کد خبر : 196051
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - 12:26
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اجتماعی
چاپ

محمدرضا مرندی: بی حجابی هم مثل کرونا است

استاد دانشگاه شهید بهشتی مدعی شد: دم رعایت حجاب در کوچه و خیابان مساله ای خصوصی نیست که عده ای هرچه می خواهند می پوشند و هرکاری می خواهند انجام می دهند بعد عنوان می کنند به کسی ربطی ندارد بنابراین باید در این خصوص کار فرهنگی صورت گیرد و اطلاع رسانی شود، مثل شرایط کرونا که اگر افراد ماسک نزنند و آن را مساله ای شخصی عنوان کنند، سبب سرایت بیماری به دیگران می شود.

محمدرضا مرندی: بی حجابی هم مثل کرونا است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمد رضا مرندی در گفتگویی اظهار کرد: موضوع عفاف و حجاب در کشور ما رها شده، نه کار فرهنگی در این خصوص انجام می شود و نه با بی حجابی برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین دسته ای سو تفاهم و سو برداشت در رابطه با مساله حجاب وجود دارد که برخی دانسته و برخی ندانسته آن را مطرح می کنند مثلا عنوان می کنند که حجاب مساله ای شخصی است، برهمین مبنا اگر به افراد بی حجاب  تذکر داده شود، عنوان می کنند که به شما ارتباطی ندارد و این موضوعی خصوصی است، در واقع تصور می کنند در مساله خصوصی آنها ورود کرده ایم که چنین پاسخی می دهند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به انجام برخی کارهای فرهنگی محدود درباره حجاب و عفاف طی مدت اخیر، تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال است که در جامعه ما در رابطه با خصوصی یا عمومی بودن حجاب شبهه وجود دارد، اما به آن پاسخی داده نشده درحالی که پاسخی ساده دارد.

مرندی تصریح کرد: هنگامی که در ماه رمضان روزه خواری می شود و به افراد روزه خوار تذکر داده می شود، عنوان می کنند روزه خواری چه ارتباطی به شما دارد، درحالی که در حریم عمومی باید قوانین عمومی رعایت شود هرچند که حریم خصوصی افراد به دیگران ارتباطی ندارد، چه اینکه در حریم خصوصی بی حجابی هم خلاف است اما حکومت به آن وارد نمی شود و به دیگران ربطی ندارد.

وی عنوان کرد: عدم رعایت حجاب در کوچه و خیابان مساله ای خصوصی نیست که عده ای هرچه می خواهند می پوشند و هرکاری می خواهند انجام می دهند بعد عنوان می کنند به کسی ربطی ندارد بنابراین باید در این خصوص کار فرهنگی صورت گیرد و اطلاع رسانی شود، مثل شرایط کرونا که اگر افراد ماسک نزنند و آن را مساله ای شخصی عنوان کنند، سبب سرایت بیماری به دیگران می شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ سازی شود که حجاب مساله ای شخصی نیست، تصریح کرد: عده ای عنوان می کنند که باید در مقوله بی حجابی کار فرهنگی صورت گیرد و نباید اقدام سلبی و قانونی انجام شود که البته چنین سخنی درست نیست.

مرندی خاطرنشان کرد: با وجود گذشت ۴۰ سال از انقلاب، حداقل طی۲۰ سال اخیر فیلم یا برنامه ای درباره حجاب یا پاسخ به شبهات حجاب ساخته نشده البته طی یکی دو سال اخیر اقداماتی محدود انجام گرفته اما مجموعا هنوز کار فرهنگی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: متاسفانه برخی فیلم های ساخته شده توسط صدا و سیما درست ترویج بی حجابی و بدحجابی و خلاف عفاف است و روابط آزاد زن و مرد را تشویق می کند، به طور مثال افراد از الفاظ جانم و قربانت استفاده می کنند، حتی در تبلیغات بازرگانی هم در مواردی مردان پوشش نامناسبی دارند و در آن تبلیغات پوشش و موی غربی ها دیده می شود، اگرچه حجاب مختص زنان است اما پوشش بین زنان و مردان مشترک است.

مرندی گفت: در خصوص ترویج عفاف و حجاب نه تنها صدا و سیما کار مثبتی انجام نداده بلکه کارهایش منفی بوده، به گونه ای که شاهد انجام اقدامات ناشایستی در فیلم ها حتی در تولیدات مذهبی نظیر بوسیدن پسر بچه ۱۰ ساله توسط بازیگران زن هستیم و دوستی میان دختر و پسر عادی نشان داده می شود، درحالی که بر اساس آیه قرآن نباید از جنس مخالف دوستی بگیریم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: افرادی که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعال هستند، اجازه ندارند در خیابان به افراد بدحجاب تذکر و کار فرهنگی انجام دهند زیرا با هجوم و بد اخلاقی افراد بی حجاب مواجه می شوند، حتی مردم هم از این افراد حمایت می کنند زیرا در این خصوص فرهنگ سازی صورت نگرفته و حداقل طی ۱۰ سال اخیر مساله عفاف و حجاب رها شده است.

