کد خبر : 199739
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - 16:20
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

نماینده ادوار مجلس: آمریکا دارد با ایران «توپ بازی» می کند نه مذاکره!

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: طرف آمریکایی آمادگی پذیرش بازگشت به برجام را قبل از انتخابات کنگره ندارد اما با استفاده از ابزارهای وسیع تبلیغاتی و رسانه ای می کوشد این طور جا بیاندازند که ایران مشغول به تعویق انداختن توافق است.

نماینده ادوار مجلس: آمریکا دارد با ایران «توپ بازی» می کند نه مذاکره!

به گزارش سایت خبری مدارا؛ بعد از آخرین دور مذاکرات وین پیش بینی می شد که در کوتاه ترین زمان ممکن توافق هسته ای انجام شود اما برخلاف پیش بینی ها به نظر می رسد ایران و آمریکا وارد پروسه نامه نگاری های رفت و برگشتی شده اند.

محمدجواد جمالی در گفتگو با نامه نیوز درباره نامه نگاری های رفت و برگشتی بین ایران و آمریکا گفت: هدف از برجام این بود که در مقابل اقدامات ایران همچون کاهش سطح غنی سازی و تعطیلی تأسیسات فردو و اراک، تحریم های ضدایرانی لغو و روابط اقتصادی ما با جهان عادی شود.

وی افزود: وقتی برجام به امضا رسید، با وجودی که ایران تعهداتش را اجرایی کرد، آژانس نیز ۱۹ مرتبه این اتفاق را تأیید کرد و اروپایی ها و آمریکایی ها نیز بر آن صحه گذاشتند، کشورهای غربی اجرای تعهدات شان را به تعویق انداختند، بعد هم آمریکا از برجام خارج شد و اتحادیه اروپا نیز فقط به گفتاردرمانی پرداخت، با این استدلال که در مقابل آمریکا نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بایدن علی رغم وعده بازگشت به برجام، امروز در همان مسیر ترامپ گام برمی دارد، اظهار کرد: با وجودی که دولت کنونی آمریکا می گوید فشارهای حداکثری بر ایران کارساز نبود، همچنان می خواهد با کاربرد این اهرم از ایران پای میز مذاکره امتیاز بگیرد.

وی ادامه داد: از آنجاکه جمهوری اسلامی ایران در قضیه برجام زیان زیادی از بابت عدم تعهد طرف مقابل خورد، امروز حق دارد دنبال تضمین باشد؛ به این معنا که اگر دوباره طرف مقابل بنا را بر عدم اجرای تعهداتش گذاشت، تهران بتواند از تضمین های اخذشده استفاده کند و اقدام متقابل انجام دهد.

این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: جمع آوری یا برپا کردن سانتریفیوژها و بتن ریختن داخل قلب رآکتور اراک و خالی کردن آن هزینه دارد بنابراین ورود خروج ایران به برجام با یک هزینه همراه است، در حالیکه آمریکایی ها فقط با یک امضا می توانند این کار را انجام دهند.

وی افزود: هدف برجام اقدام مشترک و منافع مشترک بود، اگر فقط هدف ما از توافق این باشد که مردم خوشحال شوند در حالیکه تحریم ها عملا سر جای خود باقی بمانند و روابط تجاری ایران با دنیا همچنان مسدود باشد، قطعا این توافق برای ما ثمربخش نخواهد بود چون بعد از چند روز آثار زودگذرش تمام می شود و آنچه باقی می ماند زیان های بیشتر برای کشور خواهد بود. پس منطقی است که ایران نخست بخواهد از گشایش های پسااحیای برجام مطمئن شود، این رویکرد مورد تأیید حتی اروپایی ها قرار دارد.

جمالی گفت: طرفی که امروز دارد توپ بازی می کند آمریکا است چون انتخابات میان دوره ای کنگره نزدیک است و دموکرات ها شرایط مناسبی در صحنه سیاسی آمریکا ندارند بنابراین چون حصول هرگونه توافق مستلزم امتیاز دادن به ایران است و این باعث افزایش هجمه جمهوری خواهان به دولت بایدن و جناح دموکرات می شود، طرف آمریکایی آمادگی پذیرش بازگشت به برجام را قبل از انتخابات کنگره ندارد اما با استفاده از ابزارهای وسیع تبلیغاتی و رسانه ای می کوشد این طور جا بیاندازند که ایران مشغول به تعویق انداختن توافق است.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است