کد خبر : 218784
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - 09:18
دسته‌بندی : سیاسی، اسلاید
چاپ

بیژن عبدالکریمی: کاربرد خشونت همواره به معنای اقتدار نیست، گاهی به معنای ضعف است/مشکلات امروز حاصل ۴۰ سال سیاست‌های نادرست است

بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه گفت: کاربرد خشونت همواره به معنای اقتدار نیست، گاهی به معنای ضعف است.

بیژن عبدالکریمی: کاربرد خشونت همواره به معنای اقتدار نیست، گاهی به معنای ضعف است/مشکلات امروز حاصل ۴۰ سال سیاست‌های نادرست است

به گزارش سایت خبری مدارا؛بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه از لزوم به میدان آمدم افراد خردمند و واسط برای حل بحران به وجود آمده سخن گفته است.

به نوشته روزنامه اعتماد، بخش‌های مهم گفت‌وگوی او را در ادامه می‌خوانید:

اگر سیاست از دری، وارد ساختار قضایی شود، عدالت از در دیگر، خارج می‌شود.

کاربرد خشونت همواره به معنای اقتدار نیست، بلکه گاهی به معنای ضعف هم هست. استفاده از ابزارهای فیزیکی در مواجهه با مطالبات مردم، گران‌ترین، پرهزینه‌ترین و بی‌ثمرترین ابزارهایی است که می‌توان در مواجهه با مطالبات اجتماعی و سیاسی و… به کار گرفت. اما ضرورت تغییر و ایجاد تغییر در جامعه و در ارکان سیاسی، تبدیل به یک خواست ملی شده است؛ قدرت سیاسی نمی‌تواند این خواست ملی را نادیده بگیرد.

این روزها قدرت سیاسی ایران در یک پارادوکس بسیار دشوار قرار گرفته است. از یک‌طرف فشار بین‌المللی، نظام سلطه و اعوان و انصارش و از طرف دیگر فشارهای داخلی او را در بر گرفته است. تحمل این فشار و معقول اندیشیدن کار بسیار دشواری است.

تنها گزاره‌ای که می‌تواند سیستم (و البته کشور) را نجات دهد، نه «خشونت» بلکه «خرد» است. یعنی همان عنصر کمیاب (اگر نگوییم نایاب) و نادری که در جامعه ما وجود ندارد. 

با احکام تند حقوقی، رویکردهای پلیسی و خشونت یا حتی فیلترینگ فضای ارتباطی، نمی‌توان شکاف را کم کرد. 

مشکلات امروز ایران، خلع‌الساعه شکل نگرفته‌اند، بلکه حاصل  ۴۰ سال سیاست‌های نادرست عرصه داخلی است. اشکالات ۴۰ ساله روی هم تلنبار شده است. اصلاح امور هم به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست.

حاکمیت هم نگران است که هر نوع اصلاحی، منجر به از هم گسیختگی کل سیستم شود. لذا من فکر می‌کنم در این میان به افراد خردمند و حلقه واسطه نیاز داریم که هم مورد اعتماد جامعه معترض باشند و هم خواهان فروپاشی کشور نباشند، ضمن اینکه معضلات حاکمیت را نیز درک کنند. فکر می‌کنم این چهره‌های واسط می‌توانند به عبور از بحران کمک کنند.

متاسفانه قدرت سیاسی، اغلب چهره‌های مقبول را سوزانده و بیشتر واسطه‌ها را حذف کرده است. امروز هم بخشی از جامعه به خصوص نسل‌های جدید، زبان حاکمیت را نمی‌فهمند، حاکمیت هم متاسفانه زبان این نسل‌ها را نمی‌داند. در ایران، نیاز به ترجمانی است تا این شکاف پر شود. ما نیاز به افراد دو زبانه و دوزیست داریم تا هم با منطق نسل‌های جدید آشنا باشند و هم با منطق حکومت.

متاسفانه امکان شکل‌گیری این نیروی اجتماعی و مردمی در ایران داده نمی‌شود. هر رسانه‌ای که تلاش می‌کند صدای اقشار مردمی را بازتاب دهد با فشار شدیدی مواجه می‌شود. ساختارهای بانفوذ از هر طرف فشار می‌آورند که چرا این رسانه، این روزنامه این اپلیکیشن و… تعطیل نمی‌شود.

معدودی از رسانه‌ها باقی مانده‌اند که تلاش می‌کنند، صدای اقشار محروم را بازتاب دهند که این رسانه‌ها هم مورد تهدید قرار می‌گیرند.

اخبار مرتبط:
جمهوری اسلامی با یک خطا می‌تواند درگیر جنگ شود
جمهوری اسلامی با یک خطا می‌تواند درگیر جنگ شود

استاد روابط بین‌الملل در رابطه با احتمال پیروزی ترامپ گفت: اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود. ترامپ تحریم‌ها را دوباره فعال‌تر می‌کند. البته ترامپ یک فعال اقتصادی است و اگر در دولت ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند. ترامپ نیز گفته بود که منتظر تماس از سمت ایران است. اگر هم طرفین به سمت مذاکره نروند تحریم‌ها در سال ۱۴۰۳ شدید‌تر می‌شود.

جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

یک مستشار سپاه در اثر حملات هوایی شب گذشته در سوریه به شهادت رسید
یک مستشار سپاه در اثر حملات هوایی شب گذشته در سوریه به شهادت رسید

خبرگزاری دانشجو از «شهادت یک مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه در اثر حملات هوایی شب گذشته به شرق سوریه» خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است