کد خبر : 200025
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ - 11:25
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

قیمت مسکن در تهران چند؟ | قیمت مسکن ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

قیمت مسکن در تهران متری چند؟ متوسط قیمت مسکن طی معاملات مرداد امسال شهر تهران متری ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد. قیمت مسکن نوسان دارد. ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن می تواند در کاهش قیمت مسکن موثر باشد.

قیمت مسکن در تهران چند؟ | قیمت مسکن ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

به گزارش سایت خبری مدارا؛ بر اساس بررسی‌های میدانی برای قیمت مسکن در تهران، مشاورین املاک سطح شهر قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را به شرح جدول زیر اعلام کردند.

رشد قیمت مسکن ماهانه کند شد

متوسط قیمت مسکن طی معاملات مرداد امسال شهر تهران به متری ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

بر این اساس تعداد معاملات مسکن در پایتخت طی ماه گذشته ۷۸۲۵ واحد بود که نسبت به ماه قبل از آن (تیر ۱۴۰۱) که این شاخص ۱۰ هزار و ۲۹۴ واحد بود کاهش ۲۴ درصدی نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات مسکن مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۱۴۰۰) که ۵۴۹۹ فقره بود رشد ۴۲.۳ درصدی داشته است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد امسال ۴۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود، این در حالی است که ماه گذشته (تیر ۱۴۰۱) این شاخص ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود و رشد ۲.۵ درصدی ماهانه قیمت مسکن را شاهد بوده‌ایم.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد سال گذشته ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود که در ماه مرداد امسال شاهد رشد ۳۸ درصدی این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن هستیم.

بر اساس اعلام بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در مرداد سال جاری رشد ۴۵.۲ درصدی داشته است. شاخص مذکور (رشد اجاره بها) در همه مناطق شهری افزایش ۵۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ماهانه اجاره بها در شهر تهران نسبت به تیر امسال ۴.۶ و در همه مناطق شهری ۴.۷ درصد برآورد شده است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین قیمت مسکن در مناطق پایتخت

بیشترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در مرداد امسال به منطقه ۵ با ۱۱۷۰ فقره و کمترین تعداد به منطقه ۱۹ با ۵۲ فقره اختصاص دارد.

گران‌ترین منطقه پایتخت منطقه یک با متوسط متری ۸۰ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان و ارزان‌ترین منطقه، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۲۰ میلیون تومان بوده است.

حبس قیمت مسکن در بانک مرکزی؟

دنیای ‌اقتصاد نوشت: با گذشت ۱۲ روز از شهریورماه، گزارش وضعیت بازار مسکن در ماه میانی تابستان هنوز از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روال همیشگی بانک مرکزی در سال‌های اخیر این بوده که گزارش‌های ماهانه نبض قیمت و معاملات مسکن در پایتخت را در هفته اول هر ماه منتشر و آخرین تغییرات در حجم معاملات و نیز میانگین قیمت مسکن در خرید و فروش‌های ثبت‌شده را طی ماهی که گذشت، در قالب این گزارش رسمی اعلام می‌‌کند. با وجود اینکه به‌طور معمول گزارش مربوط به هر ماه (به جز ماه نیمه‌‌تعطیل فروردین) در هفته اول ماه بعد منتشر می‌‌شود، اما تا روز گذشته همچنان اطلاعات مربوط به مردادماه بازار مسکن انتشار عمومی پیدا نکرد.

حبس اطلاعات قیمتی بازار مسکن به منزله از کار انداختن حسگرهایی است که معامله‌‌گران برای ورود به بازار مسکن به آن احتیاج دارند. تاخیر در انتشار و اعلام نبض معاملات و قیمت مسکن سبب می‌‌شود دماسنج بازار نقل و انتقالات ملکی عملا از کار بیفتد و در ماه جاری هم که تقریبا نیمی از فرصت معامله سپری‌ شده، اما هنوز اطلاعات رسمی از میانگین قیمت مسکن منتشر نشده، متقاضیان خرید و فروش خانه ناگزیر هستند برای اتخاذ تصمیم مناسب و تشخیص اینکه چه اقدامی درست است، صبوری کنند؛ صبری که وقتی طولانی می‌‌شود، عملا مخل جریان طبیعی معاملات خواهد بود و می‌‌تواند به لغو خرید و فروش‌های احتمالی بینجامد.

