کد خبر : 206192
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - 18:48
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به اظهارات یک مقام روسی درباره تحریم ایران/ این اظهارات به ضرر ما نیست، ولی ابراز و اعلام آن از سوی روس ها از منطق دیپلماتیک برخوردار نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به اظهارات یک مقام روسی که سخت‌تر شدن تحریم‌ها علیه ایران را خبر خوبی دانسته بود، می‌گوید که طبیعی است که وقتی کشوری مثل ایران با این همه منابع، انرژی و با 85 میلیون بازار و متصل به آب‌های دنیا از رقیب خالی باشد، برایشان جای خوشحالی دارد ولی ابراز و اعلام آن خوشحالی از منطق دیپلماتیک برخوردار نیست.

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به اظهارات یک مقام روسی درباره تحریم ایران/ این اظهارات به ضرر ما نیست، ولی ابراز و اعلام آن از سوی روس ها از منطق دیپلماتیک برخوردار نیست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «ایران تحت تحریم‌ها باقی می‌ماند و این تحریم‌ها سخت‌تر نیز می‌شود که اگر بخواهم صادقانه بگویم، این خبر خوبی برای ماست. در آینده ما باید وارد روابط مشارکت اقتصادی شویم و برنامه‌های جاه طلبانه‌ای برای سرمایه‌گذاری، از جمله سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران داریم.»

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به این اظهار مقام روسی، گفت: «به نظر من این ادبیات، ادبیات دیپلماتیک نیست. اینکه یک جایی را خالی از رقیب دیده باشند، طبیعی است که در دل خوشحال شده باشند اما گفتن آن خیلی خوب نیست.»

وی ادامه داد: «طبیعی است که وقتی کشوری مثل ایران با این همه منابع، انرژی و با ۸۵ میلیون بازار و متصل به آب‌های دنیا از رقیب خالی باشد، برایشان جای خوشحالی دارد ولی ابراز و اعلام آن خوشحالی از منطق دیپلماتیک برخوردار نیست. به هر حال خبر خوبی برایشان است چون احساس می‌کنند میدان بازی رقیب‌شان نیست و راحت می‌توانند کار کنند. البته که ما هم در هر مراوده‌ای منطق خودمان را داریم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: «کشورها باید خیلی خوش شانس باشند که در کشور ما سرمایه گذاری کنند. چرا که ایران کشور کوچکی نیست، ۸۵ میلیون مصرف‌کننده و منابع و موقعیت استراتژیک خوبی دارد. ضمن اینکه از همکاری و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم اما ما هم چارچوب‌های خودمان را داریم.»

عباس‌زاده همچنین درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها در ایران بیان کرد: «بالاخره روس‌ها، شناخت خوبی از امریکایی‌ها دارند. غربی‌ها ماهیتا با جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند؛ یعنی تا زمانی که جمهوری اسلامی گفتمان، اصولش و ماهیتش را حفظ کرده باشد، امریکا هم با ما مشکل خواهد داشت. اگر جمع‌بندی غربی‌ها این باشد که تحریم ما را تضعیف می‌کند، تحریم‌ها را ادامه خواهد داد و شدیدترش هم خواهد کرد. امریکا دشمن است و از دشمن هم جز دشمنی انتظار نمی‌رود.»

این نماینده مجلس ضمن بیان اینکه روس‌ها هم بر اساس منافع و محاسبات خود رفتار می‌کنند، گفت: «بالاخره دنیا فقط امریکا و بلوک غرب نیست. روس‌ها هم در هر کشوری که منطقه فراغی پیدا کنند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. کمااینکه ما هم همینطور هستیم، جایی که مناسب باشد، ما هم سرمایه گذاری و بر اساس منافع ملی خودمان شرکایی را انتخاب می‌کنیم. بالاخره وقتی یک کشور راضی است که در یک امری با ما همکاری و مشارکت کند و منافع ما را به رسمیت بشناسد، با آن‌ها کار می‌کنیم. بنابراین به باور من این اظهارات روس‌ها چندان بی‌ربط و بی‌جا و به ضرر ما نیست، چراکه به یک واقعیتی اشاره کرده است. قطعا اطلاعاتی دارند و بر همین اساس تحلیل و تصمیم می‌گیرند.»

عباس‌زاده ادامه داد: «از سرمایه‌گذاری همه کشورها در ایران، حتی اروپایی ها و غربی‌ها، استقبال می‌کنیم. اینکه آن‌ها با خودشان و با ما مشکل دارند و در کشور ما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، دلیل نمی‌شود که با دیگر کشورها کار نکنیم. بالاخره کشور ما در حوزه سرمایه‌گذاری چارچوب‌هایی دارد. در این چارچوب هر کسی سرمایه گذاری کند، استقبال می‌کنیم. ما هم متقابلا در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

اخبار مرتبط:
جلیل محبی: بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها خواست دولت بود
جلیل محبی: بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها خواست دولت بود

دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها را از اقدامات دولت نامیده است.

کیهان: باید ریشه بی‌حجاب‌های جاهل را خشکاند
کیهان: باید ریشه بی‌حجاب‌های جاهل را خشکاند

روزنامه حسین شریعتمداری به ماجرای برخورد پلیس با زنانی که بدحجاب هَستند واکنش نشان داد.

فداحسین مالکی: از دید ما اردن شریک رژیم اسرائیل است
فداحسین مالکی: از دید ما اردن شریک رژیم اسرائیل است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از دید ما هر کشوری در حوزه خلیج فارس بخواهد پایگاه‌هایش را در اختیار اسرائیل قرار دهد یقین داشته باشد که شریک این رژیم است و این تعریفی است که ما در استراتژی خود داریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است