کد خبر : 214939
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - 20:28
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

سخنگوی ستاد امر به معروف: مأموریت گشت های امنیت اخلاقی و اجتماعی تمام شده

خانمحمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: بحث عفاف و حجاب در کشور یک مطالبه مردمی و عمومی است و به صورت کلی دارد تصمیماتی در ارتباط با عفاف و حجاب گرفته می شود و ان شاء الله در یک چهارچوب نوین تر، با استفاده از تکنولوژی هایی که در این زمینه هست و با فضایی که یک طرفه نباشد، انجام شود. اما گشت های امنیت اخلاقی و اجتماعی که برقرار بوده با دستور دادستانی و مرجع قضایی توسط فراجا انجام می شده و الآن مأموریتش تمام شده است.

سخنگوی ستاد امر به معروف: مأموریت گشت های امنیت اخلاقی و اجتماعی تمام شده

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر اینکه باید قانون درست در سطح کشور اجرا شود، گفت: برای ما اساس این است که در چهارچوب شرع باشد و ضمن اینکه مردم ما باید به قانون پایبند باشند تا ما بتوانیم فضای «مطالبه گری» و «بی تفاوت نباشیم» را در جامعه داشته باشیم و بتوانیم حمایت لازم را انجام بدهیم. الآن از طرف دستگاه های مختلف در سطح کشور دارد پیگیری می شود که نسبت به بحث کشف حجاب سازوکارهای مناسبی را داشته باشند و بتوانند با آن مقابله کنند. تعداد معدودی دارند هنجارشکنی و بی قانونی می کنند و مسئولین مختلف نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند.

مشروح گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین سید علی خانمحمدی را در ادامه می خوانید:

روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داده که مدیر یک فروشگاه زنجیره ای در همدان به دلیل «سهل انگاری و عدم رسیدگی پرسنل حراست فروشگاه به شکایت آمر به معروف» به ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان احضار شده است. جزئیات این ماجرا را برای ما بفرمایید.

من از جزئیات این خبر اطلاع ندارم ولی به طور کلی اگر در یک جایی حقوق آمر به معروف تضییع شود، وظیفه ستادهای استانی این است که از آمر به معروف حمایت کنند. مثل اینکه آنجا هنجارشکنی صورت گرفته و تذکری داده و نیاز به حمایت از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر بوده و ما این کار را انجام داده ایم.

نظر شما در مورد میزان ثمربخش بودن این طور کارها در سطح جامعه چیست؟

باید قانون درست در سطح کشور اجرا شود و حتما نسبت به زیر پا گذاشتن قانون توجه شود. بی تفاوتی در جامعه قطعا منجر به مشکلات جدی در حوزه مسائل اجتماعی و سایر حوزه ها می شود لذا ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم؛ بالأخره در کشور قانون وجود دارد و اگر کسی در جایی بی قانونی می کند، افراد مختلف نسبت به آن واکنش نشان می دهند. وظیفه ما هم این است که در یک چهارچوب درستی امر به معروف شود.

امروز در همان همدان ما دو پرونده داریم که ستاد امر به معروف استان دارد پیگیری می کند؛ در حوزه نفت و گاز پرونده هایی داریم که حمایت می کند از آمری که در اداره ای کشف فساد کرده است.

برای ما اساس این است که در چهارچوب شرع باشد و ضمن اینکه مردم ما باید به قانون پایبند باشند تا ما بتوانیم فضای «مطالبه گری» و «بی تفاوت نباشیم» را در جامعه داشته باشیم و بتوانیم حمایت لازم را انجام بدهیم. الآن از طرف دستگاه های مختلف در سطح کشور دارد پیگیری می شود که نسبت به بحث کشف حجاب سازوکارهای مناسبی را داشته باشند و بتوانند با آن مقابله کنند. تعداد معدودی دارند هنجارشکنی و بی قانونی می کنند و مسئولین مختلف نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند.

آیا برای پذیرش عمومی و اجتماعی اقداماتی که انجام می دهید هم اقدامی انجام شده است؟

قطعا رفتن و گفتن و تذکر دادن در مسائل اجتماعی اثرگذار است. یعنی شما مطمئن باشید اگر یک جایی حتی بر خلاف میل فرد اقدامی انجام شود، «گفتن» اثر دارد. در همین جریان کرونا دیدید که شاید اول خیلی ها جبهه می گرفتند و تذکر زدن ماسک برای خیلی ها سنگین بود. خود من در هواپیما شاهد بودم که مهماندار به یک نفر تذکر داد ماسک بزند و طرف ناراحت شد. اما آیا ما به خاطر ناراحتی طرف کار را کنار گذاشتیم؟! ما گفتیم آنقدر باید تذکر عمومی شود که دقت طرف نسبت به حوزه هنجارها بالاتر برود. لذا مطمئن باشید که گفتن اثر دارد، اما شیوه ها باید درست باشد تا اثرگذاری بیشتر شود.

