کد خبر : 204312
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - 11:14
دسته‌بندی : اقتصادی، اخبار ویژه
چاپ

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو: آقای رشیدی کوچی دروغ می‌گوید!/ آیین‌نامه واردات خودرو، کتاب آرزو‌های برباد رفته ژول ورن است/ قیمت خودرو وارداتی زیر ۷۰۰ میلیون تومان نخواهد بود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: قیمت خودرو وارداتی زیر ۷۰۰ میلیون تومان نخواهد بود، این هم با این فرض که دولت عوارض اخذ نکند که محال به نظر می‌رسد، در واقع قیمت مبدا واردات بدون احتساب عوارض و سود و هزینه‌ها، بعید است زیر ۱۵ هزار یورو باشد، زیرا استاندارد‌های واردات مانع از واردات خودرو‌های کم کیفیت ارزان قیمت خواهد شد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو: آقای رشیدی کوچی دروغ می‌گوید!/ آیین‌نامه واردات خودرو، کتاب آرزو‌های برباد رفته ژول ورن است/ قیمت خودرو وارداتی زیر ۷۰۰ میلیون تومان نخواهد بود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به انتظار بازار خودرو کشور در خصوص تعیین تکلیف واردات خودرو، اظهار کرد که این واردات حتماً انجام خواهد گرفت. وی گفت که از ۳۰۰ متقاضی واردات خودرو تنها ۲ شرکت شرایط واردات را داشتند و نام آن‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ایران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات فاطمی امین وزیر صمت و حواشی مطورحه در این خصوص گفت: به زعم بنده و بسیاری از کارشناسان اقتصاد خودرو، به نظر می‌رسد که آقای فاطمی امین وزیر محترم صمت، پیش از هر چیز باید شخصی را که آیین نامه واردات خودرو را برای ایشان نوشته به مردم و نمایندگان مجلس معرفی کنند. چون باور دارم کسی که این آیین‌نامه را نوشته است، بزرگ‌ترین اجحاف را در حق وزیر صمت کرده و او را در یک تنگنای سخت و در برابر یک کار نشدنی قرار داده است. این آیین‌نامه هم باعث شد تا نمایندگان مجلس به ایشان بتازند و هم به یک پازل پیچیده تبدیل شده که در مقام عمل، قابلیت اجرا ندارد. این آیین‌نامه باعث آبروی وزیر صمت می‌شود.

وی افزود: معمولاً برای واردات سوزن ته گرد نیز اعلامیه منتشر نمی‌شد که هر کسی، هر زمان دلش خواست مراجعه کند، بدیهی است که هر کاری یک سری افراد حرفه‌ای و خبره‌ای مختص به خود را دارد. بر اساس آیین نامه واردات خودرو باید ۳ کارگروه تشکیل شود و عملاً به تاجر وارد کننده گفته شده است که به اصطلاح تو در امر واردات خودرو، کاره‌ای نیستی و باید خودرو را در بورس عرضه نمایی و پس از آنکه ما به عنوان دولت خودرو را فروختیم یک سود عادلانه‌ای به تشخیص خودمان به تو پرداخت خواهیم کرد، مابقی را هم به عنوان عوارض از وارد کننده دریافت خواهیم کرد، واقعاً چه کسی حاضر خواهد بود با سرمایه اش در برابر چنین شرایط مبهمی این ریسک بزرگ را بپیرد.

پیش از این رشیدی کوچی نماینده مجلس اظهار کرده بود که در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، همگان با واردات خودرو موافق بودند به جز، انجمن واردکنندگان خودرو، چون ظاهراً منافع آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌داد، در این باره از دبیر انجمن وارد کنندگان سوال کردیم، وی در پاسخ گفت: این گفته ایشان دروغ محض است، آقای رشیدی کوچی اصلاً در آن جلسه حضور هم نداشتند. در آن جلسه آقایان پیشنهاد دادند که واردات خودرو به شرط صادرات انجام گیرد. نماینده انجمن باید در برابر چنین شرط غیر معقولی سکوت کند؟! مگر الان جلوی صادراتشان را چه کسی گرفته، خوب صادر کنند! اگر این خودرو قابلیت صادرات داشت، اصلاً نمی‌خواهد به ازای واردات خودرو باشد، بروند صادر کنند، انسان در جلسات تصمیم‌گیری باید حرفی بزند که ببخشید مرغ پخته خنده‌اش نگیرد.

دادفر در خصوص میزان تاثیرگذاری واردات خودرو در بازار و آنچه در نهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسد، گفت: بعید می‌دانم در نهایت از این آیین نامه چیزی دست مردم را بگیرد و این سبک واردات تاثیری بر روی بازار بگذارد. حرف بنده از منظر کارشناسی است و به خاطر آنکه رای بیاورم و یا روی صندلی مدیریتم بمانم نیست. ما در کشور استاندارد ۸۵ گانه واردات داریم، با چنین استانداردی که نمی‌توان ماشین ۱۰ هزار یوروی وارد کرد. این آیین‌نامه هم در برابر این مطلب سکوت کرده است. این یعنی به صراحت بگویم کسی که این آیین‌نامه را نوشته سواد موضوعی به این سادگی را نداشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه اظهار کرد: در خیابان‌های کشور ماشین‌های مانند سوبارو، پروتون و هوندا وجود دارد که عملاً بسیاری از قطعات یدکی آن‌ها در بازار وجود ندارد، سوال این است که آیا قصد دارند ماشین‌هایی واردکنند که در نهایت به سرنوشت این خودرو‌ها دچار شوند. چرا آقای وزیر اسم آن دو شرکتی که واجد شرایط واردات هستند را نمی‌گویند.

