کد خبر : 195377
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - 14:25
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

وزیر بهداشت: ممکن است در برگشت حجاج با انتقال ویروس مواجه شویم

وزیر بهداشت از جدیدترین اقدامات وزارت بهداشت برای ارائه خدمات درمانی به بیماران خبر داد.

وزیر بهداشت: ممکن است در برگشت حجاج با انتقال ویروس مواجه شویم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: این هفته در وزارت بهداشت ما شاهد افتتاحیه‌ها و بازدیدهایی بودیم. در اصفهان ما در بیمارستان حضرت سیدالشهدا که مربوط به بیماران سرطانی است، پروژه‌های متعددی افتتاح کردیم که می‌تواند به درمان بیماران سرطانی کمک کند. پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تومتروتراپی که نقش آن منهدم کردن غده سرطانی است را تهیه کردیم. دستگاه قبلی به این صورت بود که وقتی تومور سرطانی را منهدم می‌کرد به اطراف دیگر هم صدمه وارد می‌کرد که دستگاه جدید به صورت نقطه‌ای عمل کرده و غده سرطانی را به طور کامل از بین می‌برد. در ادامه، مرکز سلول‌تراپی که به صورت پیشرفته و از طریق تصویربرداری، محل دقیق تومور سرطانی و زمان پروژه درمانی آن را مشخص می‌کند، افتتاح کردیم.

وی افزود: در بیمارستان امیرالمونین شهرستان شهررضا اصفهان، مرکز ام.آر.آی و سی.تی. اسکن افتتاح شد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: در آباده استان فارس، به علت آنکه بیماری قلبی در این شهر شایع است، پیشرفته‌ترین مرکز درمانی بیماری‌های قلبی و جراحی قلب افتتاح شد.

وی همچین گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد، این است که سرطان سینه در زنان خیلی دیر تشخیص داده می‌شود و بعد از تشخیص هم درمان آن بسیار مشکل می‌شود. بنابراین در شهرستان اقلید و کلینیک امام جعفر صادق، دستگاه ماموگرافی، دستگاه‌های پیشرفته آندوسکوپی افتتاح شد تا در جهت بیماریابی بیماران بتواند کار موفقی داشته باشد. در بیمارستان ولیعصر شهرستان اقلید هم دستگاه ام.آر.آی و سی.تی اسکن افتتاح شد.

عین‌اللهی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما سفری به شهرستان ایرانشهر داشتیم. ایرانشهر مشکلات درمانی و بهداشتی دارد که پروژه ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی آن در حال انجام است. بیمارستان مادر و کودک هم در آن شهرستان، در حال تکمیل پروژه است که به زودی افتتاح خواهد شد.

وی افزود: پروژه بعدی، مربوط به احداث مرکز رسیدگی به بیماری سوختگی بود که آن پروژه هم مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر بهداشت گفت: در چابهار ما با مشکلات درمانی مواجه هستیم که طبق بررسی‌های به عمل آمده، یک بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی که در یکی از نقاط خیلی خوب شهرستان چابهار در حال ساخت است، به زودی احداث خواهد شد. این مواردی که گفته شد، پروژه‌هایی بود که در این هفته بررسی کردیم.

عین‌اللهی در پاسخ به وضعیت آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: تقریبا از حدود دی ماه گذشته بود که  اومیکرون به کشور ما آمد. اومیکرون در کشور آمریکا حدود چهار ماه طول کشید تا فروکش کند و حدود ۲۰۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. اما در کشور ما اومیکرون دو ماه طول کشید و هفت هزار نفر متاسفانه به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. علت موضوع این بود که واکسیناسیون فراوان و در یک زمان کوتاه انجام گرفت.

وی افزود: وقتی ما حجم بالایی از واکسیناسیون را در کشور داریم، اثرگذاری ویروس از بین رفته و ایمنی افراد زیاد خواهد شد. همانطور که می‌دانید واکسیناسیون ایمنی دائمی نمی‌دهد، به صورت مقطعی بوده و بعد از مدتی ایمنی آن کاهش پیدا می‌کند. ما تا به امروز یکی از نقاط قوتی که داشتیم این بود که واکسیناسیون در حد زیاد و در مدت زمان نزدیک انجام دادیم، مردم ایمنی داشتند و با توجه به ورود این ویروس به کشور این ایمنی می‌توانست در برابر آن مقاومت کند.

وزیر بهداشت گفت: اخیرا تغییراتی در سویه جدید اومیکرون ایجاد شده و نوع DA۵ آن منتشر شده، خیلی انتشار سریع دارد و می‌تواند بیماری‌زایی ایجاد کند و تنها موردی که می‌تواند در برابر این بیماری مقاومت داشته باشد و ایمنی افراد را بالا ببرد،‌ در درجه اول واکسیناسیون است. بنابراین توصیه ما به مردم آن است که همه افرادی که بالای ۱۲ سال سن دارند واکسن یادآور را بزنند. نکته دیگر آنکه حجاج ما در حال بازگشت به کشور هستند، ممکن است در برگشت حجاج ما با انتقال ویروس مواجه شویم. مراسم‌های مختلف مانند ایام محرم، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را داریم بنابراین تا امروز که شیوع بیماری بالا نیست، همه مردم واکسن یادآور را تزریق کنند و به همه مراکز واکسیناسیون آماده‌باش دادیم تا این کار را انجام دهند.

بهرام عین اللهی در ادامه گفت: امروز در هفته‌ای که در حال گذر است، شیوع بیماری افزایش پیدا کرده و باعث شده رعایت ما در این موضوع بیشتر شده و بحث فاصله‌گذاری،‌ ماسک زدن در فضاهای بسته و تجمعات الزامی شد. متاسفانه من در ایام بررسی پروژه‌ها مشاهده کردم که در هواپیماها مسافران ماسک نمی‌زنند، در همه جای دنیا این مورد رعایت می‌شود. با توجه به آنکه در داخل هواپیما فضا بسته و هیچ هوایی جریان ندارد، ممکن است انتشار ویروس همه مسافران را آلوده کند. بنابراین باید در همه شرکت‌های هواپیمایی، اقدام ماسک زدن اجباری شود. همچنین در فضاهای بسته وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو که تجمع مردم در آنجا زیاد است باید ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود. در آخر اگر تغییری در رنگ‌بندی شهرها به علت بیماری کرونا حاصل شد، به اطلاع مردم خواهیم رساند.

اخبار مرتبط:
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد

وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.

نماینده مجلس: نظر کمیسیون اجتماعی روی تعطیلی شنبه‌ها است
نماینده مجلس: نظر کمیسیون اجتماعی روی تعطیلی شنبه‌ها است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به نظر می‌رسد که آخرین جمع‌بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالا گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد.

بهاره هدایت فعلاً به زندان نمی‌رود / وکیل این زندانی سیاسی توضیح داد
بهاره هدایت فعلاً به زندان نمی‌رود / وکیل این زندانی سیاسی توضیح داد

زهرا مینویی نوشت: با مساعدت مقامات قضایی، پرونده پزشکی موکلم بهاره هدایت جهت تصمیم‌گیری به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شد. ایشان تا تعیین تکلیف این کمیسیون ادامه روند درمان را در بیرون از زندان پی خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است