مرندی تصریح کرد: قبلا افراد بسیاری در قالب همیار پلیس، خودروهایی که هنجارها را رعایت نمی کردند، گزارش می دادند اما پلیس افراد خاطی را جریمه نکرد در حالی که پلیس با جریمه کردن این افراد می توانست تا حد زیادی آنها را مهار کند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: هر کشوری قانون و ضوابط خود را دارد اما به طور مداوم درباره رعایت قوانین حجاب، سهل انگاری شده تا جایی که اکنون در دانشگاه ها نمی توان با دانشجوها و در خیابان ها نمی توان با زنان با پوشش نامناسب طرف شد، پسر و دختر در خیابان همدیگر را می بوسند اما نمی توان به آنها چیزی گفت.

مرندی اذعان کرد: مشکل این است برای مردم فرهنگ سازی نشده که حریم خصوصی با حریم عمومی متفاوت است و حجاب به حریم مشترک مربوط می شود و البته افراد در زندگی خصوصی خود می توانند پوشش مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی افزود: اکنون یک تلقی غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد تصور می کنند حجاب به زندگی خصوصی آنها مربوط می شود، اما این تلقی غلط را اصلاح نکرده ایم درحالی که پوشش و حجاب در زمانی که بیرون از منزل هستیم، به زندگی عمومی مربوط می شود، اگرچه در درون خانه به زندگی خصوصی افراد مربوط می شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: حدود ده سال پیش، از سوی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه کتابی درباره ضوابط پوشش در دانشگاه های دنیا از جمله کشورهای‌ اروپایی و آمریکا منتشر شد ‌که این قوانین در دانشگاه های ایران اجرا نمی شود حتی بر اساس آن قواعد دانشجو نباید لباس آستین کوتاه بپوشد، زنان نباید لاک بزنند، آرایش غلیظ ممنوع است و رنگ موهای آنها نباید غیر متعارف باشد، همچنین سبیل دانشجو نباید از دو سانتی متر بلندتر باشد در حالی که اگر در ایران چنین مواردی عنوان شود، مورد تمسخر واقع خواهیم شد.

اکنون افراد متدین تحت فشار و غیرمتدین‌ها کاملاً آزاد هستند

مرندی خاطرنشان کرد: نتیجه عدم انجام کار فرهنگی درخصوص حجاب، رهاشدگی آن است تا جایی که اکنون افراد متدین تحت فشار و غیر متدین ها کاملا آزاد هستند.

وی افزود: با لحاظ این فرضیه که کار فرهنگی انجام شده، همه امور با انجام کار فرهنگی اصلاح نخواهد شد چه اینکه مشکل گرانفروشی و تخلفات رانندگی با تذکر حل نخواهد شد، در واقع امور کشور را نمی توان تنها با انجام کار فرهنگی اصلاح کرد بلکه باید برخورد قانونی هم صورت گیرد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: به طور مثال تا حدود ده سال پیش بستن کمربند ایمنی جریمه نداشت، بلکه پلیس توصیه می کرد افراد از کمربند ایمنی استفاده کنند اما جریمه ای لحاظ نمی شد، در نتیجه کسی هم از کمربند ایمنی استفاده نمی کرد اما از زمانی که به این موضوع جریمه تعلق گرفته همه از کمربند ایمنی استفاده می کنند.

مرندی با تاکید بر اینکه همه اقدامات با کار فرهنگی انجام نمی شود، تصریح کرد: پلیس به افرادی که از چراغ قرمز عبور می کنند، تنها تذکر نمی دهد زیرا اگر اعمال جریمه صورت نگیرد، عده فراوانی از چراغ قرمز عبور خواهند کرد همچنین علت اینکه افراد موتور سیکلت سوار، از چراغ قرمز عبور می کنند، عدم بازدارندگی کافی قوانین برای آنها است پس باید ضابطه و قانون مربوطه اجرا شود.

وی با بیان اینکه عده فراوانی هستند که می دانند کارشان غلط است اما آن کار را انجام می دهند، افزود: بر اساس مبانی علمی، سخن افرادی که عنوان می کنند در راستای حجاب تنها باید کار فرهنگی صورت گیرد و باید از انجام کار سلبی پرهیز شود، غلط است، این افراد عنوان می کنند علت اینکه کار بدحجابی به اینجا رسیده انجام برخوردهای تند است، درحالی که علت آن عدم انجام برخورد قاطع است البته برخوردهایی که از حدود قانونی هم فراتر است، تایید نمی کنم اما بی عملی کنونی نیروی انتظامی و دستگاه های مربوطه را هم تایید نمی کنم بلکه همین اقدامات سبب گسترش بی حجابی شده است.

اخبار مرتبط:
زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران: با بی‌حجابی نباید مماشات کرد / دشمن برای ما خواب‌ها دیده است
زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران: با بی‌حجابی نباید مماشات کرد / دشمن برای ما خواب‌ها دیده است

زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران در مجلس گفت: متأسفانه مماشاتی که با بی‌حجابی و بی حیایی صورت گرفت کار را برای مقابله با بی‌حجابی و بی حیایی سخت‌تر کرده است.

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان است / احتمالاً به حبس طول المدت تبدیل خواهد شد
قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان است / احتمالاً به حبس طول المدت تبدیل خواهد شد

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری توماج صالحی، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد

وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است