کد خبر : 214925
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - 17:07
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

رکورد قیمت سکه زده شد/ چرا طلا گران شد؟

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه با بیان این‌که قیمت‌ها در بازار رکورد زد، گفت: دو عامل افزایشی نرخ ارز و اونس جهانی طلا را امروز در بازار داشتیم که موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

رکورد قیمت سکه زده شد/ چرا طلا گران شد؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ رکورد قیمت‌ها در بازار طلا زده شد و امروز هر گرم طلای ۱۸عیار وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد. در بازار سکه نیز سکه بهار آزادی، نیم‌سکه و ربع‌سکه کانال جدید قیمتی را تجربه کردند، به طوری که سکه بهار آزادی در بازار با قیمت ۱۷ میلیون و ۸۵ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۷ میلیون و ۲۰ هزار تومان به فروش رفت.

به نوشته خبرآنلاین؛ در همین رابطه، محمد کشتی‌آرای، رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت امروز بازار طلا و سکه گفت: امروز با توجه به این‌که دوشنبه است و بعد از تعطیلی بازارهای جهانی، اونس جهانی در شروع کار با ۱۱ دلار افزایش همراه بود و نوسانات معمول ارز نیز وجود دارد.

وی افزود: این دو عامل افزایشی باعث شد که امروز قیمت طلا و سکه نسبت به دیروز با افزایش همراه باشد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان صعود کرد که می‌توان گفت رکورد جدید قیمتی است.

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه تصریح کرد: قیمت سکه نیز امروز به ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده که نسبت به دیروز با افزایش همراه بوده است.

کشتی‌آرای عنوان کرد: در مجموع دو عامل افزایشی نرخ ارز و اونس جهانی طلا را امروز در بازار داشتیم که موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده است. به این ترتیب، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۶۰۸ هزار تومان رسید که یک رکورد جدید قیمت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت طلا در کانال جدید می‌ماند یا به کانال قبلی برمی‌گردد؟ متذکر شد: تا این لحظه که طلا به این قیمت رسیده است، اما امکان دارد که تا پایان معاملات روز با تعدیل قیمتی همراه شود، ولی به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند.

حباب سکه بزرگ‌تر شد

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه با بیان این‌که حباب سکه امروز نسبت به دیروز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش همراه بود، گفت: حباب سکه دیروز در محدوده ۲ میلیون تومان بود، ولی در حال حاضر حباب سکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

کشتی‌آرای افزود: دلیل بزرگ شدن حباب سکه این است که وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، قسمتی از افزایش قیمت هیجانی می‌شود و این موضوع باعث بالا رفتن حباب سکه می‌شود. همان‌طور که دیدیم، این اتفاق هم امروز افتاد.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا و سکه از قیمت‌ها/ منتظر ریزش قیمت طلا و سکه باشیم؟

چرا سیاست‌های دولت برای کنترل بازار موثر نبود؟

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه در پاسخ به این پرسش خبرگزاری خبرآنلاین که چرا سیاست‌های دولت برای کنترل بازار تاکنون موثر نیفتاده است، عنوان کرد: بعضی از مسایل اقتصادی شاخص دارد و عامل بیرونی یا عاملی که بگوییم دست کسی در کار باشد، نیست.

کشتی‌آرای افزود: زمانی که قیمت اونس جهانی طلا افزایش پیدا می‌کند، ارتباطی به دولت یا بانک مرکزی ندارد. قیمت جهانی طلا تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی خود است و وقتی با افزایش همراه می‌شود، خود به خود روی بازار طلای ایران اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: البته قیمت ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی است و آن‌ها هم با شاخص‌های خود، قیمت را تحت مدیریت و کنترل قرار می‌دهند. اگر هم تا الان بانک مرکزی کنترل‌ها را نداشت، به طور مسلم قیمت‌ها خیلی بیشتر می‌شد.

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه عنوان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی قیمت‌ها را تحت کنترل دارد و به همین دلیل هم امروز می‌بینیم که قیمت دلار افزایش آن‌چنانی نداشته است. اما عامل قیمت جهانی طلا باعث شد که قیمت طلا و سکه در بازار ایران افزایش یابد.

آیا دوباره قیمت‌ها سقوط می‌کند؟

کشتی‌آرای در پاسخ به این پرسش که در دوره‌ای قیمت سکه به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت، اما پس از آن دوباره در برهه‌ای شاهد بودیم که قیمت سکه تا سطح ۱۰ میلیون تومان هم پایین آمد. با توجه به این‌که سکه هم‌اکنون در مرز ۱۸ میلیون تومان قرار گرفته، آیا می‌توان امیدوار بود که دوباره شاهد ریزش قیمت سکه همچون گذشته باشیم؟ گفت: آن زمان که این اتفاق افتاد، قیمت اونس جهانی طلا تا کانال ۲ هزار دلار رفته بود، اما پس از آن ۴۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و به کانال یک هزار و ۶۰۰ دلار آمد.

وی افزود: در حال حاضر این شرایط قابل پیش‌بینی نیست. هم‌اکنون قیمت اونس چهانی در محدوده یک هزار و ۸۰۰ دلار است و به نظر می‌رسد اونس طلا فعلا این کانال را حفظ کند.

رییس اسبق اتحادیه طلا و سکه تصریح کرد: اتفاقی که افتاده، این است که سکه هم‌اکنون به رقم ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته است که این رقم، رکورد جدید قیمتی است. یعنی تاکنون یک چنین قیمتی را برای یک قطعه سکه نداشتیم.

کشتی‌آرای با بیان این‌که امروز قیمت‌ها رکورد جدیدی را داشتند، عنوان کرد: امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۶۰۸ هزار تومان شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این قیمت‌ها ثابت می‌ماند؟ گفت: هیچ‌وقت این قیمت‌ها ثابت نخواهد بود. این نوسانات جزئی از بازار است و این اتفاقات در مسایل اقتصادی وجود دارد و ممکن است هر کالای دیگری هم دچار این نوسانات شود.

اخبار مرتبط:
پایان نوسازی هتل‌ها و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان
پایان نوسازی هتل‌ها و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان

آیین افتتاح همزمان بهسازی، بازسازی و توسعه پروژه‌های گروه هتل‌های سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان برگزار شد.

وزیر اقتصاد: ما هرگز از تحریم استقبال نکردیم / اما باید به آمریکا نشان بدهیم ما قوی هَستیم
وزیر اقتصاد: ما هرگز از تحریم استقبال نکردیم / اما باید به آمریکا نشان بدهیم ما قوی هَستیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص عملکرد برخی بانک‌های خصوصی، تاکید کرد: بانک خصوصی نمی‌تواند هر راهی را که خود می‌خواهد برود، چرا که بانک از ارکان سلامت اقتصاد کشور است.

دلار ۶۰ هزار تومانی شد
دلار ۶۰ هزار تومانی شد

در معاملات امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۳۶۹ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۴۵۶ تومان رسیده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است