کد خبر : 207598
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - 05:50
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

لازمه هر برنامه و تصمیم گیری، اطلاعات آمار و داده های دقیق و پایش داده ها است

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در دومین همایش ملی آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری همزمان با چهل و سومین نشست معاونین برنامه ریزی و توسعه کلانشهر های کشور بیان کرد: آمار در برنامه ریزی امری حیاتی است و ستون فقرات برنامه ریزی آمار است؛ بدون آمار و داده های دقیق و صحیح، برنامه ریزی منطبق با واقعیت و یا نیاز شهر محقق نخواهد شد.

لازمه هر برنامه و تصمیم گیری، اطلاعات آمار و داده های دقیق و پایش داده ها است

سیاوش محمودی در این همایش با اشاره به اینکه امروز یکی از چالش های اساسی در مدیریت شهری، مسئله عدم ثبات و عمر کوتاه در مدیریت شهری است، افزود: این موضوع در مجمع کلانشهر ها مورد بحث قرارگرفت و حل این مسئله، موضوعات و راهکارهای قانونی دارد که در حوزه قانون و قانون گذاری باید حل شود. همچنین در حوزه فرهنگی و اجتماعی در این زمینه باید اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که این نقص و چالش را کاهش می دهد و به رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی شهرها کمک می کند مسئله برنامه ریزی و برنامه محوری در مدیریت شهری است.

محمودی اظهارکرد: شهر به مثابه موجود زنده است که پیچیدگی های مختلفی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ، کالبدی دارد. ضمن اینکه این موضوع باید بر اساس برنامه محوری و انسان محوری باشد.

وی با بیان اینکه در برخی شهرهای دنیا برنامه ریزی ها و اقداماتی صورت می گیرد که منجر به توسعه نامتوازن و مشکلات متعدد در حوزه های مختلف می شود، اذعان کرد: توسعه بر مبنای محور عدالت طلبی مسئله جدی است که در برنامه ریزی ها و شهرها کمتر توجه می شود.

محمودی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند توسعه باید بر محور عدالت باشد بر توسعه همه جانبه تاکید و اظهار کرد: امروز مشکلاتی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و … می بینیم و باید مدیران شهری در حل مسائل و مشکلات تاثیر داشته باشند.

وی تاکید کرد: عدالت باید بر پایه انسان محوری و منشا آن بر مبنای اسلام و جهان بینی اسلامی باشد و مدیران تصمیم گیرنده در شهرها باید به این مسئله دقت ویژه ای داشته باشند.

محمودی با بیان اینکه امروز سرعت تغییرات در حوزه های مختلف مسئولان و مدیران را غافلگیر می کند، اظهارکرد: باید در حوزه اطلاعات و تبادل داده ها، سرعت انتقال داده ها را در مجموعه مدیران و مدیریت شهری بالا ببریم.

وی اظهارکرد: یکی از مسائل اجتناب ناپذیر کلان شهر ها و شهرهای مراکز استان ها، مسئله هوشمند سازی و حرکت به سمت شفافیت است.

محمودی تصریح کرد: مدیریت شهری یکی از مسائل جدی است که امروز از تبلور اراده مردم ایجاده شده است؛ بالاخص شوراها وظیفه اعتماد سازی میان مردم و نظام را دارند و راهکار رسیدن به شفافیت که اعتمادسازی بین مردم و نظام را ایجاد می کند، هوشمند سازی است و همه مدیران باید در این مسیر حرکت کنند.

وی ادامه داد: مجموعه های هماهنگ، سازمان دهیاری ها و شهرداری ها، مجمع کلانشهر ها در این حوزه می تواند نقش آفرینی کند. ضمن اینکه در ارتباط بین شهرها، اقدامات و تجارب موفق خیلی دیر منتقل می شود و کارها و اقدامات مشترکی که از اتلاف مادی و معنوی جلوگیری کند خیلی کم است.

محمودی بیان کرد: خیلی از اقدامات مشترک در حوزه برنامه ریزی که شاید نیاز به هزینه نداشته باشد می تواند با هماهنگی و انسجام و با کاری که در سازمان همیاری ها و دهیاری ها و مجمع کلانشهر ها اتفاق می افتد روند سرعت پیشرفت توسعه را بر مبنای نگاه انسان محوری با موفقیت به جلو ببرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در پایان اظهار کرد: امیدواریم این همایش که در جهت آینده پژوهی، سیاست گذاری و توسعه شهر، چابک سازی مدیریت شهری و اصلاح فرآیندها، اطلاعات عملکرد توصیفی مکانی، مدیریت پروژه ها برگزار شد هم افزایی و همفکری داشته باشیم و به توسعه شهر کمک شود.

اخبار مرتبط:
سالی ماندگار و نقطه عطف فولاد خوزستان
سالی ماندگار و نقطه عطف فولاد خوزستان

با بهره برداری از جاده قلعه چنعان، فولاد خوزستان گام مهم دیگری در راستای مسئولیت های اجتماعی خود برای رفاه مردم منطقه برداشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است