کد خبر : 213102
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ - 16:59
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

فعالیت ۱۷۰هزار پرستار در کشور/وضعیت نامناسب اجرای «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری»

رییس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت حدود ۱۷۰هزار پرستار در مراکز درمانی دولتی و خصوصی، از آنچه که «اجرای بد برخی قوانین در حوزه پرستاری» خواند، گلایه کرد و گفت: باید به مسائل پرستاران رسیدگی شود؛ اینکه نظام برای رفع مشکلات هزینه کند اما عدم فعالیت یک مدیر باعث نارضایتی شود، درست نیست.

فعالیت ۱۷۰هزار پرستار در کشور/وضعیت نامناسب اجرای «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری»

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمد میرزابیگی در نشست خبری روز پرستار و در آستانه ولادت حضرت زینب (س)، گفت: دانشکده‌ها و دانشجویان پرستاری دقیقا از مهارت‌هایی برخوردار هستند که کشورهای جهان اول اداعای آن را دارند. در این بین یکی از تاکیدات، افزایش مراقبت‌های پرستاری است و باید به جایی رسید که پرستار بر اساس علمی که آموزش دیده است، خدمت کند. همه ما باید همانگونه که دنبال بحث آموزش و درمان هستیم، دنبال ارائه مراقبت‌های پرستاری علمی، ایمن و با کیفیت نیز باشیم.

وی افزود: الان از مقطع دانشجویی تا فرد بازنشسته حدود ۲۵۰ هزار پرستار داریم که ۵۰ هزارنفر دانشجو، ۱۴۰ هرار نفر شاغل در مجموعه بیمارستان‌های وازارت بهداشت، حدود ۳۰ هزار نفر در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، بیمارستان نیروهای مسلح و حدود ۲۰ هزار نفر هم بازنشسته یا در حال ارائه خدمت در مراکز مراقبت در منزل (هوم‌کر) هستند.

به نقل از ایسنا؛ و ادامه داد: سازمان نظام پرستاری سازمانی حرفه‌ای مبتنی بر قانون مجلس است و بر اساس انتخابات پرستاران هر ۴ سال یکبار تشکیل می‌شود و مسائل و مشکلات پرستاران را دنبال می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: لازم است تمام مسئولین نقش خود را در برابر مراقبت‌های پرستاری بدانند. حل مسائل پرستاری که صنفی و حرفه‌ای است به کیفیت مراقبت از مردم وابستگی دارد. در بیمارستانی که پرستار به تعداد بیمار وجود داشته باشد، بیماران مدت اقامت کمتری خواهند داشت، مرگ و میر بیماران کاهش می‌یابد، خدمات بهتری ارائه خواهد شد و هزینه‌های دولت هم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. پرستاران تنها گروهی هستند که از ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۶ ساعت مستقلا بیمارستان‌ها را اداره می‌کند و ۱۶ ساعت سرنوشت مردم در بیمارستان در دست پرستاران رقم می‌خورد. این درحالی است که به طور کلی ۲۴ ساعته درحال خدمت رسانی هستند و خدمات پرستاری لحظه‌ای متوقف نمی‌شود و پرستار هر لحظه درحال کار و فعالیت است. در واقع پرستاری قلب نظام سلامت است که در کرونا، آلودگی هوا، مناسبت مذهبی، نوروز و… همواره دارد کار می‌کند و حتی کارش ممکن است در تعطیلات و دورکاری سایر مشاغل، بیشتر هم شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با تکریم پرستاران، گفت: در این راستا مجلس قوانینی تصویب کرد و آقای رییس جمهور دستورات زیادی (بیش از ۲۲ دستور) در این رابطه داشتند؛ دستوراتی مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، استخدام پرستاران، نیروهای فعال در کرونا و… در تمام دولت‌ها به مسئله پرستاری خیلی سیاسی نگاه نمی‌شود و به فکر رفع مشکلاتیم. در مجموع یک گله‌مندی پرستاری این است که علی رغم حضور ۲۴ ساعته در بیمارستان‌ها و تاثیرات خدمات آنها و علی رغم قوانین و رهنمودهای مقام معظم رهبری بویژه طی دو سال گذشته برای اجرای قوانین بر زمین مانده، اما کماکان گلایه‌هایی باقی مانده است.

