کد خبر : 194284
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - 11:03
دسته‌بندی : اخبار ویژه، فرهنگی
چاپ

تهیه کننده سینما: پول کثیف و پولشویی در پلتفرم های اینترنتی نقش اصلی را بازی می کنند

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه‌ای برای دو نفر» گفت: پول‌های موجود در شبکه نمایش خانگی به قدری بی‌حساب هستند که برخی بازیگران دستمزد ماهانه ۳ تا ۴ میلیارد تومانی دریافت می‌کنند. یک بازیگر در شرایط حاضر با هیچ منطقی نمی‌تواند چنین دستمزدی را توجیه کند و تنها توجیه ممکن پولشویی است.

تهیه کننده سینما: پول کثیف و پولشویی در پلتفرم های اینترنتی نقش اصلی را بازی می کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مهدی صباغ‌زاده (تهیه‌کننده و کارگردان سینما) در خصوص وضعیت پلتفرم های اینترنتی در کشور گفت: درباره مجوز داشتن یا نداشتن برخی آثار پخش شده از پلتفرم‌های اینترنتی اطلاعات چندانی ندارم و نمی‌توانم اظهارنظر دقیقی داشته باشم اما درباره عملکرد شبکه نمایش خانگی باید بگویم که به طور مشخص شبکه نمایش خانگی به یک باند و مافیای بزرگ تبدیل شده و لطمات بزرگی به سینما و تلویزیون ایران وارد کرده است.

صباغ‌زاده تصریح کرد: تنها خاصیت مثبت شبکه نمایش خانگی در حال حاضر امکان نمایش برخی فیلم‌های سینمایی شکست‌خورده در گیشه است که در این پلتفرم‌ها می‌توانند فرصتی برای ارائه و فروش بیشتر داشته باشند وگرنه این تصور که اشتغال‌زایی فوق‌العاده‌ای در این رسانه صورت گرفته و دیگر تصورات کاملاً غلط است چراکه به دلیل قدرت داشتن این مافیا فضا برای کار همه سینماگران در آن مهیا نیست و از طرفی این رسانه با قدرتی که دارد توانسته ستاره‌های سینما را به خود جلب کند و با دستمزدهای نجومی فضایی ایجاد کند که ما سینماگران برای ساخت یک فیلم سینمایی نتوانیم با بازیگران مطرح همکاری کنیم. در واقع علاوه بر مسائلی که امروز درباره شبکه نمایش خانگی مطرح می‌شود و موضوعاتی چون پخش بدون مجوز برخی آثار که باید تلویزیون پاسخگوی آن باشد مورد توجه قرار گرفته، پلتفرم‌های اینترنتی با قدرتی که دارند چرخه اقتصاد سینما را هم با مشکل مواجه کرده‌اند.

وی افزود: آثار ساخته شده در پلتفرم‌های اینترنتی با هزینه‌های گزافی ساخته می‌شوند که از نظر من فقط پول‌های کثیف و سرگردان می‌توانند توجیه‌کننده این هزینه‌ها باشند. دستمزدهایی که برای عوامل آثار، به خصوص بازیگران در نظر گرفته می‌شود به هیچ‌وجه منطقی نیست و این نشان می‌دهد هیچ دغدغه‌ای برای بازگشت سرمایه وجود ندارد و فقط هدف تولید و احیاناً پیش بردن برخی مقاصد اقتصادی شخصی است.