دادفر در پاسخ به این سوال که آیا این ۲ واردکننده خودروساز هستند، بیان کرد: بله، چون پذیرفته‌شدگان از همکاران ما در انجمن نبوده‌اند. دستگاه‌های اجرایی همکاران ما را که شبکه خدمات پس از فروش ایجاده کرده‌اند را در عرض ۶ ماه تا ۱ سال اخیر، عملاً بیچاره کرده‌اند. نمایندگی ایجاده شده امیدوار است که ۲.۵ درصد از فروش هر خودرو سود کسب کند. ۱ درصد این مبلغ بابت هزینه‌های فروش است و ۱.۵ درصد هم بابت هزینه نمایندگی است، اگر خودرو در بورس عرضه شود که ۱ درصد هزینه فروش را نباید به نمایندگی پرداخت کرد. در واقع وقتی نمایندگی حق فروش ندارد، عملاً موجودیتش زیر سوال می‌رود، در حالی که در آیین‌نامه تاکید شده حتماً باید نمایندگی وجود داشته باشد.

مهدی دادفر در مورد منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزیر صمت بیان کرد: آقای منطقی شخص دست‌پاک و دانای است، اما کار اجرایی بلد نیست انجام دهد. نکته جالب توجه دیگر این است که نوشته‌اند که هرکس که می‌خواهد خودرو وارد کند، باید برود یک شرکت دانش بنیان های‌تکنولوژی جهت انتقال تکنولوژی خودرو تاسیس کند. یعنی واردکننده هم خودرو را از کمپانی بخرد و هم مثلاً کمپانی تویوتا را مجاب کند که فناوری‌اش را در اختیار او قرار دهد تا به ایران منتقل کند. فناوری که بعضاً میلیارد‌ها دلار قیمت دارد و خیلی از شرکت‌های خودروسازی نیز حاضر به انتقال آن نیستند.

دادفر در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت‌های خودروسازی حاضرند به یک خریدار جزء ایرانی تکنولوژی بدهند؟، گفت: همینً! این آیین‌نامه شده است کتاب آرزو‌های برباد رفته ژول ورن. آیین‌نامه واردات خودرو، با هدف تنظیم بازار و کاهش قیمت تدوین شده است، با این مدل مگر می‌شود تنظیم بازار کرد، خیلی صریح بگویم، وقتی لجاجت در کار باشد، کار اینگونه می‌شود، ۲ سال است اهل فن می‌گویند اجازه بدهید با مشارکت همه‌جانبه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و کارشناسان، یک آیین‌نامه پخته تدوین کنیم. یک کشور در تمام دنیا نام ببرید که در آن خودرو وارداتی در بورس فروخته می‌شود. آیا چنین کشوری وجود دارد. متاسفانه نمی‌دانم در این مملکت چه بدبختی است که در هر دوره، یک مسئله عجیب و لاینحل را برای فعالین اقتصادی علم می‌کنند، در یک دوره گفتند که باید شرکت مادر تخصصی تاسیس کنند، در یک دوره می‌گویند که حتماً خودرو وارداتی را باید در بورس عرضه کنید، در یک دوره به دنبال کشف سلطان خودرو بودند. چرا نمی‌خواهند مثل همه دنیا مدیریت کنند. این را در نظر نمی‌گیرند که همین الان در دنیا کمبود عرضه خودرو وجود دارد، اگر قبلاً سفارش ثبت می‌کردی و خودرو را ۲ ماهه تحویل می‌گرفتید، اکنون خودروساز جهانی ۴ ماهه تحویل می‌دهد، چون با کمبود چیب‌ست‌ها و قطعات الکترونیکی حساس مواجه است، آن وقت می‌گویند این خودرو را در بورس عرضه کنید.

وی در توضیحات بیشتر اظهار کرد: قیمت خودرو وارداتی زیر ۷۰۰ میلیون تومان نخواهد بود، این هم با این فرض که دولت عوارض اخذ نکند که محال به نظر می‌رسد، در واقع قیمت مبدا واردات بدون احتساب عوارض و سود و هزینه‌ها، بعید است زیر ۱۵ هزار یورو باشد، زیرا استاندارد‌های واردات مانع از واردات خودرو‌های کم کیفیت ارزان قیمت خواهد شد.

اخبار مرتبط:
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند
ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود
حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود

پس از روز‌ها و ساعت‌ها چانه زنی ۳ گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت نهایتاً در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. گفتنی است، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار به دلیل عدم نظرخواهی از آن‌ها در تعیین اعداد و ارقام به اعتراض جلسه را ترک کردند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است