میرزابیگی ادامه داد: جامعه پرستاری آنقدر بالغ است که کوتاهی برخی مدیران اجرایی را به حساب کلیت نظام نگذارد ولی اگر در دانشگاه و وزارتخانه‌ای این قوانین اجرایی نمی‌شود؛ ۱۰۰درصد مشکل از مدیر اجرایی است. لذا گله‌مندی پرستاران از اجرای بد برخی قوانین است و در سطح خود ارزیابی می‌شود. نقد ما به یک مدیر، نادیده انگاری به کل الطافی که به پرستاری داشته‌اند، نیست؛ اما باید به مسائل پرستاران رسیدگی شود. اینکه نظام برای رفع مشکلات هزینه کند، اما عدم فعالیت یک مدیر باعث نارضایتی شود، درست نیست.

میرزابیگی به اقدامات دوره پنجم سازمان نظام پرستاری اشاره و اظهار کرد: نخستین کاری که انجام شد انحلال طرح قاصدک بود که ترکیبی از اضافه‌کار و کارانه پرستاران بود، اما آن را به اسم کارانه به پرستاران پرداخت می‌کردند که ظلمی مضاعف به پرستاران بود؛ در حال حاضر اضافه کار و کارانه به صورت جداگانه پرداخت می‌شود؛ کاهش فاصله پرداخت معوقات پرستاران از چند سال به چند ماه نیز از دستاوردهای دوره پنجم سازمان بوده است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری افزود: اعطای امتیازات فصل دهم، اعطای فوق‌العاده ویژه، پیگیری اعطای مجوزهای استخدامی، عملیاتی کردن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال نیز از دیگر اقدامات و دستاوردهای این دوره سازمان بوده است.

وی درباره قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ادامه داد: تعرفه‌گذاری شامل دو بخش است. بخشی از تعرفه‌گذاری مربوط به هویت‌بخشی و ثبت خدمات پرستاران در بیمارستان‌ها است و بر همین اساس، K پرستاری تعریف شد که مشابه K سایر گروه‌های پروانه‌دار سلامت است. بخش دوم تعرفه‌گذاری، برخورداری پرستاران از این درآمد ایجاد شده، است. براساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، مقرر شد که کارانه‌های پرستاران از محل تعرفه خدمات خودشان پرداخت شود که اسم آن را آیین نامه بازتوزیع گذاشته‌ایم. بر این اساس، دستورالعمل‌های ثبت خدمات در HIS بیمارستان‌ها، دستورالعمل بازتوزیع و رسیدگی به اسناد تدوین شد تا تعرفه به درستی به دست پرستاران برسد. وقتی K محاسبه شد به صورت آیین نامه به شورای عالی بیمه رفت، تصویب شد و قابلیت اصلاح نیز دارد. دستورالعمل دیگری که باید نوشته می‌شد، دستور العمل رسیدگی به اسناد است که بیمه‌ای که قرار است خدمت پرستاری را بخرد بر اساس چه شاخصه‌هایی این کار را انجام می‌دهد؟ این دستورالعمل‌ها توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه به سراسر کشور ابلاغ شد.

او تاکید کرد: درآمد حاصل از ارزش نسبی بسته‌های خدمتی پرستاری و K پرستاری که به بیمارستان‌ها واریز می‌شود، باید طبق دستورالعمل بازتوزیع و پس از ثبت خدمات در HIS بیمارستان‌ها، به دست پرستاران برسد. دستورالعمل رسیدگی به اسناد نیز تدوین شده که ابزار دست بیمه‌ها است؛ یعنی بیمه بر اساس این دستورالعمل، باید خدمات پرستاران را پذیرش کنند اما اتفافی که افتاده این است که در برخی بیمارستان‌ها، زیرساخت ثبت خدمات پرستاری را در سیستم HIS ایجاد نکرده‌اند و یا علیرغم وجود این زیرساخت، خدمات پرستاران را ثبت نکرده‌اند که این مسئله باعث گلایه پرستاران شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: از حدود دو هفته قبل، به صورت علی‌الحساب، مبلغی را تحت عنوان تعرفه گذاری خدمات به حساب پرستاران واریز کردند اما این پرداختی، به صورت علی‌الحساب است. سازمان نظام پرستاری، به دنبال اجرای صحیح قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است‌ و انتظار داریم خدمات پرستاران در HIS بیمارستان‌ها ثبت شود و بیمه‌ها بر اساس دستورالعمل رسیدگی به اسناد، عمل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پرداخت علی الحساب بر چه اساسی انجام شده است، توضیح داد: در برخی بیمارستان‌ها خدمات پرستاران در سیستم HIS ثبت شده اما در برخی دیگر ثبت نشده است و به دلیل عدم ثبت خدمات، یک مبلغ به صورت علی‌الحساب به پرستاران پرداخت شد. در ابتدا سازمان نظام پرستاری پیشنهاد کرد که بر اساس میانگین کارانه‌ در بیمارستان‌هایی که تعرفه‌گذاری اجرا و خدمات ثبت شده، این پرداخت علی الحساب صورت گیرد، اما آنچه اتفاق افتاد این بود که کارانه قبلی پرستاران را ضرب در ۲.۲ کردند و به صورت علی‌الحساب پرداخت کردند که این مسئله باعث شد شکاف درآمدی پرستاران حتی بیشتر شود.