تاخیر در انتشار آمار و اطلاعات قیمتی از بازار مسکن توسط بانک مرکزی صرفا در ماه جاری رخ نداده و در مرداد ماه نیز همچون شهریور، مرکز آمار ایران در ارائه گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن پایتخت از این نهاد پیشی گرفت.

با این حال از آنجا که مرکز آمار ایران به تازگی تغییرات قیمت و حجم معاملات مسکن را به‌صورت ماهانه منتشر می‌‌کند، بخشی از اطلاعات بازار مسکن از طریق این مرجع رسمی در اختیار عمومی قرار گرفته است، اما آنچه برای تحلیل دقیق از روندهای بازار مسکن مورد نیاز است نظیر تغییرات منطقه‌‌ای قیمت و حجم معاملات و نیز حجم فروش آپارتمان‌‌های متعلق به گروه‌های سنی مختلف در این گزارش صرفا بر اساس «میانگین وزنی قیمت» محاسبه و اعلام شده است

. محاسبه میانگین وزنی قیمت مسکن توسط مرکز آمار از سال گذشته رایج شده و در آن با استفاده از روش‌های آماری، پارامتر سن بنا به نوعی از قیمت نهایی ملک حذف شده تا اثر این متغیر بر میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی که در هر ماه معامله می‌‌شود، خنثی شود.

از آنجا که این نوع محاسبه قیمت مسکن قدمت زیادی ندارد و آرشیو کاملی از آن نیست، برای مقایسه روندهای طی‌شده در بازار مسکن در میان و بلندمدت نمی‌‌تواند کارآیی داشته باشد و به همین‌‌خاطر تحلیلگران و بسیاری از فعالان بازار مسکن با وجود انتشار گزارش مرکز آمار، منتظر گزارش بانک مرکزی می‌‌مانند و از این منظر اهمیت انتشار عمومی گزارش‌های بخش مسکن توسط این نهاد دوچندان است.

اخبار مرتبط:
نگاهی به بودجه نهادهای دینی در بودجه دولت رئیسی I ببینید
نگاهی به بودجه نهادهای دینی در بودجه دولت رئیسی I ببینید

ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مجمع جهانی اهل‌بیت، مجمع جهانی تقریب مذاهب، اعزام جماعت‌های تقریبی، کمک به آستان‌ها، برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزشی مذاهب اسلامی تعدادی از ردیف‌های بودجه سالانه در بخش دین هستند که اعتبارات دولتی دریافت می‌کنند.

نماینده مجلس: تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع اقتصاد ما نیست / احتمالاً از نظر مراجع عظام هم تعطیلی شنبه بلامانع باشد
نماینده مجلس: تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع اقتصاد ما نیست / احتمالاً از نظر مراجع عظام هم تعطیلی شنبه بلامانع باشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه روز یکشنبه به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی روز شنبه به مطالبات مردمی و شرایط حفظ روابط اقتصادی خارجی نزدیک تر است. البته استعلام هایی از مراجع عظام صورت گرفته که فکر می‌کنم نتیجه مثبت است و تعطیلی شنبه بلامانع است.

جلال رشیدی‌کوچی: مردم گنجایش پذیرش افزایش قیمت بنزین را ندارند
جلال رشیدی‌کوچی: مردم گنجایش پذیرش افزایش قیمت بنزین را ندارند

نماینده مجلس یازدهم گفت: مردم در این شرایط اقتصادی، گنجایش پذیرش افزایش قیمت بنزین را ندارند و اگر دولت رئیسی دست به چنین ریسکی بزند، بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک خود را انجام داده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است