کد خبر : 199121
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۱ - 02:49
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

تصویب برنامه افق ۱۴۰۵ شهر اهواز تا مهرماه

رئیس شورای شهر اهواز از تصویب برنامه راهبردی عملیاتی افق ۱۴۰۵ شهر اهواز تا پایان مهرماه خبر داد.

تصویب برنامه افق ۱۴۰۵ شهر اهواز تا مهرماه

سیاوش محمودی در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه هفته دولت برگزار شد‏، اظهار کرد: در دوره قبل شورا هیچ برنامه مصوب و افقی برای آینده وجود نداشت به گونه‌ای که نمی‌دانستیم اهواز در پایان دوره یعنی سال ۱۴۰۰ به کجا می‌رسد در حالی که کلانشهرهای دیگر مانند تبریز، اصفهان، شیراز، قم و یزد افق شهرهای‌شان را تا سال ۱۴۲۰ بسته‌اند.

وی افزود: در دوره قبل به دلیل اختلافات بین دوستان، برنامه تهیه شده توسط دانشگاه شهید چمران به تصویب شورا نرسید و شورا دیگر برنامه راهبردی عملیاتی دوره چهار تا پنج ساله را نیز دنبال نکرد اما در دوره ششم این کار آغاز شد و تا پایان مهرماه برنامه عملیاتی راهبردی اهواز تا افق ۱۴۰۵ به تصویب می‌رسد.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: در این برنامه عملیاتی راهبردی ذی‌نفعان متعدد حضور داشته‌اند و از نظرات‌شان استفاده شده است.

محمودی با بیان اینکه بدون برنامه امکان ارزیابی و انجام کارها در موارد مختلف میسر نیست، افزود: تا برنامه عملیاتی راهبردی تهیه نشود چیزی قابل بررسی و ارزیابی نیست که این کار در حال انجام است.

وی با اشاره به اقدامات شورای ششم در یک سال گذشته عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مردم اهواز بحث پسماند، رفت و روب و نظافت شهری و وضعیت زباله‌گردها است که در این راستا از اپلیکیشن های شرکت‌های تفکیک از مبداء دعوت شده تا مانند اسنپ از در منازل مردم، پسماند خشک و قابل بازیافت را تحویل بگیرند و در قبال آن مبلغ یا امکاناتی در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: این شرکت‌ها بدون مناقصه و به هر میزان بخواهند می‌توانند کار کنند زیرا ظرفیت در اهواز موجود است. در اهواز روزانه بالغ بر ۸۰۰ تن زباله تولید می‌شود که حاقل ۴۰ درصد آن خشک و قابل بازیافت است. این ثروت موجود در شهر موجب افزایش تعداد زباله‌گردها شده و درآمد این افراد از من و شما که کارمند هستیم بیشتر است.

وی با بیان اینکه حدود ۲ تا ۳ هزار زباله‌گرد در اهواز وجود دارد، افزود: البته این زباله‌گردها به دلیل مسائل بیکاری و مشکلات دیگر به این کار روی آورده‌اند و این پدیده خوب نیست.

محمودی بیان کرد: مساله آسفالت و معابر از دغدغه‌های جدی مردم است. در سال‌های قبل شاید نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ملی مانند اوراق مشارکت استفاده کنیم. یکی از ایرداتی که به شورا وارد بوده مساله جذب نشدن اوراق مشارکت قطار شهری و اتوبوس‌ها است که اخیرا این کار آغاز شده و هفته گذشته ۴۰ میلیارد تومان وام از صندوق محیط زیست کشور که اختصاص داده شده بود و در حال برگشت بود را پیگیری کردیم.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: اتفاقی که در این دوره به جد پیگیری می‌شود تامین و جذب اعتبارات ملی است. در سال ۸۲ شهرداری اهواز ۳ میلیارد تومان وام ارزی از بانک ملت دریافت کرد که تاکنون اقساط آن را پرداخت نکرده و این رقم با جرایم به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین شهرداری اهواز در بلک لیست قرار گرفته بود و از دریافت اوراق و تسهیلات محروم بود.

وی افزود: در دوره‌های قبل، شورا و شهرداران نمی‌خواستند خود را وارد این مساله کنند اما با پیگیری‌های انجام شده این مشکل حل شد و ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق در بحث اتوبوس جذب و خرید ۶۵ دستگاه اتوبوس انجام شده است که این رقم مربوط به سال گذشته است. امسال نیز جذب ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق پیگیری شده است.

محمودی گفت: در این دوره بنا خدمت به مردم است اما باید زمینه‌ها فراهم شود. در شهرداری مشکلات متعددی از جمله مساله نیروی انسانی وجود داشته است که وارد این مساله شده‌ایم و باید این مسائل رفع شوند.

وی عنوان کرد: از سال ۹۳ عوارض آلایندگی شهرداری‌های خوزستان از شرکت‌های نفتی (نفت و گاز کارون، مارون، آغاجاری و مسجدسلیمان) پرداخت نشد که با پیگیری شهرداری اهواز ۶ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌های خوزستان اختصاص پیدا کرده است که این رقم مربوط به سال های ۹۳ تا ۹۶ است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: عوراض آلایندگی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۲ هزار میلیارد و جرایم آن نیز ۱۸ هزار میلیارد است که در مجموع عوراض آلایندگی ۳۰ هزار میلیارد تومان است. باید جرایم را پرداخت کنند و نمی‌توانند از زیر آن در بروند. این پول تنها برای شهرداری‌ها است و نباید جای دیگر برود یا هزینه شود. اگر این رقم به خوزستان اختصاص یابد می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

محمودی افزود: بر اساس قانون ارزش افزوده دولت مصوب کرده است که سازمان محیط زیست در مدت شش ماه که هشت ماه از آن گذشته، میزان آلایندگی شرکت‌ها را مشخص کند و هیچ شرکتی نتوانسته خود را از تراز بالاتر ببرد و بگوید آلاینده نیست؛ آیا نفت یا فولاد می‌توانند بگویند آلاینده نیستیم؟ امسال این شرکت‌ها بابت ارزش افزوده تاکنون ریالی به شهرداری‌ها پرداخت نکرده‌اند که این موضوع را با استاندار در میان گذاشته‌ایم تا مانند قصه ۶ هزار میلیارد تومان نشود. باید این حق مردم گرفته شود.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: باید حق هر شهر از ارزش افزوده مشخص شود. به مدیر قبلی اشکال وارد بود و شفافیت نبود بنابراین باید حق مردم اهواز که بیشترین جمعیت را دارد داده شود هر چند در برخی حوزه‌ها اهواز خوب دیده نشده است.

وی تصریح کرد: در بحث فرمول میزان شدت آلایندگی اشکالاتی وجود داشت؛ در بحث آلایندگی دو شاخص جمعیت و میزان آلایندگی وجود دارد. رقم شدت آلایندگی و جمعیت هر کدام یک تا پنج است. با توجه به اینکه این شرکت‌های نفتی در اطراف و حتی درون اهواز مستقر هستند اهواز بالاترین شدت آلایندگی را دارد.

محمودی افزود: از نظر جمعیت نیز گفتند شهرهای ۵۰ هزار نفر جمعیت ضریب یک و شهری که ۵۰۰ هزار نفر به بالا جمعیت دارد ضریب پنج نفر را دارد یعنی برای اهواز که بالای یک میلیون نفر دارد و شهر دیگری که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد یک رقم در نظر گرفته شده که این مساله ظلم به اهواز است. بنابراین گفتیم این شاخص را قبول نداریم و باید اصلاح شود که مقرر است در کارگروه زیربنایی در کشور این مساله مطرح و اصلاح شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است