کد خبر : 201067
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - 11:43
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

۴۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور در ۴ سال گذشته خارج شده است

رئیس اتاق تهران از خروج 45 میلیارد دلار سرمایه از کشور در چهار سال گذشته خبر داد.

۴۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور در ۴ سال گذشته خارج شده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سی و هشتمین جلسه  هیات نمایندگان تهران با حضور مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی و مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران  برگزار شد.

در این نشست خوانساری با اشاره به ابلاغ برنامه ۵ ساله هفتم توسعه، گفت: در این برنامه پیشرفت اقتصادی با نرخ اقتصادی ۸ درصد، کاهش تورم و تک نرخی شدن تورم ترسیم شده که این اهداف خوبی است اما لازم است که نخست تحلیلی از دلایل شکست‌ها و ناکامی‌های خود از برنامه ۶ توسعه ارائه بدهیم.

وی ادامه داد: مقرر شد که در برنامه ششم توسعه معادل ۴۶.۹ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که تنها ۳.۴۴ درصد رشد داشتیم.

به گفته خوانساری، میانگین رشد تورم قیمت‌ها ۴.۷۶ درصد بوده است به این معنا که سالیانه شاهد ۱۰۰ درصدی رشد قیمت‌ها بودیم.

وی با اشاره به خروج ۴۵ میلیارد دلار سرمایه در ۴ سال اخیر، گفت: به نظر می‌رسد خروج سرمایه از کشور بیش از این رقم باشد چرا که بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران به صورت زیرزمینی است.

رئیس اتاق تهران با اشاره به بزرگ بودن اقتصاد دولتی، افزود: هزینه بالای دولت ایجاب می کند که هر سریع تر دولت از تصدی گری در اقتصاد دست بکشد.

وی افت شدید سرمایه گذاری اجتماعی را عامل مهم در کاهش سرمایه گذاری‌ها در کشور عنوان کرد و افزود: سرمایه  گذاری‌ها به سمت سرمایه گذاری‌های زودبازده رفته که این برای اقتصاد افت است.

وی با بیان اینکه خروج نخبگان سالیانه افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: سال گذشته حدود ۱۶۰ نخبه و متخصص قلب از کشور خارج شد و اگر اینگونه پیش برود در سال‌های آینده با کمبود متخصص مواجه خواهیم شد.

وی تحریم‌ها را به موریانه تشبیه کرد و افزود: قیمت کالاهای تولیدی در ایران بالاست و قیمت‌ها غیررقابتی شده و بسیاری از بازارهای خود را از دست دادیم.

خوانساری ادامه داد: سالیانه حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی حدود ۵ میلیارد دلار بود که این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق تهران در پایان از عضویت و پیوستن ایران به  سازمان همکاری های شانگهای ابراز خشنودی کرد.

اخبار مرتبط:
سعیدی: رئیسی می‌گفت خدا را شکر که رئیس‌جمهور نشدیم تا دلار ۵هزار تومان شود / آقای رئیسی دلار ۶۵ هزار تومان شد
سعیدی: رئیسی می‌گفت خدا را شکر که رئیس‌جمهور نشدیم تا دلار ۵هزار تومان شود / آقای رئیسی دلار ۶۵ هزار تومان شد

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: رئیس جمهور زمانی گفته بود خدا را شکر که ما رئیس جمهور نشدیم وگرنه دلار به ۵ هزار تومان می رسید اما امروز شرایط به گونه‌ای است که رئیس جمهور نمی‌تواند چشم در چشم مردم سیستان و بلوچستان دوخته و از وضعیت اقتصادی دفاع کند.

بازار‌های صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم / زعفران ایران از کشور خارج می‌شود و سپس با اسم کشور‌های دیگر مجدداً صادر می‌شود
بازار‌های صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم / زعفران ایران از کشور خارج می‌شود و سپس با اسم کشور‌های دیگر مجدداً صادر می‌شود

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران ایران گفت: بازارهای صادراتی که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده بودیم را به دلیل عدم مدیریت در تولید، برداشت و صادرات دو دستی تقدیم افغانستان و برخی کشورهای دیگر کردیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه زعفران ایران از کشور خارج می شود و سپس با اسم کشورها دیگر مجددا صادر می شود، گفت: افغانستان کمتر از ۲۰ تن زعفران تولید می کند ولی حدود ۷۰ تن صادرات دارد. این یعنی زعفران ما به آنجا می رود و سپس بسته بندی شده و از آنجا صادر می شود.

وزیر اقتصاد: افزایش نرخ ارز ابداً منفعتی برای دولت ندارد
وزیر اقتصاد: افزایش نرخ ارز ابداً منفعتی برای دولت ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ارزی که درآمدهای نفتی دولت بر اساس آن تسعیر می‌شود رقمی است که در بودجه به صورت دقیق و بدون تغییر در بودجه می آید و ملاک عملکرد بخش های اقتصادی دولت است لذا نوسانات ارزی ابدا منفعتی برای دولت ایجاد نمی کند اتفاقا از منظر ملاحظات اجتماعی دولتها از ثبات ارز منتفع می‌شوند تا نوسانات ارزی.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است