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: پلتفرم‌های اینترنتی قدرتی گرفته‌اند که خودشان در همه زمینه‌های تصمیم‌گیری می‌کنند و نظارت بر این رسانه باید برعهده نهادی باشد که قدرت تمرکز برای مسائل مختلف درباره این رسانه را داشته باشد و با قاطعیت در برابر آن بایستد. تلویزیون که خود توان نظارت و مدیریت بر شبکه‌های خود را ندارد نمی‌تواند گزینه مناسبی برای نظارت بر این رسانه باشد و با ادامه این روند قطعاً همانطور که شاهد هستیم بیش از پیش کنترل این رسانه از دست تلویزیون خارج می‌شود و معضلات ناشی از این اتفاق بسیار بیشتر گریبان سینما را می‌گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه‌ای برای دو نفر» تأکید کرد: حتی همین الان که نظارت بر شبکه نمایش خانگی برعهده تلویزیون است، وزارت ارشاد باید وارد عمل شود و حداقل اجازه ندهد پلتفرم‌ها با قدرتی که دارند فیلم‌های سینمایی را با کمترین هزینه خریداری کنند و به نمایش بگذارند و ضرر اقتصادی وارد شده به آثار را دو چندان کنند. متأسفانه آسیب‌های این رسانه در ابعاد مختلف به قدری زیاد است که سود و منفعتی که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی برای کشور تا امروز داشته، بسیار اندک است. شبکه نمایش خانگی تا امروز بیشتر یک رسانه مخرب بوده و با این ویژگی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و هیچ همتی برای مقابله و اصلاح آن وجود ندارد چراکه به نظر می‌رسد این مافیا بسیار قدرتمند است.

صباغ‌زاده تصریح کرد: مافیای شبکه نمایش خانگی در حوزه محتوای آثار نیز خودسرانه عمل می‌کند و ما می‌بینیم آثاری که تولید می‌شوند هیچ نسبتی با جامعه ما و واقعیت‌ها ندارند. به عنوان مثال سریالی که اخیراً در حال پخش از این رسانه است و گویا قصه‌ای ورزشی دارد، به قدری موضوع خود را غیر واقعی به تصویر کشیده که به نوعی ورزشکاران را مورد توهین قرار داده است. هیچ مدرکی برای تأیید این مسئله وجود ندارد اما به نظر من قدرتی پشت این مسائل وجود دارد که اجازه نمی‌دهد نظارت درستی بر این رسانه صورت بگیرد و جلوگیری از بازگشت شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد هم حاصل اقدامات همین گروه قدرتمند است چرا که وزارت ارشاد ابزار و قدرت کنترل محتوا و دیگر مباحث مربوط به شبکه نمایش خانگی را دارد. وقتی پول همه چیز را مشخص کند و آن کس که قدرت مالی دارد قرار است در همه موارد دخالت کند و در واقع تعیین‌کننده باشد، قاعدتاً نباید انتظار داشته باشیم که در شبکه نمایش خانگی اثری با محتوا تولید شود. در این شرایط نه وزارت ارشاد تصمیم‌گیرنده است و نه تلویزیون و فقط پول است که حرف اول و آخر را می‌زند.

وی افزود: با ادامه این روند علاوه بر آسیب‌های فرهنگی که شاهد خواهیم بود، شبکه نمایش خانگی منجر به نابودی سینمای ایران می‌شود و این خود یک آسیب فرهنگی بزرگ دیگر است و باید نهادهای مختلف در تعاملی سازنده در برابر ادامه این روند بایستند. یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که باید صورت بگیرد بررسی و جلوگیری از تزریق پول‌های بلاتکلیف در این رسانه است که لازم است نهادهایی مثل وزارت اطلاعات و قوه‌قضاییه به آن ورود کنند. قطعاً ادامه این روند به ضرر پلتفرم‌ها هم خواهد بود چراکه ادامه حیات با پول‌های بی‌حساب و کتاب بسیار کوتاه مدت خواهد بود.

