کد خبر : 199047
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - 03:03
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

بیمارستان‌های آموزشی اهواز فقیر و ناتوان شده‌اند / پیگیر شکایات مردم هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هشت سال گذشته به دلیل فشارهای سیاسی محلی و توسعه‌ای، بیمارستان‌های آموزشی اهواز فقیر و ناتوان شده‌اند.

بیمارستان‌های آموزشی اهواز فقیر و ناتوان شده‌اند / پیگیر شکایات مردم هستیم

دکتر محمدحسین سرمست در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به تلاش برای همکاری بیشتر پرسنل و پزشکان و همچنین تسریع پرداخت کارانه و اضافه کار آن‌ها اظهار کرد: کنترل هزینه‌ها یکی دیگر از اهداف بوده که نتیجه اقدام در این زمینه جلوگیری از افزایش بدهی و کاهش تدریجی بدهی دانشگاه است. در شش ماه حدود یک سوم بدهی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دانشگاه به پرسنل، بازار و شرکت‌های دارویی و تجهیزات تا خردادماه پرداخت شده است. با کمک وزارت بهداشت در تیرماه و مردادماه نیز بخش دیگری از بدهی پرسنلی و تجهیزاتی پرداخت شده که عمده این بدهی‌ها مربوط به دو سال درگیری با کرونا بوده است.

وی افزود: علاوه بر تلاش برای آغاز پروژه‌های جدید یکی از اهداف، تکمیل پروژه‌های عمرانی بوده که تا اول شهریورماه حدود ۴۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و نمونه این پروژه‌ها مگا آی سی یو بیمارستان گلستان است.

پیگیری توسعه رشته‌های فوق تخصصی در خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی دیگر از اهداف این است که پروژه‌های بیمارستانی مربوط به بیمارستان‌های فرسوده در اهواز نیز به نتیجه برسد و پروژه جایگزین بیمارستان رازی و گلستان اجرا شود.

سرمست با اشاره به اقدام برای توسعه فضاهای آموزشی و دانشجویی گفت: در این راستا در سه ماه اخیر تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی آغاز شده است. مجوز خرید خوابگاه به منظور افزایش ظرفیت اخذ شده است تا فضای مناسبی برای ورود دانشجویان داشته باشیم.

وی عنوان کرد: توسعه و تربیت در رشته‌ها فوق تخصصی در تمام زمینه‌ها در خوزستان برای ماندگاری در استان نیز در دستور کار است. رایزنی در این زمینه و راه‌اندازی رشته‌ها در حال انجام است.

تلاش برای جلوگیری از مراجعات درمانی خوزستانی‌ها به دیگر استان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تجهیز بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های اصلی اهواز جزو دستور کار است و تامین آنژیوگرافی و سی تی اسکن‌های پیشرفته انجام شده یا در حال انجام است. معمولا بیماران مبتلا به سرطان برای استفاده از پت اسکن به خارج از استان خوزستان می‌رفتند که در حال استقرار این دستگاه هستیم. تجهیزات با هزینه‌های کمتر نیز تامین شده است.

سرمست افزود: هدف این است هر کاری که با دستگاهی در خارج از استان انجام می‌شود امکان انجام آن در خوزستان فراهم شود و از خروج مردم به دلیل نبود خدمات جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: همه این اقدامات منجر به ارائه خدمات بهتر می‌شوند. نمی‌گوییم همه مراکز درمانی خوزستان خدمات درمانی را به صورت عالی ارائه می‌دهند اما به ارائه خدمات بهتر کمک می‌شود و شنونده و پیگیر شکایات مردم هستیم تا مردم با اختیار و علاقه به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند نه از روی اجبار.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حوزه بهداشت بیشترین خدمات در حوزه بیماریابی و کنترل بیماری‌ها است. بهداشت امر مهم واکسیناسیون علیه کرونا را انجام داد که ثبات کنونی به دلیل واکسیناسیون و کاهش قدرت ویروس است.

وی افزود: در حال حاضر بیماری‌های دیگری که با تنفس قابل انتقال هستند در خوزستان وجود ندارد اما زمینه ایجاد آن در استان وجود دارد که بهداشت کنترل لازم را با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله آبفا و شهرداری انجام می‌دهد.

سرمست عنوان کرد: همچنان بهداشت در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب کارهای لازم را انجام می‌دهد و هر چند هر چند به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم اما حرکت به سمت این نقطه آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با وجود اینکه همیشه دارو و سرم در خوزرستان وجود دارد اما وضعیت کنونی مطلوب نیست و تلاش بر این است که در آینده کارخانه سرم‌سازی و دارویی در خوزستان راه‌اندازی شود تا در بحران‌ها دچار مضیقه نباشیم.

