کد خبر : 199169
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۱ - 11:32
چاپ

فرشاد مومنی: اصلاحات اقتصادی گور گورباچف را کَند

اصلاحات اقتصادی که گورباچف از اواسط حکومت خود در دستور کار قرار داد؛ باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

فرشاد مومنی: اصلاحات اقتصادی گور گورباچف را کَند

به گزارش سایت خبری مدارا؛فرشاد مومنی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با هم‌میهن به سه برنامه کلیدی‌ای که گورباچف اجرا کرد و با آن زمینه فروپاشی شوروی را فراهم کرد اشاره کرد و گفت: او به سیاست‌های اقتصاد آزاد تمایل نشان داد، درحالی‌که با توجه به شرایط خاص شوروی در آن زمان، باید از سیاست‌های شوک‌درمانی پرهیز می‌شد.

‌گورباچف مردی که باعث فروپاشی شوروی شد؛ در نیمه دوم حکومت خود تلاش فراوانی کرد تا با اصلاحات اقتصادی کشورش را نجات دهد، اما نشد. چرا سیاست‌های اتخاذشده او که امروز هم طرفداران زیادی دارد، نتوانست کمکی به گورباچف بکند؟

حکومتی که گورباچف تحویل گرفت، جامعه‌ای بود با یک تعهدات مالی بسیار سنگین و با یک نظام تولیدی ناکارآمد که در عین حال ساختار بوروکراتیک همراه با سلطه نظامی‌ها و امنیتی‌ها نیز بر اقتصاد سایه افکنده بودند. از دل این مناسبات، یک فساد گسترده عمدتا به همت مداخله نظامی‌ها و امنیتی‌ها، در اقتصاد ایجاد شده بود. یعنی در شرایطی که تولید مختل بود و نظامی‌ها و امنیتی‌ها در اقتصاد همه‌کاره بودند و فساد به صورت بسیار گسترده وجود داشت، تمسک به سیاست‌های تورم‌زا، مشروعیت حکومت را به کلی از بین برد و منجر به فروپاشی شد. از نظر من، جامع‌ترین نظر درباره فروپاشی شوروری را در همین کتاب آندره فونتن که مدیر نشریه لوموند بود و یکی از برجسته‌ترین استراتژیست‌های جنگ سرد محسوب می‌شد؛ می‌توانید بخوایند.

‌در برخی کشورها همین سیاست‌های اقتصاد آزاد توانست نجات‌بخش باشد.

از نظر سیاست اقتصادی، آنچه گورباچف را نابود کرد، آن بود که در شرایط ضعف و ناکارآمدی در حیطه تولیدی، راهکار را سیاست تورم‌زا انتخاب کرد.مساله کلیدی این بود که گورباچف برنامه مشخصی نداشت و سردرگم بود. فقط حسن‌نیت داشت. در کتاب «فساد، دولت و فرصت‌های اجتماعی»، نوشته حسین راغفر، مقاله‌ای از داگلاس نورث آورده شده که به خاطره‌ای از گورباچف اشاره می‌کند. نورث می‌گوید: «گورباچف جمع ۲۰نفره‌ای از اقتصاددانان برجسته جهان را دعوت کرد تا برای اقتصاد شوروی برنامه بدهند. در جلسه کاملا پریشان‌احوالی، بی‌برنامگی و گیج‌خوردن از سر و روی گورباچف می‌بارید. در این جمع ۵نفر از مدعوین جزو نوبلیست‌ها بودیم. در همان جلسه بود که برخی از اقتصاددانان به اصلاحات اقتصادی و روی آوردن به بازار آزاد توصیه کردند. نوبت به من که رسید گفتم این اصلاحات راه‌حل مشکل اقتصاد شوروری نیست. باید ابتدا بستر تاریخی و شرایطی که در شوروی رقم خورده را به طور عمیق ریشه‌یابی کنید و با یک رویکرد غیرشتابزده و اندیشیده و میتنی بر برنامه، آرام‌آرام اصلاحات را انجام دهید. اگر به سمت سیاست‌های شوک‌درمانی بروید نابود خواهید شد.» گورباچف از بین راه‌حل‌های ارائه‌شده، به سیاست‌های تورم‌زا تمایل نشان داد و مردم که در فقر بودند و بیکاری گسترده‌ای آنها را رنج می‌داد، با شوک‌های تورم تاب نیاوردند و نهایتا فروپاشی رخ داد.

‌سیاست‌های تورم‌زای انتخاب‌شده چه بود؟

مهمترین سیاست‌های او افزایش نرخ ارز، حذف سوبسیدهای مواد غذایی و آزادسازی واردات بود. اجرای همزمان این سه سیاست کمر اقتصاد را شکست و گور گورباچف با سیاست‌های اصلاحی اقتصاد کنده شد.

اخبار مرتبط:
شیخ حسین انصاریان: نماز‌های جماعت در کشور ورشکسته است؛ دارد به آخر کار می‌رسد / خیلی شهرهای بزرگ در مسجد بسته است
شیخ حسین انصاریان: نماز‌های جماعت در کشور ورشکسته است؛ دارد به آخر کار می‌رسد / خیلی شهرهای بزرگ در مسجد بسته است

شیخ حسین انصاریان‌ در مراسم سالگرد آیت‌الله العظمی بروجردی هشدار داد: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است و دارد به آخر کار می‌رسد.

سردار کوثری، نماینده مجلس: مردم ایران به آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد و اعتقاد دارند
سردار کوثری، نماینده مجلس: مردم ایران به آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد و اعتقاد دارند

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس گفت: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است که نقشه راه را می‌شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته به اعتقاد دارند.

وکیل ماشاالله کرمی: در جلسه امروز دادگاه قاضی به حرف‌هایمان گوش داد
وکیل ماشاالله کرمی: در جلسه امروز دادگاه قاضی به حرف‌هایمان گوش داد

جلسه رسیدگی به پرونده ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی از اعدام شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج، امروز برگزار شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است