کد خبر : 207240
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - 10:47
دسته‌بندی : سلامت
چاپ

وزارت بهداشت: با پیک آنفلوآنزا در کشور روبه‌رو هستیم

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به مراجعه روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر از مردم به مراکز درمانی گفت: بیش از ۵۰ درصد این افراد مبتلا به آنفوآنزا هستند.

وزارت بهداشت: با پیک آنفلوآنزا در کشور روبه‌رو هستیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ «سعید کریمی» معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: این عدد شامل همه بیماران تنفسی است که بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده بیش از ۵۰ درصد این افراد به آنفلوآنزا مبتلا هستند.

وی افزود: همچنین روزانه حدود هزار و دویست نفر در بیمارستان‌های کشور به دلیل بیماری‌های تنفسی در کشور بستری می‌شوند که بیش از ۵۰ درصد از آن‌ها را مبتلایان به آنفلوآنزا تشکیل می‌دهند و کمتر از ۱۰ درصد آن را کرونا و مابقی آن‌ها را سایر بیماری‌های تنفسی تشکیل می‌دهند.

وی در رابطه با تفاوت‌های آنفلوآنزا و کرونا نیز اظهار کرد: علائم آنفلوآنزا به صورت ناگهانی و انفجاری مانند درد و تب‌های ناگهانی خود را نشان می‌دهد. تشخیص قطعی آن از کرونا به غیر از تست‌های پی‌سی‌آر وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه افراد در معرض خطر باید هم واکسن آنفلوآنزا و هم واکسن کرونا را تزریق کنند، گفت: هر دوی این واکسن‌ها موجود است. وی تاکید کرد: افراد بیمار و دارای علامت باید از حضور در اجتماعات، محل کار، دانشگاه، مدرسه و مترو پرهیز کنند.

وی یادآور شد: افراد مبتلا باید از مصرف بدون تجویز دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک پرهیز کنند، چرا که در بیماری ویروسی آنتی بیوتیک کاربرد ندارد.

او همچنین در مورد بازگشت شهرهای قرمز به نقشه کرونایی کشور نیز گفت: این موضوع به دلیل افزایش موارد بستری است. در برخی از شهرها به دلیل اینکه جمعیت کمی هم دارند با کمترین افزایش بستری دوباره قرمز خواهند شد.

کریمی یادآور شد: در حال حاضر پیک کرونا در کشور نداریم بلکه با پیک آنفلوآنزا روبه‌رو هستیم، اما به تبع آن بیماری‌های تنفسی نیز افزایش پیدا می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با پروتکل‌های درمانی برای بیماران تنفسی و برنامه‌ریزی برای میزان مصرف دارو در زمان پیک بیماری‌ها نیز گفت: ما ۸۳۰ محصول دانشی شامل گایدلاین و دستورالعمل‌های مختلف برای تجویز دارو و به ویژه آنتی بیوتیک داریم و اینکه در زمانی که فرد بستری است از چه زمانی و تا کی باید چه دارویی و به چه میزان برای او تجویز شود.

وی همچنین در مورد مراکز سرپایی و پروتکل‌های مرتبط با آنفلوآنزا و همچنین میزان زیاد تجویز آنتی‌بیوتیک در این مراکز نیز اظهار کرد: ما یک دستورالعملی را برای این بیماری تدوین کردیم که در هفته گذشته منتشر شد اما باید این دستورالعمل‌ها را اجباری کرده و در سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک جای گذاری شود تا خارج از آن کسی نتواند دارو و به ویژه آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین در مورد آمار تجویز دارو بر اساس بررسی نسخه‌ها نیز اظهار کرد: اطلاعات این موضوع در حال حاضر در نزد سازمان بیمه سلامت است. این اطلاعات را اخذ کردیم و پس از بررسی آن‌ها مدیریت لازم در خصوص تجویز دارو صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در رابطه با این موضوع که وزارت بهداشت پیش‌بینی لازم را برای میزان مصرف دارو در زمان پیک‌های یک بیماری و پس از آن را ندارد، اظهار کرد: این موضوع درست نیست و نباید بهانه‌ای برای کمبود دارو برای مراکز دارویی باشد بلکه تمامی مراکز دارویی همیشه باید ذخیره استراتژیک داشته باشند.

اخبار مرتبط:
برای رهایی از کبد چرب این پنج نوشیدنی ساده را میل کنید
برای رهایی از کبد چرب این پنج نوشیدنی ساده را میل کنید

با پیروی از یک رژیم غذایی سالم می توان از پیشرفت روند چرب شدن کبد پیشگیری کرد.

مینو محرز: عفونت‌های تنفسی در بین مردم افزایش پیدا کرده / آخرین سویه کووید همچنان در کشور ما شیوع دارد
مینو محرز: عفونت‌های تنفسی در بین مردم افزایش پیدا کرده / آخرین سویه کووید همچنان در کشور ما شیوع دارد

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آخرین سویه کووید که در کشور ما شیوع دارد همان سویه‌ای است که بعد از تعطیلات سال نو میلادی به دنبال افزایش سفر در همه دنیا، ایجاد شد که مجددا با افزایش سفر‌ها و دید و بازدید بیشتر شد.

چگونه از بوی بد دهان خلاص شویم I بخوانید
چگونه از بوی بد دهان خلاص شویم I بخوانید

کارشناس سلامت دهان و دندان، در خصوص رفع بوی بد دهان، توضیحات و توصیه‌هایی داشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است