میرزابیگی بیان کرد: بودجه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال جاری حدود۵۰۰۰ میلیارد تومان است که قرار شده است این از طریق بیمه به پرستاران پرداخت شود و در واقع خدمات خریداری شود و سپس بر اساس آیین نامه بازتوزیع، سهم هر پرستار از تعرفه‌ها مشخص شود. تاکنون ۹۹ درصد مسیر اجرای قانون را رفته‌ایم اما پرداخت‌ها با وضعیت مناسبی صورت نگرفته است.

وی افزود: طی جلسه‌ای که با رئیس محترم قوه قضائیه داشتیم،‌ رئیس سازمان بازرسی کشور به برخی دستگاه‌ها از جمله بیمه تامین اجتماعی تذکر داد که چنانچه دستگاهی این قانون را یا کلا اجرا نکند و یا به درستی اجرا نکند به عنوان ترک فعل با او برخورد خواهد شد. اینکه قانون در بیمارستان یک شهری به شکل سلیقه‌ای اجرا شود، پرستار عزیز باید بداند که این حرف موضع قانون کشور نیست.

رییس کل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به سوال ایسنا درباره علت تخصیص بودجه به تفکیک به هر یک از سازمان‌های بیمه‌گر و نشان دار نبودن این بودجه،‌ تصریح کرد: ابتدا قرار بود کل بودجه در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد تا این سازمان بیمه‌گر در زمینه خرید خدمات پرستاران اقدام کند، اما بعدتر بر اساس دلایلی که سازمان برنامه آورد،‌ مقرر شد مبالغی تفکیک شده به هر یک از سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود. شاید یکی از دلایل این مشکل اخیر و پرداخت علی‌الحساب تعرفه‌گذاری خدمات به این شکل، به این دلیل بود که بیمه سلامت به درستی سخت‌گیری کرد که حتما خدمات پرستاران در HIS بیمارستانی ثبت شود تا مشخص شود پول بابت چه خدمتی پرداخت می‌شود. نکته دوم هم تاکید بیمه سلامت بر این اصل مهم است که این بودجه نشان‌دار است و باید در محل اصلی خود برای پرستاران هزینه شود.

وی گفت: الان ردیف اعتباری تعرفه خدمات پرستاری مشخص شده است و دیگر بعید می‌دانم کسی بتواند از این بودجه در محل دیگری هزینه کند. البته ما اصراری بر اینکه ردیف اعتباری جدایی از سایر خدمات داشته‌باشیم، نداریم و تلاش ما این است که از بودجه ۱۴۰۲ وارد سرانه خدمات تشخیصی و درمانی بودجه شویم تا مراقبت‌های پرستاری وزن و جایگاه خود را داشته باشد.

او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در رابطه با اینکه با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری آیا شکاف دریافتی میان پرستاران و سایر گروه‌ها مانند پزشکان برطرف خواهد شد یا خیر؟ گفت: تا زمانی که نظام پرداخت به پزشکان فی‌فور سرویس است این شکاف مطلقا برطرف شدنی نیست. البته این اختلاف درآمدی کمتر می‌شود اما برطرف نخواهد شد. نظام پرداخت فی فور سرویس هزینه‌زا است زیرا باعث ایجاد خدمات القایی می‌شود. مشکل نظام پرداخت قبلی این بود که پرستاری از محل خدمات خود درآمدی و هویت مستقلی نداشت، اما با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، این مشکلات رفع خواهد شد و پرداختی به پرستاران، مستقل خواهد شد و درآمد پرستاران ارتباطی به درآمد پزشکان ندارد اما تا زمانی که سیستم پرداخت فی فور سرویس باشد؛ اختلاف درآمد میان گروه‌های پزشکی و پرستاری وجود خواهد داشت.