مردم به واحدهای درمانی متخلف مراجعه نکنند

وی با اشاره به انجام خدمات درمانی توسط آرایشگاه‌ها بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کارها در حوزه درمان که نیازمند کمک بیشتر مردم در این زمینه هستیم، برخورد با واحدهای متخلف است. در استان خوزستان در حد استان تهران مراکز درمانی متخلف پلمب شده‌اند اما مردم هم باید همکاری کنند و به این مراکز مراجعه نکنند. امیدواریم سیستم قضایی نیز جرایم را بیشتر کند زیرا اکنون جرایم بازدارنده نیستند و این مراکز به راحتی بعد از پلمب، جریمه را پرداخت می‌کنند و به کار خود برمی‌گردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اقدامات در فرهنگ‌سازی اهدای عضو گفت: حوزه درمان اقدامات زیادی در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو انجام داده است؛ پیش از این اعضای اکثر موارد مرگ مغزی در خوزستان اهدا نمی‌شد اما اکنون روند مثبت شده است به گونه‌ای که در سال گذشته در مجموع ۲۰ مورد اهدای عضو در خوزستان داشتیم اما در پنج ماهه اول امسال ۲۶ مورد اهدای عضو انجام و ۴۱ عضو به نیازمندان پیوند شده است.

بیمارستان‌های آموزشی اهواز فقیر و ناتوان شده‌اند

سرمست در خصوص سطوح خدمات درمانی عنوان کرد: خدمات درمانی، گران و سطح‌بندی شده است بنابراین نمی‌توان تجهیزات سطح سه را به سطح یک اختصاص داد. در حال حاضر یک دستگاه رادیولوژی دیجیتال در الوار گرمسیری دارد خاک می‌خورد و بیماری برای استفاده از آن نیست اما در بیمارستان امام(ره) این دستگاه وجود ندارد.

وی بیان کرد: در هشت سال گذشته به دلیل فشارهای سیاسی محلی و توسعه‌ای، بیمارستان‌های آموزشی اهواز فقیر و ناتوان شده‌اند بنابراین باید تقسیم‌بندی به گونه‌ای باشد که در نهایت شهرهای کوچک حمایت شوند. حوزه چشم‌پزشکی از نظر تجهیزات در حدی فقیر شده که بیماران برای کارهای ابتدایی به استان‌های دیگر اعزام می‌شوند که برای رفع این مساله در حال رسیدگی به بیمارستان‌های بزرگ هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص نظارت بر استفاده از کارت‌خوان در مطب پزشکان گفت: نظارت بر این کار بر عهده سازمان نظام پزشکی و اداره دارایی است؛ مردم باید مطالبه‌گر و هر کدام یک ناظر باشند. دارایی لیست مطب‌های متخلف را در اختیار نظام پزشکی قرار داده و در حال برخورد با این مراکز هستند اما مردم نیز نباید از این مراکز خدمت دریافت کنند.

سرمست عنوان کرد: پزشکان درستکار ۱۰ برابر پزشکان متخلف هستند اما این فرهنگ بین مردم وجود دارد که به نظرشان پزشکی که بیشتر پول می‌گیرد حتما کار بهتری انجام می‌دهد.

وی افزود: تقویت سیستم دولتی هم با این هدف انجام می‌شود تا در شرایط حاد و اجبار، مردم مجبور نشوند در این مراکز به اجبار هزینه بیشتری پرداخت کنند. اشکال از مردم ما است که اجازه تخلف را به هر متخلفی می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مطرح شدن اینکه انتصابات در این دانشگاه مختص به دو شهرستان است، گفت: افرادی که این مساله را مطرح می‌کنند باید از همه ادارات گزارش بگیرند و انصاف این است که از همه ادارات گزارش دریافت کنند. ابتدای مطرح شدن این موضوع ناراحت شدیم و خواستیم لیست انتصابات را منتشر کنیم اما انتشار لیست به معنی شفافیت نیست و جنگ قومیتی است. کسی که این مساله را مطرح می‌کند فی قلوبهم مرض است. اصل شایسته‌سالاری است و بهتر است این موارد مطرح نشوند. ۷۰ تا ۸۰ درصد مدیران دانشگاه همان‌هایی هستند که شما (خبرنگاران) حامی شان هستید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است