یعنی شما هم قبول دارید که شیوه های به کار برده شده برای برخی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر قابل تأمل هستند؟

اگر شیوه ها در چهارچوب مسائل شرعی و قانونی باشد درست است و اگر خارج از این مسائل باشد قطعا شیوه های نادرستی هستند. ما باید کلیت را هم ببینیم. الآن در سطح کشور، خیلی جاها مردم دارند امر به معروف و نهی از منکر می کنند و یک مورد نیست. از بین سیل امر به معروف و نهی از منکری که مردم در سطح کشور دارند انجام می دهند و ربطی به ستاد امر به معروف هم ندارد و وظیفه شرعی و قانونی فردی است، مواردی اینچنین می شود.

بعضی مواقع این موارد از آمر به معروف است، یعنی شیوه ها مناسب نیست، و بعضی مواقع از طرف مقابل است. امروز طبق قانون کسی حق ندارد به آمر به معروف بگوید به شما ارتباطی ندارد و نباید امر به معروف کنید. طبق اصل هشتم قانون اساسی همه مردم می توانند آمر به معروف و ناهی از منکر باشد، ولی باید به شیوه درست و صحیح انجام شود. ما آموزش امر به معروف و نهی از منکر را در ستاد انجام داده ایم و داریم دوره های آن را می گذارنیم و همین الآن روزهای چهارشنبه دوره های امر به معروف و نهی از منکر هست که مردم با شیوه های امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند؛ اگر می خواهند یک جایی تذکری بدهند و بحثی انجام شود حتما بدانند با چه روشی انجام شود.

می خواهم بگویم اثر اجتماعی اش همین است. چه در حوزه مسئولان و سیستم اداری کشور، چه در حوزه اقتصادی و چه در مسائل اجتماعی، تذکر دادن همیشه التهابی را به همراه دارد؛ یعنی ما نمی توانیم بگوییم یک نفر در حوزه مسائل اجتماعی تذکر دهد و هیچ کس هم ناراحت نشود و مشکلی هم پیش نیاید. قطعا مختصری هست، ولی باید فضا به سمت آرامش برود تا بتوانیم در چهارچوب درستی این قضایا انجام شود.

دادستان کل کشور اخیرا اعلام کرد گشت ارشاد توسط همان مرجعی که آن را ایجاد کرده تعطیل شده است. اگر اطلاعی در خصوص تعطیل شدن گشت ارشاد و یا تغییر در روش های آن دارید، برای ما بفرمایید.

بحث عفاف و حجاب در کشور یک مطالبه مردمی و عمومی است و به صورت کلی دارد تصمیماتی در ارتباط با عفاف و حجاب گرفته می شود و ان شاء الله در یک چهارچوب نوین تر، با استفاده از تکنولوژی هایی که در این زمینه هست و با فضایی که یک طرفه نباشد، انجام شود. اما گشت های امنیت اخلاقی و اجتماعی که برقرار بوده با دستور دادستانی و مرجع قضایی توسط فراجا انجام می شده و الآن مأموریتش تمام شده است. اینکه بخواهد با چه شیوه ای باشد، قطعا در مورد بودن یا نبودن اینها در سطح اجتماع، مسئولان مختلف باید تصمیم بگیرند و جمع بندی کنند.

اما در بحث عفاف و حجاب برنامه ریزی های خوبی دارد می شود و اتفاقا یکی از دستاوردهای اتفاقات اخیر، اگر بخواهیم نگاه مثبت به آن داشته باشیم، این است که خیلی از مجموعه های فرهنگی کشور بیدار شدند و ما امروز خلأ در بحث عفاف و حجاب و آسیب های اجتماعی را جدی تر دیده ایم. به دلیل اینکه خلأها جدی تر و شکاف ها عمیق است و باید نسبت به آن توجه جدی شود؛ هم در حوزه ایجابی مثل آموزش عالی و آموزش و پروش و حوزه های فرهنگی مثل صدا و سیما و هم در حوزه هایی که تبلیغی است. دستگاه های انتظامی و قضایی باید اقداماتی انجام بدهند. باید شیوه ها جدیدتر، به روزتر و دقیق تر باشد که بتواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

اخبار مرتبط:
معاون احمدی نژاد: مشارکت مَردم در انتخابات نشان داد آنها هنوز ناکارآمدی دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند
معاون احمدی نژاد: مشارکت مَردم در انتخابات نشان داد آنها هنوز ناکارآمدی دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند

فروزنده گفت: مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رای نشان دادند که هنوز ناکارآمدی دولت قبل و خدماتی که طی دو سال و نیم از سوی دولت آقای رئیسی انجام شده را فراموش نکرده‌اند.

مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری دیدار کرد
وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری دیدار کرد

وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان دیدار کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است