کد خبر : 210686
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ - 15:26
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

اگر مسئولان عذرخواهی می‌کردند، شاید اعتراضات به اینجا نمی‌رسید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر عذرخواهی از سوی مسئولان انجام می‌شد شاید اعتراضات به اینجا نمی‌رسید اما در این مدت هم کسی عذرخواهی نکرد و چون اعتماد میان بخش‌هایی از جامعه و حاکمیت کاهش یافته است.

اگر مسئولان عذرخواهی می‌کردند، شاید اعتراضات به اینجا نمی‌رسید

به گزارش سایت خبری مدارا؛علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این‌که «گفت‌وگو در شرایط ایجاد اختلاف یا برای ارتقای زمینه های همکاری کاربرد دارد»، اظهار کرد: در هنگام بروز اختلاف، بهترین ابزار، صحبت کردن برای رفع ابهام  و شناخت نقاط افتراق و اشتراک است.

بخش هایی از گفت و گوی نمازی را در ادامه می خوانید:

*در حال حاضر اختلافاتی میان بخش هایی از جامعه با حاکمیت ایجاد شده است  و جامعه مطالباتی دارد که در این سال ها پاسخ کافی و لازم به آنها داده نشده است. از سویی حاکمیت رفتارهایی داشته که موجب افزایش بی اعتمادی متقابل خود با جامعه شده است بنابراین الان که اختلاف دیدگاه پیش آمده است، بهترین راه انتخاب گفت وگو است.

*با این حال گفت وگو کردن قواعد و متغیرهای خود را دارد که در صورت رعایت نشدن آنها، گفت وگو بی فایده خواهد بود. یک متغیر این است که موضوع مورد اختلاف برای طرفین گفت وگو روشن باشد. الان مردم می گویند مطالباتی در زمینه حقوق بشر و اجرای قانون اساسی دارند و نسبت به رعایت نشدن آن اعتراض داریم اما در مقابل به آنها گفته می شود که شما فریب خورده اید.

*این برخورد مانع آغاز گفت و گو می شود. مورد دیگر اینکه بالای سر قاضی رسیدگی کننده به اتهام افراد دستگیر شده نوشته شده است که «رسیدگی به اتهامات اغتشاشگران». این یعنی حکم از قبل صادر شده و متهمین باید اثبات کنند که اغتشاشگر نیستند در حالیکه اصل بر برائت بوده و دادگاه باید جرم را اثبات کند.

*طرفین گفت وگو باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند، در شرایط بروز اختلاف، وجود اعتماد به طرفین موجب فراهم شدن زمینه گفت و گو خواهد شد. از سویی باید تضمینی وجود داشته باشد که نتیجه گفت و گوها اجرایی شود اما این شرایط الان به اندازه کافی وجود ندارد.

*مثلا الان سوال می شود که چه تضمینی وجود دارد که پس از آرام شدن شرایط کشور، مطالات معترضان پیگیری شود؟ عملکردهای گذشته هم تاثیر مهمی بر آغاز گفت وگو ها دارد. اگر در اختلافات گذشته،  گفت و گو یا عملکرهای بعد گفت وگو نتیجه نداشته است، در مورد جدید بروز اختلاف هم امیدی به گفت وگو نیست.

*مهسا امینی به هر دلیلی وقتی در اختیار گشت ارشاد بود، فوت کرد. اگر عذرخواهی از سوی مسئولان انجام می شد شاید اعتراضات به اینجا نمی رسید اما در این مدت هم کسی عذرخواهی نکرد و چون اعتماد میان بخش هایی از جامعه و حاکمیت کاهش یافته است.

* کسی گزارش پزشکی قانونی و گزارش مجلس را نپذیرفت و اختلاف و اعتراض پیش آمد، بنابراین باید راه گفت وگو با همان متغیرهایی که نام بردم باید پیگیری شود تا در یک فضای توام با اعتماد، گفت وگو میان حاکمیت و معترضان آغاز شود.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است