او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره پرداخت حق کرونا به پرستاران فعال در دوران پاندمی، بیان کرد: برخی سوالات این چنینی و وضعیت استخدام پرستاران را وزیر بهداشت باید پاسخ دهد. پرداخت حق کرونا و مسائل از این قبیل موضوعات مقطعی بود که سازمان نظام پرستاری اکنون قائل به پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران است.

این میرزابیگی تصریح کرد: اعطای فوق‌العاده خاص از مسائل مورد پیگیری ماست. وزارت بهداشت بودجه خوبی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص داده و از دولت درخواست داریم که آسیب‌دیدگان جامعه پرستاری که در بخش‌های شیمی‌درمانی، کرونا و … دچار برخی بیماری‌ها شده‌اند را هم تحت پوشش این صندوق قرار دهند. رایزنی‌های اولیه را با سازمان بیمه سلامت انجام داده‌ایم و امیدواریم در بعد سلامت، آرامشی در جامعه پرستاری ایجاد کنیم. در ایام کرونا حدود ۸۰۰۰ نفر پرستار داریم که دچار آسیب‌ها و معلولیت‌ها شدند و تعداد شهدای پرستاری ایام کرونا نیز ۱۵۰ نفر است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که مطالبات پرستاران در حال پیگیری است، گفت: بازگشت پرستاران فعال در ایام کرونا به کار از مسائل مورد پیگیری ما است؛ ۱۷ هزار نفر از پرستاران در ایام کرونا در حال گذراندن یا تمدید طرح خود بودند که به آن‌ها وعده استخدام داده شده بود اما پس از فروکش کردن کرونا، از کار بیکار شدند و علی‌رغم نیاز به این نیروها، هنوز به کار بازنگشته‌اند و در تلاش برای بازگرداندن این نیروها به کار هستیم. بحث استاندارد نیروی انسانی نیز از سایر مسائل مورد پیگیری ماست.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده و استاندارد کشورمان، باید ۲.۵ نفر نیرو از گروه پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در هر ۲۴ ساعت داشته باشیم که این گروه پرستاری شامل بهیاران، فوریت‌های پزشکی، کارشناسان هوشبری و اتاق عمل و پرستاران و … است؛ ۱.۸ نفر از این نیروها باید نیروی دانشگاهی و ۰.۷ نفر نیز باید نیروی غیردانشگاهی باشند اما این عدد الان کلا ۰.۸ نفر به ازای هر تخت بیمارستانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت مهاجرت پرستاران، تصریح کرد: مهاجرت یک حرکت سینوسی بود که در زمان شیوع کرونا افزایش یافت که در پیک ما آمار ماهی ۱۵۰اخذ مجوز گوداستندینگ را هم داشتیم اما اکنون خوشبختانه روند کم شده است ضمن اینکه برخی از پرستارانی هم که رفته بودند مجددا به کشور بازگشته‌اند.

وی افزود: جامعه ما الان به سمت جامعه سالمندی پیش می‌رود و به دلیل افزایش سن، بیماری‌های مزمن در جامعه در حال افزایش است و این امر در حوزه ارتقا و حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها، لزوم ایفای نقش پرستاران را نشان می‌دهد. خوشبختانه اکنون در دانشکده‌ها بحث پذیرش هدفمند دانشجو مطرح می‌شود و درعین حال باید به تحصیلات تکمیلی هم بیشتر اهمیت داده شود. به نظر می‌رسد اگر استاندارد میزان پرستار نسبت به هر تخت توسط سازمان اداری استخدامی و برنامه و بودجه قبول شود تا وزارت بهداشت بر این اساس پست‌های سازمانی خود را ساماندهی کند طبیعتا تربیت نیروهای متخصص حاصل می‌شود. اکنون بالغ بر ۲۰۰ دانشکده پرستاری در کشور داریم.

اخبار مرتبط:
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم
فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم

ماجد علم الهدی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به  ۵۴۹ نفر رسید
تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به ۵۴۹ نفر رسید

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۴۰ هزار خودروی متخلف در طرح نوروزی پلیس توقیف شده است، گفت: متاسفانه از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین ۵۴۹ هموطن در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است