی بر اینکه روسیه در قبال دریافت پهپادهای جدید از ایران تجهیزات نظامی پیشرفته به این کشور می‌دهد، مدعی شد: ما پیشتر در این باره صحبت کردیم که این همکاری یک جاده دو طرفه است. ما اخیراً در مورد ماهیت دو طرفه این رابطه و اینکه روسیه در ازای این پهپادها سطح بی سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌دهد، صحبت کردیم. این، رابطه آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می‌کند. ما در مورد چالش هایی که این مشارکت نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان ایران در منطقه نیز ایجاد می‌کند، صحبت کرده‌ایم که باتوجه به سوابق ایران و اقداماتش در منطقه بسیار نگران کننده است.

اخبار مرتبط:
ریاض به کمک واشینگتن به تل‌آویر نزدیک می‌شود
ریاض به کمک واشینگتن به تل‌آویر نزدیک می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ریاض گفت آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود. بلینکن فاش کرد که قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند چرا که این بخش این یک جزء اساسی آن است. اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد.

روزنامه اصولگرا: جمهوری آذربایجان از نگاه پدرانه جمهوری‌اسلامی دارد سوءاستفاده می‌کند
روزنامه اصولگرا: جمهوری آذربایجان از نگاه پدرانه جمهوری‌اسلامی دارد سوءاستفاده می‌کند

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آنها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از سرپیچی ۳۰ نظامی اسرائیلی در حمله به رفح خبر داد
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از سرپیچی ۳۰ نظامی اسرائیلی در حمله به رفح خبر داد

۳۰ نظامی اسرائیلی ذخیره از گروهان چتربازان وابسته به تیپ چتربازان ارتش اسرائیل از دستور آماده شدن برای شرکت در حمله به رفح در جنوب نوار غزه سر باز زدند و به فرماندهان خود اطلاع دادند که به این مأموریت نخواهند رفت، زیرا «دیگر قادر به جنگیدن بیشتر نیستند». این بخشی از گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است