صباغ‌زاده تصریح کرد: تنها وزارت ارشاد است که می‌تواند گزینه مناسبی برای نظارت بر این رسانه باشد. باید نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی وزارت ارشاد باشد و دیگر نهادها مثل قوه‌قضاییه باید به کمک وزارت ارشاد بیایند تا مدیریتی بر آن صورت بگیرد. متأسفانه فضای گنگی در این حوزه حاکم است که مشخص نیست جریانی که شاهد هستیم و اتفاقاتی که رخ می‌دهد چگونه هدایت می‌شوند و من معتقدم که قدرتی در هدایت شبکه نمایش خانگی وجود دارد و ممکن است مثل بسیاری از مسائل که در کشورمان شاهدش هستیم پس از چند ماه یا چند سال متوجه آن شویم و ببینیم که چه باند مخوفی همه این جریان‌ها را هدایت می‌کردند. در حال حاضر ما برای تحلیل و بررسی مسائل به شواهدی که وجود دارد، می‌توانیم رجوع کنیم چراکه شفافیتی در هیچ زمینه‌ای وجود ندارد و مسئولیت این وضعیت هم برعهده صداوسیما است.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: پول‌های موجود در شبکه نمایش خانگی به قدری بی‌حساب هستند که برخی بازیگران دستمزد ماهانه ۳ تا ۴ میلیارد تومانی دریافت می‌کنند. یک بازیگر در شرایط حاضر با هیچ منطقی نمی‌تواند چنین دستمزدی را توجیه کند و تنها توجیه ممکن پولشویی است. همان بازیگر که چنین دستمزدی گرفته دیگر رغبتی به کار در سینما ندارد و در اختیار شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد و این رسانه با همین قدرت می‌تواند گزینه‌های بیشتری را در اختیار خود قرار دهد. امیدوارم همتی جدی وجود داشته باشد و همه نهادهای مربوطه در تعامل با هم در برابر این مافیای بزرگ بایستند. ایستادگی در برابر آن نیازمند شفافیت است، وقتی مشکلات موجود با صراحت مطرح شوند قطعاً سینماگران و هنرمندان می‌توانند برای مقابله با این وضعیت که آسیب‌های اقتصادی و فرهنگی فراوانی را در پی دارد، به دولت کمک کنند.

صباغ‌زاده در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه مدیریت امور از دستمان خارج شده، در مسائل فرهنگی درایت کافی هم نداریم. به عنوان مثال می‌توان به برخورد مقامات دولتی و حتی هنرمندانمان با فیلم «عنکبوت مقدس» اشاره کرد. این فیلم به گفته بسیاری از منتقدان اثر ضعیفی است و ما با وجود اینکه فیلم را ندیده‌ایم به قدری به آن پرداختیم که فیلم به بهترین شکل تبلیغ شد و امروز بسیاری از مخاطبان خارجی هم حتی به دلیل واکنش کشورمان نسبت به آن مشتاق دیدن این فیلم هستند. اگر برخورد منطقی و فکر شده‌ای با این موضوع داشتیم امروز «عنکبوت مقدس» به فیلمی تا این حد مطرح و شناخته تبدیل نشده نبود. علاوه بر عواملی که به آن‌ها اشاره کردم‌ عدم سیاستگذاری درست و برخورد مناسب با پدیده‌های فرهنگی هم ما را دچار معضلات فرهنگی فراوان کرده است.

اخبار مرتبط:
چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟

پخش فصل دوم سریال «سرزمین مادری» در اسفند ماه ۱۴۰۲ به اتمام رسید و حالا فصل سوم این سریال به دلیل مراحل پس از تولید و انجام اصلاحات، در بخش‌هایی با وقفه مواجه شده و به گفته‌ی رئیس مرکز سیمافیلم بعید است فصل سوم این سریال اردیبهشت ماه به آنتن برسد.

جبلی: فضای تبادل و تضارب افکار در صداوسیما ادامه خواهد داشت
جبلی: فضای تبادل و تضارب افکار در صداوسیما ادامه خواهد داشت

رئیس سازمان صداوسیما گفت: تعامل با مخاطبان و میدان دادن به مردم برای اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف همان‌طور که دیدیم، ان‌شاالله تقویت خواهد شد.

بهرام بیضایی به سرطان مبتلا شد
بهرام بیضایی به سرطان مبتلا شد

پرویز جاهد نویسنده و منتقد سینما با انتشار تصویری از بهرام بیضایی نوشت: «عکس ظاهرا غیر متعارفی از بهرام بیضایی در فضای مجازی تکثیر شده و دوستانی درباره‌اش تحلیل و نظریه‌پردازی کرده و می‌کنند. تا جایی که اطلاع دارم متاسفانه آقای بیضایی مدتی است گرفتار هیولای وحشتناکی شده‌اند و با آن می‌جنگند.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است